بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
«آبسال» و «پارس‌خزر» دو شرکت تولیدکننده لوازم‌خانگی حاضر در بورس بوده که طی چند روز گذشته با خبر اعطای مجوز آزادسازی قیمت‌ها از سوی وزارت «صمت»، رشد قیمت 60درصدی را تجربه کردند که ساختار فروش این دو شرکت بسیار به یکدیگر نزدیک است.
کد خبر : ۱۸۰۴۱۹

به گزارش واحد سنجش و راه حل‌های رفتاری در بازار (آّبسیم) بورس‌نیوز، شرکت‌های «پارس‌خزر» و «آبسال» تنها از محل عملیاتی درآمد کسب می‌کنند و سایر محل‌های درآمدی جایگاه خاصی در صورت‌های مالی این شرکت‌ها ندارند.

چرخ فروش دو سهم لوازم خانگی بورس دربازار می چرخد

تحلیل فاصله ساختار فروش «لخزر» نشان می‌دهد که نسبت به «لابسا» بهای تمام‌شده حجم بیشتری از درآمد فروش را در خود می‌بلعد. بر مبنای گزارش دوره 3 ماهه نخست سال 97، درحالی‌که حاشیه سود ناخالص «لخزر» 19.5 درصد است، این رقم در «لابسا» به 20.2 درصد می‌رسد.

چرخ فروش دو سهم لوازم خانگی بورس دربازار می چرخد

اما چه عاملی بیشترین تأثیر را بر بهای تمام‌شده این دو شرکت دارد؟!

مواد مصرفی بیشترین بخش بهای تمام‌شده را تشکیل می‌دهد. تغییرات نرخ ارز و نرخ سود تسهیلات بانکی ازجمله هزینه‌های تحمیل‌شده ناشی از شرایط اقتصادي حاکم بر بازار بوده که باعث بالا رفتن هزینه‌های تأمین مواد اولیه و ماشین‌آلات گردیده است.

چرخ فروش دو سهم لوازم خانگی بورس دربازار می چرخد

در سالیان اخیر باوجود افزایش نسبی مبلغ فروش، رشد نرخ ارز بر حاشیه سود ناخالص «لخزر» به‌خوبی اثر خود را به معرض نمایش گذاشته؛ البته در دو دوره اخیر تنها به کمک افزایش نرخ فروش محصولات توانسته بر حاشیه سود خود بی افزاید که در شکل زیر روند حاشیه سود ناخالص و مبلغ کل فروش را مشاهده می‌کنید:

چرخ فروش دو سهم لوازم خانگی بورس دربازار می چرخد

در حال حاضر، اعمال ممنوعیت واردات لوازم‌خانگی از خردادماه سال جاری عامل اصلی افزایش قیمت محصولات این صنعت به شمار می‌رود؛ چراکه شرکت‌های داخلی توان تأمین 100 درصدی نیاز کشور را ندارند.

با این اوصاف می‌توان گفت که گزارش‌های آتی «لخزر» و «لابسا» شرایط به‌مراتب بهتری نسبت به گذشته خواهند داشت. این شرکت‌ها با افزایش نرخ محصولات خود درصدد جبران افزایش بهای تمام‌شده برآمده‌اند و انتظار می‌رود با تداوم شرایط موجود، حاشیه سود اوج بگیرد. تولیدکنندگان لوازم‌خانگی برای آن‌که از اثرات نوسان نرخ ارز در امان باشند باید وابستگی خود به تأمین‌کنندگان مواد اولیه خارجی را کاهش دهند و نسبت به عقد قراردادهای میان‌مدت با تأمین‌کنندگان داخلی اقدام نمایند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر