بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱
شرکت کارگزاری نهایت نگر گزارش می دهد:

با کاهش هزینه مالی، "فباهنر" به مدار سود باز می گردد

دارایی‌های نگهداری شده برای فروش جمعاً به مبلغ 119 میلیارد ریال می‌باشد که به استثناء فروش ساختمان واقع در اکراین، اقدامات انجام شده جهت فروش بقیه آن‌ها تا تاریخ این گزارش منجر به نتیجه نگردیده است.
کد خبر : ۱۷۳۵۸۳
تاریخچه

وجود منابع و ذخائر غنی مس در کشور و نیاز روزافزون صنایع مختلف به این فلز ارزشمند و آلیاژ‌های آن موجب شد که فکر ایجاد صنایع جنبی مس پدید آید. در سال 1362 زمینی به مساحت یکصد هکتار خریداری شد و در سال 1363 قرارداد‌هایی به منظور خرید دستگاه‌ها و تجهیزات بسته شد. در سال 1365 براساس سیاست بودجه‌ای کشور طرح ایجاد صنایع جنبی مس از بودجه عمومی منتزع و مقرر گردید که از سایر منابع تامین اعتبار گردد. براین اساس شرکت گسترش صنایع نورد فولاد ثبت شد و در فروردین سال 1365 براساس صورتجلسه مجمع عمومی فوقالعاده نام شرکت سرمایه‌گذاری به صنایع مس شهید باهنر(سهامی خاص) تغییر یافت. در آذر ماه سال 1365 موافقت گردید که شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی بصورت مشارکت 51 درصد در این شرکت سرمایه‌گذاری نماید و در نتیجه سرمایه شرکت بمیزان 12 میلیارد ریال افزایش یافت.

بنابر گزارش شرکت کارگزاری نهایت نگر، ازآنجاییکه سرمایه گذاری ثابت طرح براساس آخرین برآورد بالغ بر 35.084 میلیون ریال بوده لذا کسری بودجه مورد نیاز مازاد بر سرمایه از محل دریافت سه فقره تسهیلات مالی بلند مدت از سازمان تامین اجتماعی جمعاً به مبلغ 23 میلیارد ریال تامین گردیده‌است. بموجب صورتجلسه مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام در سال 1374 نوع شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل و در بورس اوراق بهادر پذیرفته شده‌است.

موضوع فعالیت شرکت

موضوع شرکت عبارتست از تولید انواع فرآورده‌های مسی و آلیاژ‌های مسی و برنجی شامل لوله‌های مسی، مفتول و مقاطع مسی و برنجی، ورق و تسمه مسی، ورق و تسمه آلیاژ مس و نیکل و سایر آلیاژ‌های مسی و برنجی، واردات ماشین آلات و لوازم و مواد اولیه و هر نوع کالای مجاز برای کاخانجات و بخش‌های تولیدی، صادرات تولیدات شرکت و کالا‌های مجاز و هر نوع فعالیت مجاز بازرگانی در ارتباط با موضوع شرکت.

ترکیب سهامداران


با کاهش هزینه مالی،

بند حسابرسی

گزارش شش ماهه فباهنر به صورت مطلوبی ارائه گردیده وموارد زیر بدون مشروط نمودن اظهار حسابرس گزارش شده است:

- عملکرد شرکت در شش ماهه نخست سال منجر به زیان شده ضمن اینکه فروش محصولات تکستروژن و لوله مسی با زیان ناخالص همراه بوده‌است. مضافاً ظرفیت تولید سالانه پیش‌بینی شده جهت واحد کارخانه لوله مسی 12.500 تن می‌باشد که در دوره مالی مورد گزارش، محصولات کارخانه مذکور ( تا قبل مرحله شیاردار) به میزان 1.017 تن تولید شده و به علت عدم امکان راه‌اندازی قسمت‌های مربوط به شیاردار، حدود 611 تن از محصولات فوق جهت تبدیل به سایر محصولات به کارخانه اکستروژن منتقل و حدود 406 تن نیز تحویل انبار محصول گردیده است. لذا ضروری است تمهیدات لازم در خصوص دسترسی به ظرفیت عملی تولید، افزایش فروش و همچنین سود دهی فروش محصولات یاد شده به عمل آید.

- شرکت بابت فروش‌های صادراتی و خرید‌های خارجی طبق توافقات انجام شده، مسئولیت ارائه خدمات در راستای وصول مطالبات، بازاریابی، فروش، خرید مواد اولیه و تجهیزات را به یکی از شرکت‌های هم گروه به عنوان کاگزار واگذار نموده‌است. به عبارتی وجوه ارزی فروش‌های صادراتی توسط مشتریان به‌جای واریزی به حساب شرکت مورد گزارش، به حساب‌های بانکی شرکت مذکور واریز می‌شود. بررسی‌های انجام شده بیانگر استفاده از وجوه ارزی جهت خرید مواد اولیه، تجهیزات و سایر مصارف می‌باشد که عمدتاً به نرخ قابل دسترس تسویه می‌گردد. همچنین ارتباط با خدمات کارگزاری میزات 5/0 درصد کارمزد برای خرید‌ها و فروش‌ها به حساب شرکت کارگزار تعلق می‌گیرد.

- دارایی‌های نگهداری شده برای فروش جمعاً به مبلغ 119 میلیارد ریال می‌باشد که به استثناء فروش ساختمان واقع در اکراین، اقدامات انجام شده جهت فروش بقیه آن‌ها تا تاریخ این گزارش منجر به نتیجه نگردیده است.

ترازنامه

بر اساس گزارش ترازنامه منتهی به 30 اذر 1395 این شرکت 316میلیارد تومان دارایی جاری و 244میلیارد تومان بدهی جاری دارد. فباهنر دارای از مجموع 316میلیارد تومان دارایی جاری، 189 میلیارد تومان آن موجودی مواد و کالا و 78 میلیارد تومان آن حساب‌دریافتنی تجاری و غیرتجاری است. نکته مثبت اینجاست که حساب دریافتنی مذکور ناشی از طلب یک شخص حقوقی/حقیقی نیست، بلکه از مشتریانی متعدد است. این موضوع خود ریسک ناشی از عدم وصول مطالبات را در سطح پایین تری قرار می‌دهد.


با کاهش هزینه مالی،

فباهنر 114 میلیارد تومان تسهیلات دریافتی دارد که 84 میلیارد تومان آن با نرخ 18 درصد و 30 میلیارد تومان آن با نرخ 24 درصد می‌باشد. در تاریخ 30/09/95 سود انباشته شرکت نیز معادل 30 میلیارد تومان بوده که با در نظر گرفتن سرمایه 90 میلیارد تومانی سود انباشته به ازای هر سهم فباهنر درگزارش نه ماهه معادل 33 تومان بوده است.

صورت سود و زیان

شرکت صنایع مس شهید باهنر در سال 1394 موفق به کسب 119ريال سود برای هر سهم شد. این شرکت خریدار کاتد مس و شمش روی است و از طریق آن انواع لوله، مقاطع و تسمه های مسی و برنجی را تولید می کند. در سال 1394 شرکت توانست 30هزار تن محصول تولید و 29هزار تن ازان را به فروش رساند اما هزینه مالی 430میلیارد ريالی مانع از تحقق سودآوری با اهمیت شد.

برای سال 1395 این شرکت پیشبینی سود 303ريالی دارد و قصد دارد با فروش 33هزار تنی و هزینه مالی 233میلیاردريالی آنرا محقق کند که در 9ماه 101ريال را پوشش داده است.

داده های واقعی 3ماه اخیر( آذر، دی و بهمن) نشان می دهد که وضعیت مقداری و ريالی فروش بسیار بهبود یافته است بنابراین شرکت قادر خواهد بود درآمد بسیار بهتری کسب کند اما ازانجا که تولید محصولات پایه مسی و برنجی نیازمند خرید کاتد مس و شمش روی است بنابراین هزینه مواد اولیه نیز به شدت رشد کرده است. خصوصا در اسفند ماه به دلیل کاهش عرضه شرکت ملی صنایع مس ایران، نرخ کاتد از نرخ جهانی نیز بالاتر رفته که البته در ابتدای سال 96 مجددا اصلاح و با بازار جهانی همخوانی پیدا می کند.

با توجه به موارد فوق الذکر، وضعیت فروش شرکت به شرح جدول زیر تعدیل شده است:


با کاهش هزینه مالی،

لازم به توضیح است که چون نرخ مصرف و نرخ فروش متناظر حرکت می کنند بنابراین ازانجا که مبنای نرخ سال 96 بر اساس واقعی بهمن فرض گردیده، نرخ مصارف نیز بر اساس بهمن ماه استفاده شده است. داده های تاریخی موید این است که نرخ خرید شرکت بسیار نزدیک به نرخ واقعی فروش شرکت کالسیمین و ملی مس است. ازانجا که شرکت طی سال اخیر وضعیت نقدینگی بهتری یافته، میزان فعالیت کارمزدی کاهش و حاشیه سود ناخالص برخی محصولات تا حدودی بهتر شده است. با توجه به این موارد، بر اساس ضریب مصرف واقعی سال 1394، مقادیر مصرف سال جاری و آتی تحلیل شده است همچنین در تعیین ضریب به نوع محصول توجه شده است.


با کاهش هزینه مالی،

میزان دستمزد مستقیم و سربار بر مبنای واقعی سال 1394 و 9ماهه سال جاری تعدیل گردیده ضمن اینکه به ثابت و متغیر بودن مولفه ها توجه شده است. در عموم موارد هزینه های دستمزد با 14درصد افزایش و سایر هزینه ها با رشد 10درصد لحاظ گردیده همچنین بخش متغیر هزینه ها با مقادیر فروش مرتبط شده است.

عموم وام های دریافتی شرکت نرخی بین 18 تا 20 درصد دارند بنابراین با توجه به خالص مانده وام ها در تاریخ ترازنامه و روند یک سال اخیر، هزینه مالی تعدیل شده است. سایر درآمدها در بخش عملیاتی و غیر عملیاتی بر اساس سوابق تعدیل شده است. در عموم سال ها شرکت درآمدی از محل فروش ضایعات داشته است و سودی نیز از سپرده های بانکی دریافت نموده بنابراین قابلیت تکرار این نوع درآمد ها مورد تایید است.

با توجه به جمیع موارد فوق الذکر، صورت سود و زیان به شرح زیر تعدیل می گردد:


با کاهش هزینه مالی،

نهایتا می توان گفت فباهنر که در سال 92 به سود 134ريالی در هر سهم رسید 2 برابر سود خالص خود هزینه مالی داشت. در سال 93 نیز به سود خالص 150ريالی رسید در حالی که هزینه مالی تقریبا 3برابر سود خالص بود! حالا بدهی بانکی 330میلیارد تومانی سال 93 به سطح 114میلیارد تومان در سال جاری رسیده است! برای شرکتی که نسبت سود خالص به فروش 2درصد و نسبت هزینه مالی به فروش 6درصد بوده طبیعی است که کاهش 70درصد میزان بدهی بانکی می تواند سود خالص را به شکل بسیار با اهمیت رشد دهد همچنین میزان حساب دریافتنی نیز از ارقام بالای 100میلیارد تومان در سال 91-92 با محدوده 40 الی 80 میلیارد تومان در سال جاری رسیده در حالی که طبعا با توجه به رشد مبالغ فروش باید این مطالبات سنگین تر می شد دقیقا این موضوع در خصوص موجودی مواد و کالا نیز صدق می کند به شکلی که طی 3 سال اخیر به طور متوسط موجودی کالا 100میلیارد تومان کاهش یافته است و همه اینها باعث کاهش هزینه های مالی شرکت شده است لذا تحقق سودهای تحلیلی با احتمال بالایی همراه است ضمن اینکه فباهنر عموما سهمی با p.e بالا بوده که حالا با کنترل هزینه مالی می تواند یک p.eمنطقی تر بگیرد.

طرح توسعه:

کارخانه مطلس شرکت صنایع مس شهید باهنر دارای دو خط تولید مطلس می باشد. خط قدیم با ظرفیت تولید 500 تن در سال و خط جدید با ظرفیت تولید 2500 تن در سال که با بهترین ماشین آلات آلمانی و فرانسوی فعالیت میکنند. عموما حاشیه سود محصولات شرکت 15 تا 20 درصد است بنابراین طرح مزبور می تواند تاثیر مثبت مناسبی بر وضعیت مالی شرکت داشته باشد.

بخش دیگری از طرح شرکت، لوله های مسی به ظرفیت 18.500 تن است. 12.500 تن ازین طرح لوله مسی شیاردار است. در این روش مس به جای تبدیل به شمش، مستقیم از کوره ذوب وارد چرخه تولید لوله می شود که در نتیجه مصرف انرژی در تولید این محصول تا حد زیادی کاهش می یابد. مشکلات تحریم بهره برداری از طرح را با مشکلاتی در سال های اخیر مواجه کرد که حالا این مشکلات برطرف شده است.

با کلیک بر روی لینک زیر می توانید از دیگر تحلیل های کارگزاری نهایت نگر بهره مند شوید:

http://www.ershan.ir/analysis/latest

تحلیلگر: ولید هلالات ساناز صمدی

اشتراک گذاری :
ارسال نظر