بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۳
در پی عدم اجرای دستورالعمل جدید سازمان بورس رقم خورد:

عدم تمکین مدیران صندوق ها برای ورود به بازار سهام و واکنش خنثی متولیان بورس

پس از ابلاغ مصوبه مذکور که حدوداً نیمه دوم دی ماه سال جاری ارائه شده، مجوز تأسیس، تمدید یا افزایش سقف برای صندوق ها با ساختار تنها با درآمد ثابت صادر نخواهد شد و در عین حال تبدیل صندوق های سرمایه گذاری موجود به ساختار تنها در اوراق با درآمد ثابت نیز امکان پذیر نیست.
کد خبر : ۱۷۳۵۳۸
نویسنده :
جمشیدی

صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت در حالی طبق دستور رییس سازمان بورس در نیمه دوم دی ماه سال جاری ملزم به سرمایه گذاری حداقل پنج درصدی از ارزش کل دارایی های خود در سهام، حق تقدم و قرارداد اختیار معامله شدند که پس از گذشت حدود دو ماه از ابلاغ این دستورالعمل مدیران صندوق های مذکور هیچ گونه واکنش یا رغبتی در راستای اجرای آن انجام ندادند و اجرای دستورالعمل سازمان بورس در خصوص ورود نقدینگی از سوی صندوق های با درآمد ثابت همچنان در هاله ای از ابهام و به صورت مسکوت باقی مانده است.

بر اساس گزارش بورس نیوز، در شرایطی که بزرگترین دغدغه و مشکل بازار سرمایه نبود نقدینگی کافی است سازمان بورس طی اقدامی به منظور افزایش نقدینگی در بورس دستورالعمل الزام صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت را ابلاغ نمود تا بخشی از نقدینگی از سوی این صندوق ها روانه بازار سهام شود. بر این اساس در پی اصلاح نمونه اساسنامه و امیدنامه صندوق های سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت توسط اداره امور نهادهای مالی از تاریخ ابلاغ مصوبه، صندوق های مذکور ملزم به سرمایه گذاری حداقل پنج و حداکثر 20 درصدی از ارزش کل دارایی های خود در سهام، حق تقدم و ... شدند و ادامه فعالیت صندوق های با ساختار تنها در اوراق بهادار با درآمد ثابت پس از اتمام مدت فعالیت فعلی آن ها منوط به تغییر نوع صندوق مذکور به صندوق سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت یا صندوق های مختلط یا سهام شد.

از این رو، پس از ابلاغ مصوبه مذکور که حدوداً نیمه دوم دی ماه سال جاری ارائه شده، مجوز تأسیس، تمدید یا افزایش سقف برای صندوق ها با ساختار تنها با درآمد ثابت صادر نخواهد شد و در عین حال تبدیل صندوق های سرمایه گذاری موجود به ساختار تنها در اوراق با درآمد ثابت نیز امکان پذیر نیست.

بر اساس این گزارش، این اصلاحات و تغییرات در حالی در ساختار و اساسنامه صندوق های تنها با درآمد ثابت اعمال شد تا نقدینگی در بورس افزایش یابد که همانطور که عنوان شد با گذشت چند ماه از ابلاغ این مصوبه نه از ورود نقدینگی جدید از سوی این صندوق ها به بورس خبری شد و نه حتی اقدام یا واکنش مدیران صندوق های مذکور نسبت به این ابلاغیه.

آنچنان که حتی مدیران صندوق ها مدعی هستند که تا پایان مجوز فعالیت آنها مدت ها زمان باقی است و فعلاً به اجرای دستورالعمل سازمان بورس در خصوص موضوع مطروحه نیازی نیست. این در حالی است که فعالان بازار سرمایه هنگام انتشار دستورالعمل جدید بورس به استقبال این موضوع رفتند و بموجب امیدواری ها جهت ورود سرمایه جدید به بورس موجی از تقاضا برای خرید سهام ایجاد شد و در پی آن چند روزی روند معاملات بازار سرمایه صعودی بود. از این رو با عدم واکنش صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت نسبت به این موضوع و همچنین واکنش خنثی سازمان بورس و نهادهای نظارتی نسبت به تخطی و عدم تمکین صندوق ها از این دستورالعمل بار دیگر سهامداران و اهالی بازار سرمایه نسبت به روند آتی بورس دلسرد شدند و بر بی اعتمادی ها میان اهالی تالار شیشه ای افزوده شد.

بر این اساس به نظر می رسد در شرایط فعلی سازمان بورس می بایست به عنوان متولی بازار سرمایه با متخلفین برخورد کند و کارت زرد خود را به مدیران صندوق های تنها با درآمد ثابت که دستورالعمل سازمان بورس را رعایت نکردند، نشان دهد. به طور قطع پیگیری مدیران ارشد سازمان بورس نسبت به اقدامات و برنامه های آنها در راستای بهبود روند بازار سرمایه موجب دلگرمی و قوت قلب اهالی بازار خواهد شد و از بی اعتمادی ها در این بازار می کاهد. هر چند که بسیاری از کارشناسان ارشد بازار سرمایه و سهامداران معتقدند که روند این بازار با الزام و اجبار به صورت پایدار بهبود نخواهد یافت اما به هر حال اقدامات این چنینی مقدمه ای خواهد بود جهت اصلاح و بهبود برخی از ساختارهای غلط موجود در بازار و به بهبود روند فرسایشی بورس کمک خواهد کرد.


جهت عضويت در كانال تلگرام #اخبار #اقتصادي #بورس_نيوز روي لينك زير كليك كنيد و گزينه JOIN را بزنيد.

https://telegram.me/boursenews_ir

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۴
دولت تا جایی که میتونست بورس را خالی کرد و سهامداران را به عمق زیان و ضرر پرت رکد ولی دریغ از یک حمایت کوچک از این بازار!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷
صندوق های سرمایه گذاری هم شدن نوسان گیر از بازار حمایت نمیکنن تا قیمت سهام بیاد پایین بعد بخرن و قیمت بالاتر بفروشن.
پیناکیو
ROMANIA
شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴
پولشون بردن چهار راه استانبول سرمایه گذاری کردن ضررش کمتره. قول میدن بزودی تمکین کنن(ده سال بعد)
کهنه کار
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۲
از 92 دارن از همین حرفا میزنن .. قوانین مندراوردی ! چند وقت بعد هم رییس عوض میشه بعدی میاد دوباره همین . هیچکی م مسولیت نداره . الان صندوق شد ادم بده .. این وسط وظیفه ی بورس دقیقا چیه ؟ تعهدی روی رفتار سفته بازی و دست کاریقیمت نداره . مسولیتی روی افشای اطلاعات نداره .