بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۶
مدیرعامل کارگزاری بانک انصار در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تأکید کرد:

بورس طعم دلار ۸ هزارتومانی را نچشیده/ مشتریان نرخ سپرده بانکی حوالی بورس نمی‌آیند

کارشناس صنعت بانکداری گفت: با افزایش نرخ ارز، موجی مثبت در بازارهای مختلف آغاز شد که به بازار سرمایه تسری یافت و طی ماه‌های اخیر رشد چند 10هزار واحدی شاخص‌ها را تجربه شد اما در این میان برخی معتقدند بازار سرمایه هنوز به‌اندازه رشد نرخ ارز رشد نکرده است.
کد خبر : ۱۷۹۱۱۳
محسن محمود زاده مدیرعامل کارگزاری بانک انصار در گفت‌وگو با بورس نیوز، در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد:  ارزش فعلی بورس تهران حدود 513 هزار میلیارد تومان، ارزش بازار فرابورس ۸3 هزار میلیارد تومان و مجموع ارزش بورس و فرابورس، 596 هزار میلیارد تومان است.

نتیجه تصویری برای بانک انصار

وی افزود: میانگین ارزش بازار بورس و فرابورس در سال گذشته ، 100 میلیارد دلار و در سال 88 معادل 120 میلیارد دلار بوده و این در حالی است که ارزش ارزی این دو بازار در حال حاضر با فرض دلار 8 هزارتومانی ، حدود 75 میلیارد دلار است.

مدیرعامل کارگزاری بانک انصار ادامه داد: بدین ترتیب می‌توان گفت بازار سرمایه بر مبنای دلار 6 هزارتومانی ارزش‌گذاری شده و هنوز اثر دلار 8 هزارتومانی در این بازار نمایان نشده بنابراین بازار سرمایه پتانسیل بالایی جهت رشد داشته و هر خبر یا اتفاق مثبتی می‌تواند زمینه رشد بازار را فراهم کند.

محمود زاده در ادامه با اشاره به ارزش بسیار ناچیز سهم‌های کشور نسبت به بورس‌های جهانی عنوان کرد: بازار سرمایه ایران در مقایسه با دیگر بازارهای جهانی وسعت کوچک‌تری داشته و قیمت‌ سهم‌ها ناچیز است به‌عنوان‌مثال، در بورس‌های جهانی کمتر می‌توان سهمی باقیمت کمتر از 10 دلار یافت؛ درحالی‌که در بازار ما تقریباً سهمی باقیمت بالاتر از 50 سنت وجود ندارد، ارزش کل دارایی‌های شرکت جنرال الکتریک آمریکا بالغ‌بر 654 میلیارد دلار بوده که 8.7 برابر بیش از ارزش کل بازار ما است.

این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: برای رشد بازار سرمایه، تقویت خصوصی‌سازی و ورود شرکت‌های جدید به بازار و نیز تقویت فرهنگ سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ضروری است.

وی افزود: یکی از دلایل ارزان بودن قیمت سهام در کشور ما، نسبت P بر E پایین بوده که البته ارتباط مستقیم با نرخ سود بانکی دارد، در شرایطی که نرخ سود بانکی در ایران حدود 20 درصد است، طبیعی است که پی بر ای بازار هم حدود 5 باشد؛ درحالی‌که نرخ سود بانکی در کشورهای توسعه‌یافته بسیار کمتر بوده و P بر E های حدود 40 در آن بازارها منطقی است. علاوه بر این، در بورس‌های بزرگ، تقسیم سود حداکثری رواج نداشته و سهامداران از نوسان قیمت سهم منتفع می‌شوند، نه دریافت سود تقسیمی؛ بنابراین نقدینگی از شرکت‌ها خارج نشده و سود شرکت‌ها صرف توسعه آن‌ها می‌شود.

مدیرعامل کارگزاری بانک انصار در پیش‌بینی وضعیت آتی بازار سرمایه گفت : چشم‌انداز بازار سرمایه در بلندمدت مثبت بوده و انتظار رشد بازار راداریم؛ قطعاً فرازوفرودهایی وجود خواهد داشت، اما به اعتقاد بنده افت احتمالی بازار پایدار نبوده و بازار در بلندمدت رشد خواهد کرد.

وی اضافه کرد: شرکت‌های صادرات محور در رشد بازار نقش مؤثرتری داشته و گزینه‌های مناسب‌تری برای سرمایه‌گذاری خواهند بود.

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه در مورد اثر تغییر احتمالی نرخ سود بانکی بر حجم نقدینگی بازار سرمایه عنوان کرد: به نظر می‌رسد تغییر نرخ سود بانکی اثر بااهمیتی بر نقدینگی بازار سرمایه نخواهد داشت؛ چراکه هر بازار، مشتری خاص خود را خواهد داشت و این‌طور نیست که به‌محض کاهش نرخ سود بانکی سپرده‌ها به سمت بازار سرمایه تغییر مسیر دهند یا بالعکس. کما اینکه در حال حاضر، اوراق بازدهی تقریباً 30 درصدی دارند و شاهد خروج سپرده‌ها از بانک و ورود پول به بازار اوراق نشده‌ایم.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر