بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۱
مدیرعامل گروه مالی نور انوار عنوان کرد:

بورس در انتظار تزریق منابع صندوق های با درآمد ثابت

در حال حاضر بانک ها به بنگاه های اقتصادی بدل شده اند که پول فروشی می کنند، بطوریکه سپرده های مردم را جمع آوری کرده و نرخ بالاتر به متقاضیان تسهیلات اعطا می کنند و این در حالی است که بخش های تولیدی کشور توان مالی پرداخت این هزینه ها را ندارند چرا که با وجود این رکود هیچ بازاری بازدهی این چنینی ندارد.
کد خبر : ۱۷۲۵۱۰
نویسنده :
یارمحمدی

سیستم بانک کشور سال هاست که با وضعیت نامناسبی همراه است که این ساختار نامناسب با رشد اقتصادی منفی و رکود اقتصادی همراه بوده و به نظر می رسد اگر این وضعیت اصلاح نشود یک دومینوی اقتصادی ایجاد خواهد شد.

مدیر عامل گروه مالی نور انوار ضمن بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: در حال حاضر بانک ها به بنگاه های اقتصادی بدل شده اند که پول فروشی می کنند، بطوریکه سپرده های مردم را جمع آوری کرده و نرخ بالاتر به متقاضیان تسهیلات اعطا می کنند و این در حالی است که بخش های تولیدی کشور توان مالی پرداخت این هزینه ها را ندارند چرا که با وجود این رکود هیچ بازاری بازدهی این چنینی ندارد.

حسین نصیری در ادامه افزود: این موضوع که سالهاست انباشت شده، امروز خودش را در وضعیت مالی بانک ها نشان داد و احتمالاً در سال های آتی نیز و تا زمانی که ساختار بانک ها اصلاح نشود وضعیت ادامه داشته باشد. که در این صورت به بخش اعتبارات نفوذ خواهد کرد و بحران ایجاد می کند و یک دومینوی بزرگ اقتصادی ایجاد می شود.

وی ادامه داد: هر چند که بیش از 12 سال است که اقتصاد دانان به اصلاح ساختار بانک ها اصرار دارند اما تاکنون این ساختار اصلاح نشده است. در کشورهای بزرگ و پیشرفته دنیا بانک ها تنها خدمات مالی ارائه می دهد و رأی نگهداری سپرده های افراد نه تنها بهره پرداخت نمی کنند بلکه مبالغی را هم از سپرده گذار دریافت می کنند ولی در ایران سیستم همان سیستم سنتی است در حالی که این سیستم دیگر جوابگو نیست.

نصیری در خصوص بازگشت نماد معاملاتی بانک ها به تابلوی معاملات بورس و افت قیمت سهامشان گفت: این بدیهی است که با توجه به ساختار غلط بانک ها و زیان ده شدن آنها قیمت سهام بانک ها افت پیدا کند اما تجربه نشان داده که هر سهمی بعد از اصلاح قابل توجه با رشد 10 تا 15 درصدی همراه خواهد شد و با فروکش کردن هیجان منفی حاکم بر روند قیمتی سهم، به یک تعادل نسبی می رسد که این موضوع در بانک ها پیش بینی می شود همانطور که در سال های قبل در گروه پالایشگاهی نیز شاهد بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری طی چند ماه آینده، عنوان کرد: در مدل های داینامیک و از دیدگاه اقتصادی سیاسی هر چه به انتخابات نزدیک تر شویم، بازار بورس مستعد پذیرش هیجانات مثبت با یک 3 تا 6 ماهه می باشد، چرا که اغلب دولت با نزدیک شدن به انتخابات از محلی همچون بازار سرمایه جهت تأمین منابع مالی مورد نیاز خود استفاده می برد، که در حال حاضر نیز با توجه به وضعیت نامناسب سیستم بانکی کشور استفاده از پتانسیل های بازار سرمایه دور از ذهن نمی باشد بنابر این طی ماه های آتی برای بورس کشورمان نیز چنینی انتظار می رود.

حسین نصیری در ادامه در رابطه با الزام سازمان بورس برای سرمایه گذاری حداقل 5 درصدی صندوق های با درآمد ثابت در بازار سهام اظهار داشت: الزام سرمایه گذاری صندوق های با درآمد ثابت در بازار سهام از منظر بانک ها و مدیران صندوق ها مناسب ارزیابی نمی گردد چرا که برای مدیران صندوق ها و سپرده سرمایه گذاران ریسک به همراه خواهد داشت. اما به طور کل دردیدگاه کوتاه مدت با توجه به اینکه بازار بورس کشورمان تشنه نقدینگی است با وارد شدن این نقدینگی با روندی مثبت و افزایش تقاضا همراه خواهد شد، اما در بلند مدت با توجه به اینکه یک اقدام دستوری است و تا زمانی که رونق اقتصادی ایجاد نشود و از طرفی سهام شناور شرکت ها افزایش نیابد نمی تواند اثر مطلوبی داشته باشد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰
بورس در انتظار...بورس در انتظار...
ول کنید تو را به خدا این مملکت رو کلا تعطیل کنید خیال همه را راحت کنید
ایشنتین
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷
کلا دین و ارمان باید از سیاست و اقتصاد جدا باشد تا جامعه پویایی و نشاط خود را داشته باشد
ناشناس
شنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۲
شماها که منقی دادید پس حالا حالاها ضرر بدهید
به خدا دیگه اگر کسی ناله کنه اصلا ناراحت نمیشم
ناشناس
شنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰
پس شما سهامدار نیستی؟ فقط ناراحت میشدی!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۹
بزک نمير بهار مياد......
فعلا پدر سهامدار خرد حقيقي رو در اورديد بس که گفتيد صبر کنيد
رضا
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲
به چه امیدی زندگی کنیم نه کار هست نه فعالیت اقتصادی نه بورسی
علی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲
آخه رییس سازمان بورس چه قدرت اجرایی دارد که به حرفش صندوقها بیان سهم بخرند؟؟؟!!! از اونروزی که این وعده دروغین مثل هزار و یک وعده قبلی مسوولین داده شده شاخص داره منفجر میشه و در سراشیبی سقوطه!!!!!حسن جان کجایی کلیدتو بردارو و بیاااااااااااااا
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵
وقتی که کار از زیشه خراب باشد ظبیعتا همه بنگاه های اقتصادی از چمله بانک ها و صندوق ها هم راه های انحرافی را برای نجات خود انتخاب میکنند
محمد
-
شنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹
ساختمان بانک ملت بی صدا بر سر سهامداران آوار شد آی بورس آی بانک مرکزی به داد سهامداران برسید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷
آقای ترامپ راحت باش ما ایرانیها خودمون داریم مملکتمون و اقتصادمون رو نابود میکنیم بورس و نگاه کن