بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۰
کارشناس بازار سرمایه گفت: جنس معاملات چند روز اخیر در بازار غیرعادی بود که امروز بازار واکنش نشان داد و به دلیل افزایش تعداد صف فروش بسیاری از شرکت ها سهام خود را از بازار جمع کردند اما دیگر شرکت ها همچنان صف فروش ماندند.
کد خبر : ۱۸۱۰۶۰

به گزارش بورس‌نیوز، کاهش نرخ ارز از هفته گذشته موجب شد که بازار سهام نیز روند نزولی را در پیش گیرد اما برخی از کارشناسان امیدوار بودند که با تصویب fatf در مجلس، شاخص تکانی به خود داده و در راستای مثبت شدن گام بردارد.

روز گذشته لایحه FATF در مجلس تصویب شد اما امروز شاخص بورس افت 1233واحدی را تجربه کرد و در ارتفاع 175هزار و 185واحدی قرار گرفت.

در همین راستا، اکبر حامدی کارشناس بازار سرمایه به بورس‌نیوز گفت: در یکی دو روز اخیر نوع معاملات بازار هیجانی بوده و هیجانات ناشی از فروش‌های غیرمتعارف ترسی را در بازار ایجاد کرد که به‌موجب آن سهامداران سرمایه خود را از بازار خارج کردند.

وی بابیان اینکه حقوقی‌ها باید در این زمینه حمایت‌هایی انجام می‌دادند، گفت: این شرکت‌ها باید سهام خود را عرضه می‌کردند و سفارش‌ها می‌گرفتند که به‌تبع آن بازار روند مثبت را در پیش گیرد.

حامدی با اشاره به اینکه نوسان، ذات بازار است، گفت: گاهی اوقات بازار باید اصلاح شود اما در شرایط فعلی می‌توان گفت که بازار روند مثبتی را در پیش می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: جنس معاملات چند روز اخیر بازار غیرعادی بود که امروز بازار واکنش نشان داد و به دلیل افزایش تعداد صف فروش بسیاری از شرکت‌ها سهام خود را از بازار جمع کردند اما دیگر شرکت‌ها همچنان صف فروش ماندند.

کارشناس بازار سرمایه بابیان اینکه باید چشم‌انداز کوتاهی برای بورس در نظر بگیریم، گفت: بازار سرمایه همچنان گزینه اصلی برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود زیرا این بازار تا حد زیادی رشد کرده و شاید در کوتاه‌مدت شاهد منفی شدن شاخص باشیم اما در بلندمدت بازدهی شرکت‌های بورسی بهبود می‌یابد و شاخص سیر صعودی را طی خواهد کرد.

قائم‌مقام کارگزاری ملل خاطرنشان کرد: در حال حاضر شرکت‌های صادرات محور مانند معدنی‌، فلزی‌، پالایشی‌ها و شرکت‌های تولیدکننده اوره وضعیت خوبی را تجربه می‌کنند .

وی ادامه داد: معاملات چند روز اخیر نشان می‌دهد که بازار از شرکت‌های ریالی با ساختارهای درآمدی غیرتورمی فاصله گرفته است .

حامدی در تشریح تأثیر کاهش نرخ ارزبر بازار سرمایه نیز گفت: تأثیرات ارز 8000 تومانی تا حدودی در بازار مشهود بوده زیرا به‌تبع کاهش نرخ دلار نسبت قیمت بر درآمد برخی از شرکت‌های بزرگ به بالای 5 رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: قیمت تعادلی ارز برای شرکت‌های بورسی 10000 تومان بوده و در حال حاضر نرخ ارز در سامانه نیما و بازار آزاد تفاوت زیادی ندارند.

کارشناس بازار سرمایه بابیان اینکه سرمایه‌گذاران باید بیشتر به شرکت‌های ریالی توجه کنند نه دلاری گفت: برخی از شرکت‌های ریالی نیز در یک ماه اخیر رشد را تجربه کردند اما بیشترین بازدهی بازار مختص شرکت‌های دلاری است.

وی تأکید کرد: شرکت‌های فلزی و معدنی آینده مطلوب‌تری نسبت به پتروشیمی‌ها دارند زیرا در شرایط کنونی برای این شرکت‌ها ارزش‌گذاری جذابی ایجادشده و شرکت‌های پتروشیمی بیش از معدنی‌ها در معرض خطر کاهش فروش به‌تبع تحریم‌ها قرار دارند.

حامدی افزود: به دلیل تسعیر ارز احتمالاً صنایع بانکی و بیمه‌ای‌ها افزایش سرمایه خواهند داد بنابراین اکنون فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری در این گروه‌ها است.

وی با اشاره به اینکه فشارهای سیاسی آمریکا در ماه‌های آتی افزایش خواهد یافت، ادامه داد: احتمالاً شرایط ایران در آینده سخت‌تر خواهد شد و ممکن است شاهد کاهش 1 یا 1.5 بشکه‌ای صادرات نفت باشیم.

کارشناس بازار سرمایه در تشریح تأثیر اجرای FATF در بازار سرمایه نیز گفت: اجرای FATF شاید در کوتاه‌مدت بی‌تأثیر باشد اما در بلندمدت به ایجاد شفافیت در بازارهای مالی کمک می‌کند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر