بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵
فرابورس ایران به درخواست فدراسیون بورس‌های اروپایی و آسیایی (FEAS)سه کارگزار برتر خود را در حوزه بازار بدهی و بازار سهام برای حضور در رویداد «کارگزار برتر» براساس داده‌های سال 2017 میلادی به این فدراسیون معرفی کرد. براساس این گزارش، کارگزاری مفید با توجه به سطح کیفیت بالا و خدمات گسترده‌ای که به متقاضیان ارائه می‌کند، موفق شد به‌عنوان برترین کارگزار فرابورس ایران به "فیاس" معرفی شود.
کد خبر : ۱۷۹۲۷۰


به گزارش بورس نیوز، معیارهایی که از سوی فیاس برای سنجش کارگزاران عضو بورس‌ها ارائه شده، براساس مدلی است که بورس "نزدک" ارائه کرده و مطابق با آن پس از ارزیابی‌های صورت ‌گرفته و امتیازاتی که کارگزاران عضو فرابورس ایران کسب کرده‌اند، در حوزه بازار سهام، کارگزاری‌ مفید با 24 سال سابقه فعالیت مستمر و حدود نیم‌ میلیون نفر مشتری در سراسر کشور به‌عنوان برترین کارگزاری شناخته شد و پس از آن کارگزاری‌های تدبیرگران فردا و بانک مسکن در رتبه دوم و سوم قرار گرفتند. در حوزه بازار بدهی نیز رتبه‌های اول تا سوم به کارگزاری‌های بانک‌های پارسیان، ملت و سپه اختصاص یافت.

آیتم‌های مدنظر در این ارزیابی برای تعیین بهترین اعضا در هر بازار(بدهی و سهام) شامل معاملات در بازارهای اولیه و ثانویه، عدم نقض مقررات، مشارکت در فعالیت‌های توسعه‌ای و ارائه راه‌حل‌های آنلاین به مشتریان است که در بررسی معاملات بازار اولیه فاکتورهای مورد بررسی به ترتیب شامل حجم پذیره‌نویسی و حجم عرضه‌های اولیه است. در بازار ثانویه نیز مواردی همچون حجم معاملات، تعداد معاملات، تعداد روزهای معاملاتی، تعداد ابزارهای مالی معامله‌ شده و وضعیت بازارگردان مورد سنجش قرار گرفته است.

بدین ترتیب حداکثر امتیاز کسب‌شده توسط کارگزاری‌ها برای معاملات در بازار اولیه و ثانویه عدد 30 و 60 بوده و این امتیازها برای سایر آیتم‌های عدم نقض مقررات، مشارکت در فعالیت‌های توسعه‌ای و ارائه خدمات آنلاین به مشتریان به ترتیب پنج، سه و دو است که مجموع این امتیازات به عدد 100 می‌رسد.

از سوی دیگر بورس‌های عضو فیاس به درخواست این فدراسیون به‌منظور انتخاب عضو قهرمان باید امتیازات کارگزاری‌های برتر خود را برای بازارهای سهام و بدهی براساس چند فاکتور دیگر نیز از جمله سهم بازار محلی، روزهای فعال، تنوع ابزارهای دسته‌بندی‌شده، تعداد معاملات و شاخص کشور به فیاس ارائه کنند که این آیتم‌ها توسط فرابورس ایران محاسبه و ارائه شده است.

کارگزارانی که توسط هر یک از بورس‌های عضو فیاس به‌عنوان کارگزاران برتر معرفی شوند، این امکان را دارند تا در کنفرانس سالانه این فدراسیون که با موضوع کاربرد فین‌تک در بازارهای مالی برگزار می‌شود، به‌عنوان میهمان حضور یابند و از پنل‌ها و سخنرانی‌های تخصصی برگزار شده طی این کنفرانس با موضوعاتی همچون مالی اسلامی، تجارب بورس‌های مختلف در زمینه همکاری‌های فی‌مابین، آخرین دستاوردهای صنعت مالی و بررسی چالش‌ها و مسائل پیش روی این صنعت بهره‌مند شوند.

لازم به ذکر است در حال حاضر فدراسیون بورس‌های اروپایی و آسیایی دارای 15 عضو بورسی است که اعضای آن را علاوه بر فرابورس ایران، بورس اوراق بهادار تهران، بورس کالای ایران، بورس اوراق بهادار ابوظبی، کویت، عمان، آتن، بحرین، قبرس، دمشق، گرجستان، عراق، قزاقستان، مسقط و بورس اوراق بهادار تاشکند تشکیل می‌دهند و در نشست سال گذشته این فدراسیون که در ایروان ارمنستان برگزار شد، فرابورس ایران به‌عنوان نائب رئیس کمیته کاری فیاس انتخاب شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر