بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۴
با توجه به افزایش درآمدهای سازمان بورس از محل کارمزد معاملات پیشنهاد شد:

سازمان به کمک رفع مشکل نقدینگی بورس بیاید

در شرایط نامناسب فعلی کارشناسان و فعالان بازار سرمایه بارها و بارها موضوع کمبود نقدینگی و نیاز به ورود پول جدید از طریق نهادها و سازمان های مختلف را مطرح کرده اند که اگرچه راهکارهایی در این خصوص ارائه شده، اما اجرای آن بنا به دلایل متعددی به بن بست رسیده است.
کد خبر : ۱۷۲۷۳۵
نویسنده :
جمشیدی

بازار سرمایه طی ماه های اخیر دچار شرایط رکودی عمیق شده و بموجب تداوم روند نزولی بورس بسیاری از سهامداران فروش سهام موجود در پرتفوی بورسی خود و خروج نقدینگی از این بازار را به ماندن ترجیح دادند. از این رو در شرایطی که در دوران رونق بازار سرمایه شاهد ورود نقدینگی جدید به بورس و افزایش حجم و ارزش معاملات بودیم، در حال حاضر بتدریج نقدینگی های موجود در بازار در حال خارج شدن است و سهامداران فرار را بر قرار ترجیح داده اند.

بر اساس گزارش بورس نیوز، در شرایط نامناسب فعلی کارشناسان و فعالان بازار سرمایه بارها و بارها موضوع کمبود نقدینگی و نیاز به ورود پول جدید از طریق نهادها و سازمان های مختلف را مطرح کرده اند که اگرچه راهکارهایی در این خصوص ارائه شده، اما اجرای آن بنا به دلایل متعددی به بن بست رسیده است. در این شرایط بسیاری از کارشناسان معتقدند که فعلاً دولت و دولتمردان برنامه جدی جهت حمایت از این بازار و رفع مشکل کمبود نقدینگی آن در نظر ندارند و اهالی و بزرگان بازار سرمایه خود می بایست چاره ای به حال شرایط نابسامان فعلی بورس کنند.

بر اساس این گزارش، سازمان بورس به عنوان یکی از نهادهای متولی بازار سرمایه نقش بسیار مهمی در روند معاملات آن ایفا می کند. درآمد این سازمان در حالی از محل دریافت کارمزد معاملات سهامداران و سپرده کردن در بانک ها تأمین می شود که به تازگی زمزمه هایی مبنی بر نقدینگی 700 تا 1000 میلیارد تومانی آن به گوش می رسد که این رقم نسبت به ارزش روزانه بازار سرمایه بسیار قابل توجه می باشد. در این شرایط برخی از شنیده ها حاکی از آن است که این سازمان در نظر دارد تا نقدینگی در اختیار خود را جهت خرید ساختمان و ملک استفاده کند.

از این رو این سوال مطرح می شود که در شرایط فعلی که دولت تمایل به ورود به بازار سرمایه و احیای آن ندارد و تنها از این بازار جهت تسویه بدهی های خود به پیمانکاران و کسب درآمد از محل انتشار اوراق بدهی استفاده می کند، چرا سازمان بورس با نقدینگی که در اختیار دارد سرمایه جدید وارد بازار نمی کند؟ چرا سازمان بورس که از جنس این بازار است راهکاری جهت رونق روند معاملات ارائه نمی دهد و از پتانسیل های موجود در این سازمان استفاده نمی کند؟ آیا صرف نقدینگی 1000 میلیارد تومانی سازمان بورس جهت خرید ساختمان جدید یا سپرده گذاری آن در بانک که بازار رقیب با بورس است، دردی از حال و روز وخیم بازار سرمایه و سهامدارانش دوا می کند؟

بهتر به نظر می رسد تا سازمان بورس در وهله اول نسبت به نقدینگی انباشته در این سازمان شفاف سازی کند و از سوی دیگر از طریق نهادهای مرتبط با این سازمان همچون کارگزاری ها، ناشران و شرکت های مشاور سرمایه گذاری یا با طراحی ابزارهای نوین مالی سرمایه جدید را وارد بورس نماید تا درآمد حاصل از کارمزد معاملات سهامداران حقیقی و حقوقی در جهت پویایی و شکوفایی همین بازار بکار برده شود نه اینکه سرمایه ها را به سمت بازار پول و سپرده گذاری در بانک ها سوق دهند. چرا که به طور قطع انباشت سرمایه در بازار مسکن یا بازار پول هیچ نفعی برای سهامداران و نهادهای مالی در ارتباط با آن در پی نخواهد داشت.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
ROMANIA
شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۶
فعلا خود سازمان و این روش مدیریتش تبدیل شده به مشکل اساسی بازار. توقع حل مشکل داشتن از خود مشکل بیهوده است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶
توروخدا زودتر به داد سهامدارا برسید/دارن بدبخت میشن
پیناکیو
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵
سلام یه پیشنهاد برای برادر ش.م دارم . بجای رنگ قرمز برای شاخص منفی از رنگ سبز پر رنگ استفاده کنه. و بجای رنگ سبز از قرمز .
ومن الله توفیق
ناشناس
ROMANIA
شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹
فعلا خود سازمان و این روش مدیریتش تبدیل شده به مشکل اساسی بازار. توقع حل مشکل داشتن از خود مشکل بیهوده است.
وحید
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳
دیگه هیچکس به این سازمان اعتماد نداره تورو خدا مشکل آکنتور حل کنید سهمی که 6 ماه بدون شفاف سازی معامله میشده مشکل کیه
احسان امیری کارگزار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲
سازمان به مشکلات سهامدار اضافه نکند ، حل آن پیش کش ...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۲
شما دیگر چقدر ساده اید سازمان بورس کاملا با دولت هماهنگ است سوریه یمن لبنان پول می خواهد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۱
سلام . مي شه از سازمان بورس بپرسين براي چي شركت بورس كالاي ايران با نماد "كالا4" و شركت فرابورس با نماد "فرابورس" رو بستن؟؟؟
مگه ما چه گناهي داريم كه اومديم سهام اين شركتها رو خريديم. حتماً بايد جلوي سازمان تجمع كنيم كه بازش كنن. اين شركتهت كه شفافن!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۹
رییس سازمان بورس رفت قم پیش فقها که مشکل شم سهامداران را حل کند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۹
خود سازمان با راههای مختلف سرمایه ی سهامداران را نابود می کند و الان هم با عرضه شرکت موهوم بی برکت می خواهد پول ها را از بورس منتقل کنده
بهنام
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۴
حداقل ها : تعویض ساعت کار بورس به عصر
، ورود کارگزاری ها در مطلع کردن سهام داران حقیقی در مورد مطالبات آنها و یا وضع ِ قانونی که هر شرکت باید مطالبات سهام دارانش را وی پیامک کند . رفع مشکل خرید و فروش حضوری با مجوز معاملات بصورت برخط . باز بودن 5شنبه ها و معاملات در بورس و...و...