بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱
44 درصد از ترکیب دارایی های شرکت در سرفصل دارایی های ثابت مشهود طبقه­بندی می­شود. این دارایی عمدتا زمین، ساختمان و تجهیزات می­باشند که در سال های ابتدایی فعالیت شرکت با بهای تمام شده نازلی در حساب ها منعکس شده اند. برخی از این دارایی ها با دلار 7 تومانی تهیه شده است و در صورت اقدام مسئولین شرکت در جهت تجدید ارزیابی دارایی ها، این شرکت قابلیت افزایش سرمایه سنگینی را خواهد داشت.
کد خبر : ۱۷۲۴۴۶
نویسنده :
مهندس - ارسالی
تاریخچه فعالیت

شرکت صنایع شیمیایی سینا در تاریخ 1363.06.11 در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده و در تاریخ 67.07.01به بهره برداری رسیده است.

موضوع فعالیت

موضوع فعالیت شرکت به شرح زیر می­باشد:

· تاسیس واحدهای شیمیایی مشتق از موادی چون متانول و اتانول که شامل فرمالدئید، هگزامین، استالدئید و پارافرمالدئید.

· واردات و صادرات مواد اولیه و ماشین آلات صنعتی مرتبط با موضوع فعالیت شرکت.

· سرمایه گذاری و مدیریت در سایر شرکت ها و انجام کلیه امور بازرگانی داخلی و خارجی.

· ارائه خدمات فنی و مهندسی به سایر شرکت ها.

سهامداران

صنایع شیمیایی سینا

اعضای هیات مدیره

صنایع شیمیایی سینا

سرمایه شرکت

سرمایه اولیه شرکت مبلغ ده میلیون ریال به ارزش اسمی هر سهم 1،000 ریال بوده و تغییرات آن بشرح جدول زیر می­باشد:

صنایع شیمیایی سینا

بنابر مصوبه اخیر هیات مدیره، سرمایه شرکت از محل مطالبات و آورده نقدی سهامدارن به میزان 100 درصد افزایش خواهد یافت و شرکت در حال کسب مجوزهای لازم جهت این امر می­ باشد.

ساختار دارایی

بنابر اطلاعات مندرج در ترازنامه مورخ 94.12.29 شرکت، مجموع دارایی های شرکت 234,694 میلیون ریال می­باشد که 81 درصد آن از بدهی و 19 درصد آن از حقوق صاحبان سهام تامین شده است.

44 درصد از ترکیب دارایی های شرکت در سرفصل دارایی های ثابت مشهود طبقه­ بندی می­ شود. این دارایی عمدتا زمین، ساختمان و تجهیزات می­باشند که در سال های ابتدایی فعالیت شرکت با بهای تمام شده نازلی در حساب ها منعکس شده اند. برخی از این دارایی ها با دلار 7 تومانی تهیه شده است و در صورت اقدام مسئولین شرکت در جهت تجدید ارزیابی دارایی ها، این شرکت قابلیت افزایش سرمایه سنگینی را خواهد داشت.

حسابها و اسناد دریافتنی تجاری با 36 درصد، بخش مهمی از دارایی های شرکت را تشکیل می دهد. از آنجاییکه بخش عمده ای از محصولات شرکت صادر می­شود، در سال های تحریم به علت محدودیت های بانکی این شرکت با مشکل دریافت مبالغ حاصل از فروش محصولات مواجه بوده و با گشایش های ایجاد شده بعد از برجام شاهد کاهش هزینه ها و سهولت دریافت مطالبات خواهیم بود. همچنین 12 درصد از ترکیب دارایی ها مربوط به موجودی مواد و کالا می­باشد.

صنایع شیمیایی سینا

تولید و فروش

محصولات اصلی شرکت فرمالین، پارافرمادئید و هگزامین می­باشد. فرآیند تولید به این شکل می­باشد که ماده اولیه(عمدتا متانول) در ابتدا تبدیل به فرمالین می­شود. در سال های گذشته بخش عمده فرمالین که دارای ارزش افزوده پایینتری می­باشد به صورت مستقیم به فروش می­رفت. اما با دستیابی شرکت به تکنولوژی تولید هگزامین و پارافرمالدئید که دارای ارزش افزوده بالاتری هستند، تنها بخشی از فرمالین تولید شده به صورت مستقیم به فروش رفته و بخشی دیگر به عنوان ماده اولیه محصولات پارافرمالدئید و هگزامین مورد استفاده قرار می گیرد. در حال حاضر محصول پارافرمالدئید تماما در بازارهای خارج از کشور به فروش می­رسد.


صنایع شیمیایی سینا

به دلیل موارد عنوان شده و افزایش تقاضای خرید پارافرمالدئید از سوی مشتریان خارجی، شرکت یک واحد دیگر 2،500 تنی پارافرمالدئید را نیز در سال 94 به بهره برداری رساند. در پایان سال 94 این شرکت موفق به تولید 4،248 تن فرمالدئید شده است که این رقم نسبت به سال گذشته رشد 55 درصدی داشته است. همچنین با توجه به تقاضای مناسب برای این محصول، شرکت برنامه افزایش سطح تولید پارافرمالدئید تا 10,000تن در سال را دارد و این پروژه تا اوایل سال 96 به ظرفیت کامل خواهد رسید.

جدول زیر مقادیر تولید و مقادیر، مبالغ و نرخ های فروش محصولات مختلف شرکت را در دوره های مختلف نشان می­دهد:

صنایع شیمیایی سینا

صنایع شیمیایی سینا

افت قیمت نفت طی دو سال گذشته باعث شده است که نرخ های فروش محصولات در داخل و خارج از کشور با کاهش مواجه شود. اما افزایش قیمت دلار در داخل باعث شده است که بخشی از این کاهش قیمت در محصولات صادراتی جبران شود. همچنین از آنجاییکه نرخ مواد اولیه مصرفی شرکت نیز همزمان با کاهش قیمت محصولات کاهش یافته است(کاهش نرخ مواد اولیه بیشتر از کاهش نرخ محصولات شرکت بوده است)، حاشیه سود شرکت حفظ شده است. بطوریکه سود خالص محقق شده در 9ماهه سال 94 با رشد بیش از 4 برابری نسبت به دوره مشابه سال قبل مواجه شده است. البته افزایش میزان تولید و همچنین ارائه محصولات جدید به بازارهای خارجی نیز در مهم تاثیرگذار بوده است.

جدول زیر آمار صادرات محصولات در سال 94 و مقایسه آن با سال قبل و مبلغ صادرات شرکت طی 10 سال گذشته را نشان می­ دهد:


صنایع شیمیایی سینا

شرکت در حال حاضر احداث 4 واحد پارافرمالدئید همراه با تاسیسات جانبی به ظرفیت 10،000 تن در سال را در دست اقدام دارد.

محصول پارافرمالدئید حلقه بعدی از محصول فرمالین می­باشد. فرمالین به صورت مایع با غلظت 37% تولید می­شود. به دلیل افزایش هزینه های حمل و نقل و نیز مشکلات جابجایی و انبارداری، محیط زیست، آبگیری آن در واحدهای جدید که قبلا در کارخانه شیمیایی سینا نصب شده انجام می­شود و به صورت محصول پودری با خلوص 96%درمی­آید. این محصول کاربردهای مختلف در صنایع چوب، چسب، روان کننده ها و ضدعفونی دارد. ظرفیت فعلی پارافرمالدئید 5000 تن در سال می­باشد که تماما به خارج از کشورصادر می­شود. با توجه به سهولت حمل ونقل و جابجایی حداقل 80% محصول تولیدی در اثر اجرای پروژه جدید صادر خواهد شد.

شرکت سینا در حال حاضر ظرفیت تولید 66،000 تن فرمالین را دارد که تا 30،000 تن آن صرف تولیدات فعلی(هگزامین و پارافرمالدئید) می­شود و باقی­مانده آن به میزان،27،000 تن قابل تبدیل به 10،000 تن پارافرمالدئید در واحدهای جدید در حال ساخت بوده و مابقی قابل فروش به صورت مستقیم می­باشد.

از جمله عواملی که با توجه به صادرات محور بودن این شرکت، در سال­های گذشته منجر به بروز مشکلاتی در فروش شده است، اعمال تحریم ها علیه کشورمان می­باشد. بطوریکه این شرکت ناچار به فروش محصولات خود از طریق شرکت های واسطه شده و به همین دلیل هزینه های زیادی را پرداخت کرده است. از سوی دیگر محدودیت های بانکی نیز شرکت را در دریافت وجوه فروش محصولات با مشکلاتی مواجه کرده است. برداشته شدن تحریم ها می­تواند با کاهش هزینه های شرکت منجر به افزایش سودآوری شود.

پیش بینی شرکت از سود سال های آتی

صنایع شیمیایی سینا

لازم به توضیح است که پیش بینی فوق توسط اداره مالی شرکت شیمیایی سینا تهیه شده است. در این محاسبات فرض شده است که مشکلات، محدودیت­ها و هزینه هایی که شرکت در اثر تحریم­ها متحمل شده است، در سال های آتی نیز کماکان ادامه داشته باشد. به همین جهت با برداشته شدن تحریم ها روند سودآوری شرکت شتاب بیشتری خواهد گرفت.

مقایسه شرکت صنایع شیمیایی سینا و صنایع شیمیایی فارس

این دو شرکت در گذشته به عنوان یک شرکت واحد بوده اند و پس از جداسازی، تا سال 92 ارزش بازار شیمی سینا بالاتر از افزایش بازار شیمیایی فارس بوده است.

شیمیایی فارس ظرفیت تولید 100،000 تن فرمالین در سال را دارد. به گفته مدیر مالی شرکت برای خط جدید فرمالین این شرکت که 60،000 تن ظرفیت سالانه دارد، 60 میلیارد تومان هزینه شده است. با توجه به ظرفیت تولید 66،000 تنی فرمالین در صنایع شیمیایی سینا، ارزش جایگزینی این خط حدود 66 میلیارد تومان برآورد می­شود.

شرکت شیمیایی فارس اخیرا افزایش سرمایه سنگین 562 درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی را اعمال کرده است. بخشی از این افزایش سرمایه مربوط به تجدید ارزیابی زمین های اطراف شرکت شیمیایی فارس می­باشد. لازم به ذکر است که شرکت صنایع شیمیایی سینا نیز مالک زمین مشابهی حوالی سایت کارخانه در استان فارس می­باشد که با تجدید ارزیابی زمین مذکور و سایر دارایی های شرکت، پتانسیل افزایش سرمایه سنگین در این شرکت وجود خواهد داشت.

ارزش بازار شرکت شیمیایی فارس پس از افزایش سرمایه، به حدود 100 میلیارد تومان رسیده است. ارزش بازار فعلی شیمیایی سینا حدود 47 میلیارد تومان می باشد. مقایسه این دو شرکت با توجه به ظرفیت تولید فرمالین و سایر دارایی های شرکت، نشان می­دهد ارزش بازار شیمیایی سینا قابلیت رشد بالایی را خواهد داشت که حاکی از پتانسیل های نهفته در این شرکت است. علاوه بر موارد فوق خطوط تولید جدید شرکت(پارافرمالدئید) نیز می­تواند ارزش بازار بیشتری را برای شرکت رقم بزند.


مقایسه شرکت صنایع شیمیایی سینا و مجتمع پترو صنعت گامرون

مجتمع پترو صنعت گامرون به تازگی از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل گشته است. این شرکت سرمایه ای معادل 60.000 میلیون ریال دارد که تقریبا 2 برابر سرمایه شیمیایی سینا می باشد. تولیدات این مجتمع نیز همانند شیمیایی سینا میباشد با این تفاوت که میزان تولید فرمالین شیمیایی سینا 2.64 و میزان تولید هگزامین شیمیایی سینا 1.41برابر تولید این محصولات در مجتمع گامرون است. از نظر میزان بدهی های بلند مدت شیمیایی سینا فاقد بدهی می باشد اما در ترازنامه صنایع گامرون 105.346میلیون ریال بدهی به چشم میخورد. نکته جالب توجه در مورد این مقایسه این است که شیمیایی سینا با اینکه از نظر میزان تولیدات از صنایع گامرون بسیار جلوتر است اما ارزش بازار این شرکت 13 درصد ارزش بازار صنایع گامرون است. میتوان این اختلاف را اینگونه توضیح داد که:

حالت اول:  ارزش بازار شسینا بسیار پایین است و باید به سمت ارزش بازار شرکت همگروه خود (صنایع گامرون) حرکت کند

حالت دوم: اینکه ارزش بازار صنایع گامرون بیش از ارزش ذاتی است و باید به مرور زمان کمتر شود

با توجه به مقایسه ای که در بالا بین دو شرکت شیمیایی سینا و فارس داشتیم و نظر به اینکه ارزش بازار شفارس نیز از شسینا بیشتر است حالت اول محتمل تر است و این امکان وجود دارد که در آینده شاهد افزایش ارزش بازار صنایع شیمیایی سینا باشم.


صنایع شیمیایی سینا

برآورد ارزش روز دارایی های شرکت

جدول زیر دارایی های اصلی شرکت و برآورد ارزش روز آنها و همچنین خالص ارزش دارایی ها ی شرکت را نشان می دهد:


صنایع شیمیایی سینا

با توجه به موارد مطرح شده در جدول فوق ارزش دارایی های شرکت به ازای هر سهم حدود 50،000 ریال برآورد می­گردد.

مصوبات و تکالیف مجمع عمومی عادی سالیانه سال 1394

در مجمع سال مالی منتهی به 29/12/94 سود تقسیمی به ازای هر سهم 250 ریال مصوب شد.

تکالیف مجمع

1- شرکت مکلف شد تا زمینه افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها را از طریق فراهم کردن گزارش کارشناسی دادگستری و اخذ نظر حسابرس شرکت، فراهم کند.

2- با توجه به گشایش­های ایجاد شده پس از برجام، شرکت مکلف شد تا شرکت های واسطه­ای را که محصولات شرکت به علت تحریم کشور از طریق آنها به فروش می­رسید، حذف کرده و از طریق معامله مستقیم با مشتریان، زمینه کاهش هزینه های شرکت را فراهم آورد.

نتیجه گیری

نگاهی به صورت های مالی شرکت صنایع شیمیایی سینا و روند سودآوری شرکت نشان می­دهد که ارزشگذاری این شرکت با توجه به میزان سوددهی فعلی، چندان منطقی به نظر نمی رسد. چراکه افزایش ظرفیت تولید، ارائه محصولات جدید و صادرات محصولات به خارج از کشور از یکسو و هموار شدن موانع صادراتی و کاهش هزینه ها در سایه رفع تحریم ها از سوی دیگر، نشان می­دهد که وضعیت سودآوری شرکت در صورت مدیریت صحیح می­تواند شاهد رشد مناسبی در آینده باشد.

اما نکته قابل توجه در این شرکت وضعیت دارایی های شرکت می­باشد که در سال­های ابتدایی دهه شصت و با دلارهای ارزان تهیه شده است و تا کنون نیز تجدید ارزیابی نشده است. از جمله این دارایی های ثابتی که 44 درصد از کل دارایی های شرکت را تشکیل می­دهد، می توان به خطوط تولید محصولات شرکت، زمین مجاور کارخانه در استان فارس و دفتر مرکزی این شرکت در خیابان بخارست تهران اشاره کرد. که مجموع ارزش روز آنها به مراتب بالاتر از ارزش بازار فعلی شرکت خواهد بود.

اعمال افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی در وهله اول و مدیریت مناسب شرکت در مراحل بعدی می­تواند زمینه افزایش سودآوری و رشد ارزش بازار این شرکت را فراهم کند.

با توجه به برآورد ارزش روز دارایی های شرکت، اعمال افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها، ضمن آشکار کردن پتانسیل های بالقوه شرکت می تواند زمینه رشد سودآوری شرکت را نیز فراهم کند.


تحلیلگر: علیرضا مهرآبادی


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۴
ولمان کن داداش قیمت سهم حدودهزارودویست وپنجاه تومان است سود سهم کمترازشانزده تومان با هشتادوپنج= PEکمتر سهامداران بد بخت را گول بزنید به چاه افکنید آقای تحلیلگر این پولها خوردن ندارد پول آه وناله lمردم است سهم چهار برابر قیمت واقعی میباشد چقدربرای کنتور سازی باغ وبستان کاشتند در نهایت سهامداران حقیقی راخانه خراب کردند ما را به چاه نیندازید پنج سال است که با طناب شماها رفتم به چاه وهنوز هم نتوانسته ام بیرون بیاییم
ناشناس
ROMANIA
دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۴
سهامداران محترم گول این تحلیلهای ... رانخورید فقط سهامهای بنیادی باPEپایین3یا4را بخریدتاسرمایه تان راعده ای شیاد ازدست تان درنیاورند برخی ازکانالها بایکسری پیشنهادهای قمار گونه ومصنوعی سهامی رامدهند بعد ازبالابردن قیمت سهام خروج میکنند موجب ضزز وزیان افرادمیشوند این پول حلال نیست وخوردن ندارد