بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۴
مستطيل شيشه اي تالار

سهام سرخ شده زیر قیمت بازار

همزمان با بازگشایی نماد معاملاتی بانک ملت در بازار سرمایه و زیان سهامداران آن بار دیگر زمزمه هایی مبنی بر ادغام بانک ها همچون بانک های سرمایه و ملت شنیده شد تا بانک زیان ده سرمایه بانک ملت ادغام شود.
کد خبر : ۱۷۲۵۰۸
نویسنده :
جمشیدی

با اتمام ساعات معاملات روز چهارشنبه 95.11.06 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 199 واحد کاهش به رقم 55254 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 100 واحد کاهش عدد 166913 واحد را تجربه كرد. شاخص قیمت (وزنی ارزشی) بورس نيز در روز جاري با 70 واحد کاهش به رقم 27313 واحد رسيد.

همچنین در این روز "وامید" با 9 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل "پارسان" با 28 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 0.2 واحدکاهش به رقم 837 واحد رسید.

گفتني است ارزش كل معاملات در بازار بورس به رقم 1528 میلیارد ریال و ارزش کل معاملات در بازار فرابورس به رقم 1367 میلیارد ریال رسید.

معاملات امروز بازار سرمایه در حالی که با روند صعودی ارزش سهام اغلب شرکت ها و شاخص کل بورس آغاز شده بود اما در ساعات میانی معاملات روند نزولی همراه با فشار فروش سهام را به خود گرفت. به گونه ای که سهام اغلب شرکت ها به رنگ سرخ درآمدند و جالب آنکه هیچ تمهیدی از سوی متولیان بازار سرمایه برای حال و روز آن اندیشیده نمی شود.

بر اساس گزارش بورس نیوز، در شرایطی که چندی پیش توسط سازمان بورس موضوع الزام تزریق نقدینگی به بورس از سوی صندوق های با در آمد ثابت مطرح شده بود اما با گذشت بیش از دو هفته از زمان اعلام آن شاهد عدم اجرای برنامه مذکور و تمرد صندوق های با درآمد ثابت هستیم. از این رو به نظر می رسد موضوع ورود نقدینگی از طریق این صندوق ها تنها شو تبلیغاتی بیش نبوده و هیچ مدیر صندوقی نسبت به انجام این امر مبادرت نکرده است. در این شرایط باید به این نکته توجه کرد که وقایع این روز های بازار سرمایه  و سرخ شدن سهام در بورس همچون هشداری برای متولیان این بازار است که در صورتیکه به دغدغه و چالش های بورس اهمیت داده نشود بازار سرمایه نیز همچون ساختمان پلاسکو بر سر سهامداران آوار می شود.

بدین ترتیب نماگر بازار سرمایه بواسطه افت قیمت نمادهایی همچون "پارسان"، "ومعادن"، "فولاد"، "فملی"، "شبندر"، "شپنا" و "وغدیر" افت 200 واحدی را به ثبت رساند.

بر اساس این گزارش، همزمان با بازگشایی نماد معاملاتی بانک ملت در بازار سرمایه و زیان سهامداران آن بار دیگر زمزمه هایی مبنی بر ادغام بانک ها همچون بانک های سرمایه و ملت شنیده شد تا بانک زیان ده سرمایه بانک ملت ادغام شود. این در حالی بود که روابط عمومی بانک سرمایه قویاًً این موضوع را تکذیب کرد و اعلام نمود که این بانک همچنان بصورت مستقل به فعالیت خود ادامه می دهد. در این شرایط بار دیگر موضوع ادغام بانک ها که طی سال های اخیر بانک مرکزی به دفعات از اجرای آن خبر داده بود، مطرح شد. برخی از کارشناسان ارشد اقتصادی معتقدند که ادغام بانک ها به دلیل مشکلات مالی و سودآوری آنها امری درست و فراخور حال اقتصاد کشور تلقی می شود و برخی دیگر نیز اجرای آن را همچون پاک کردن صورت مسأله می دانند.

به هر حال بانک مرکزی در حالی که چندین بار موضوع ادغام بانک ها را مطرح کرده، اما تاکنون اقدام اساسی در این خصوص انجام نداده است.

در این شرایط بانک تجارت که چندی پیش گزارش حسابرسی نشده عملکرد شش ماهه سال مالی جاری خود را پس از اجرای دستورالعمل بانک مرکزی با اعلام تعدیل منفی 137 درصدی و زیان برآوردی 93 ریالی ارائه نموده بود، امروز همان گزارش را بدون تغییر بصورت حسابرسی شده منتشر کرد تا به زمان بازگشت نماد آن به بورس نزدیک تر شود.

بر اساس این گزارش، نماد معاملاتی شرکت مواد ویژه لیا در شرایطی که طی روز گذشته به دلیل ابهام در ارائه اطلاعات متوقف گردید نامه پیشنهاد هیأت مدیره شرکت مبنی بر اجرای برنامه افزایش سرمایه 500 درصدی از محل آورده نقدی و سود انباشته را به سامانه کدال ارسال کرد و از سوی دیگر امروز رییس هیأت مدیره شرکت طی انتشار نامه ای روی کدال نسبت به آخرین وضعیت عملیاتی این مجموعه شفاف سازی نمود.

بطوریکه این مقام مسئول عنوان نمود که تاکنون هیچ گونه رویداد با اهمیت اثر گذار بر وضعیت سودآوری "شلیا" رخ نداده و بودجه قبلی آن همچنان بدون تغییر می باشد و در عین حال رشد قیمت سهام این مجموعه را بدون دلیل برشمرد. حال آنکه این موضوع که چرا هیأت مدیره "شلیا" پس از رشد چند صد درصدی قیمت سهام شرکت به یکباره از خواب غفلت بیدار شدند و در خصوص روند قیمت سهام شفاف سازی کردند، خود علامت سوال بزرگی است که همچنان بی پاسخ باقی مانده است. این مجموعه در حالی رشد قیمت حدود 500 درصدی را از ابتدای سال جاری تاکنون تجربه کرده که هیچ اقدامی همچون توقف نماد و شفاف سازی اطلاعاتی جلودار آن نبوده است. حال آنکه باید دید که "شلیا" پس از بازگشت مجدد خود به تابلوی معاملات بورس چه روندی را در پیش می گیرد.

همچنین امروز مدیرعامل شرکت ایران ارقام برای چندمین بار نامه شفاف سازی با موضوع عدم تغییر سودآوری شرکت و بی دلیل بودن رشد قیمت سهام آن روانه سامانه کدال کرد.

مدیر عامل این مجموعه تاکنون به دفعات نامه شفاف سازی با موضوع مذکور به سامانه کدال ارسال نموده که هر بار تأثیر چندانی بر روند قیمت سهام آن در روزهای معاملاتی آتی بر جای نگذاشته است.

از این رو اگرچه امروز "مرقام" پس از انتشار این نامه تا مرز تشکیل صف فروش نیز پیش رفت اما به هر حال روند معاملات آن طی هفته آینده تعیین کننده ادامه یا توقف افزایش تقاضا برای این شرکت رایانه ای است.

در نهایت در گروه خودرو نیز که دقایق ابتدایی معاملات امروز را با افزایش تقاضا آغاز کردند و تقریباً تمامی نمادهای خودرویی و قطعه ساز به رنگ سبز درآمده بودند، در ساعات میانی روند نزولی را به خود گرفتند. در این میان بلوک حق تقدم های ناشی از اجرای برنامه افزایش سرمایه 100 درصدی شرکت سرمایه گذاری رنا که توسط این مجموعه عرضه شده بود، بدون خریدار ماند و در نهایت معامله بلوک 15.8 درصدی حق تقدم های "ورنا" انجام نگردید.

در پایان به نظر می رسد طبق اظهارات رییس سازمان بورس طی هفته آینده می بایست منتظر بازگشایی دو نماد بانکی دیگر باشیم و با توجه به افت قابل توجه سهام بانک ملت در زمان بازگشایی و اعمال تأثیر منفی این امر بر کلیت بازار سرمایه و شاخص کل بورس باید دید که آیا متولیان بازار سرمایه برنامه ای در جهت حمایت از سهامداران در زمان بازگشت نماد بانک ها به بورس دارند یا خیر؟


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۸
روحانی کجایی؟دقیقا کجایی؟
یک ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۶
اگر واقعن میخان کمک کنن با توجه به این افت شدید بانک ملت باید از شنبه از اون حمایت کنن که دیگر بانکیها حداقل اینقدر منفی باز نشن .....ابانک ملت به عنوان بزرگترین و معتبر ترین بانک ایران الان ارزش مارکتش نزدیک 1.5 میلیارد دلاره که بسیار بسیار ناچیزه و جای رشد حداقل دوبرابری داره
ناشناس
MOLDOVA, REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۳
به احتمال خیلی زیاد و قریب به یقین قراره که سهام بانکی به تعدادی از خودیها واگذار بشه و طبق معمول باید اول سهم رو حسابی پایین بیارند تا لقمه چرب و نرمی برای بلعیدن باشه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰
خوب چرا بانک سرمایه را با بانک های دولتی ادغام نمی کنند؟
چرا خود دولت مسیولیتش را نمی پذیره؟
چرا همش باید از جیب ما خرج بشه؟
همین الانش هم ما را با خاک یکسان کردند
ناشناس
جمعه ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۱:۵۲
بانک سهامدار داره ! یعنی صاحاب داره ! دولت نمی تونه زور بگه مه
سهام دار بانک ملت
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۸
با خاک یکسان شدیم
این که بدون اطلاع قبلی و بدون رسانه ای کردن تخلفاتی که خودتون می دونستید و ما نمی دونستیم، تو مجمع دست سهام داران بانک ملت را تو پوست گردو بذارید جز ریسک های بازار نیست آقای روحانی و آقای سیف. جز حرکات گاز انبری هست که انجام دادید.
باید از قبل موضوع را رسانه ای می کردید و از این به بعد کسی که این موضوع را می دونه و می آد سهام بانک ملت را می خره یعنی ریسک را پذیرفته , و اون موقع بود که کسی نسبت به شفاف سازی گله ای نداشت نه اینکه سهمی که بستست و معامله نمی شه را نابود کنید و بدید دستمون
بانک مرکزی دست تو جیب من کرد و 15 میلیون پولم را برداشت
ناشناس
GERMANY
چهارشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۷
متاسفانه حمایت لازم در زمان باز شدن سهام بانک ملت صورت نگرفت
ناشناس
شنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۹
چقدر ساده ای تو دیگه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
پنجشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴
از کی به شما گفتم که این دولت بورس و سرمایه سهامداران را برای یمن سوریه و لبنان میخاد هی حرف گوش ندادید الان هم باز دارید سهام وبملت را با قیمت های بالای 120 تومن میخرید ه 10 تومن هم میزسه
نخرید این قیمت ها
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶
متاسفانه شاید وبملت 100 تومان را هم ببیند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۸
سیلی محکم گسترش نفت وگاز پارسیان برگونه سرخ سهامداران خرد !!!!!!از سال۹۱تاکنون سود تقسیمی سهام از ۱۸۲تومان به ۲۵ تومان سقوط کرده وقیمت از ۱۵۶۰به ۱۷۷تومان نزول کرده است.ایا بود ونبود این مدیریت باچنین کارنامه ای تفاوتی دارد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۷
چند نفر مغازه دار بصورت رندوم از ازخیابان یرای مثال ازخیابان فردوسی یاخیابان جمهوری انتخاب میکردیم واداره شرکت نفت وگاز پارسیان را دراختیار انها قرار میدادیم نتیجه وعمل کرد انها بدتراز این نبود.
شهرام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۷
ازماگفتن من بارهاچوب طمع توبورس روخوردم چنان سهامداراشوبکوبه زمین که تا مدتها صدای گریه وزاری والتماسشون بیاد
محمد
-
شنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴
تو رو به خدا یه فکری به حال سهامدارای بانکی بکنید آخه این نمیشه که ما به امید سود وارد این سهم شدیم بعد سهمو ببندن بگن سودش درست نبوده یا باید فلان استاندارد جدیدو باید رعایت کنه خوب قبل بستن اعلام میکردن