بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۸
یک کارشناس ارشد بازار سرمایه عنوان کرد:

به نام بورس به کام بانک/ خرید سهام به صلاح صندوق هاست

خرید سهام به جای اوراق با درآمد ثابت و سرمایه گذاری در بانک به صلاح صندوق های سرمایه گذاری است. چرا که بر خلاف تصور عموم سرمایه گذاری در سهام ریسک کمتری نسبت به برخی از دارایی های با درآمد ثابت دارد و این تفکر که تنها دارای ریسکی سهام است کاملاً اشتباه می باشد چرا که کشور ما هنوز بسیاری اتفاقات دنیای نوین را تجربه نکرده است.
کد خبر : ۱۷۲۴۳۹
نویسنده :
یارمحمدی

همه صندوق ها دارای یک اساسنامه هستند که در آن قید شده صندوق سرمایه گذاری در اوراق با درآمد ثابت مخیر به خریدن یا نخریدن سهام از محل منابع در اختیارشان هستند، اما اکنون که سازمان بورس به عنوان نهاد متولی نیز این صندوق ها را ثبت کرده دستور به رعایت الزام سرمایه گذاری حداقل 5 درصد منابع موجود در صندوق در بازار سهام را صادر کرده است در زمان تمدید مجوز فعالیت این صندوق ها باید این الزام رعایت شده باشد.

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه ضمن یان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: آن دسته از صندوق هایی که تمایل به سرمایه گذاری در بازار سهام ندارند، مجوز فعالیتشان از سوی سازمان بورس تمدید نخواهد شد. اما نظر شخصی من این است که صندوق ها نه تنها در زمان تمدید مجوز فعالیت بلکه در سریعترین زمان ممکن باید این الزام را رعایت کنند. اما نکته ای که در این بین وجود دارد این است که آیا خرید اوراق مشارکت و اسناد خزانه با نرخ های 24 تا 25 درصد در بازار سرمایه نیاز به این همه تشکیلات عریض و طویل و نیروی متخصص دارد؟ درست است که در همه کشورهای دنیا اوراق در بازار سرمایه معامله می شود، اما نرخ سود این ورقه ها که برخی از آنها دولتی هم هستند، از 1 تا 6 درصد نوسان دارند و از طرف دیگر آنقدر تعدادشان زیاد است که نیاز به نیروی متخصص برای بررسی آنها به شدت احساس می شود.

جعفر عزیزی در ادامه افزود: اما این در حالی است که اسناد خزانه و اوراق مشارکتی که در بازار سرمایه کشورمان معامله می شود بسیار محدود هستند پس نیاز به این حجم امکانات و تشکیلات نیست.

وی تأکید کرد: وظیفه مسئولین بازار سرمایه در این رابطه این است که نرخ اوراق بدهی که در بازار سرمایه معامله می شوند، را کنترل کنند و مانع از رشد افسار گسیخته اوراق "اخزا"در این بازار شوند از طرفی صندوق های سرمایه گذاری در اوراق با درآمد ثابت را ملزم کنند تا در سریعترین زمان ممکن اقدام به سرمایه گذاری در بازار سهام کنند و این موضوع صرفاً برای زمان تمدید مجوزشان نباشد. چرا که با ادامه این روند، صندوق ها به جمع آوری منابع از بازار سرمایه ادامه می دهند و این سود به نام بازار سرمایه و به کام بانک ها خواهد بود.

عزیزی تصریح کرد: خرید سهام به جای اوراق با درآمد ثابت و سرمایه گذاری در بانک به صلاح صندوق های سرمایه گذاری است. چرا که بر خلاف تصور عموم سرمایه گذاری در سهام ریسک کمتری نسبت به برخی از دارایی های با درآمد ثابت دارد و این تفکر که تنها دارای ریسکی سهام است کاملاً اشتباه می باشد چرا که کشور ما هنوز بسیاری اتفاقات دنیای نوین را تجربه نکرده است.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه در خاتمه گفت: با توجه به افت مکرر قیمت سهام طی چند سال اخیر و رسیدن آن به قیمت هایی که ریسک کمی دارد و همچنین با توجه به وضعیت درآمدی دولت در ماه های گذشته و رشد چند درصدی اقتصاد به گواه آمار رسمی سهام بسیاری شرکت ها در محدوده ارزنده ای قرار گرفته اند و این امر به نفع صندوق هاست.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰
حالا گیریم این 5 درصد وارد بازار سرمایه شد مشکل حل میشود؟؟؟؟؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۷
کی میگه داره قیمت سهام میاد پایین ؟ برید عینکتون عوض کنید
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵
هرکسی یه استراتژی داره واسه سرمایه گذاری و اونی که اوراق با درآمد ثابت می خواد رو نمیتونیم مجبور کنیم سهم بخره چون ما سهم داریم و اوضاع سهام خرابه.