بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹
با شروع سال جدید، بازار ارز با نوسانات زیادی همراه بود. این نوسانات تا جایی پیش رفت که 20 فروردین ماه، معاون اول رییس‌جمهوری دلار را با قیمت 4200 تومان تک‌نرخی اعلام کرد.
کد خبر : ۱۸۱۷۶۰

به گزارش بورس نیوز، سیدرضی حاج آقامیری گفت: با شروع سال جدید، بازار ارز با نوسانات زیادی همراه بود. این نوسانات تا جایی پیش رفت که 20 فروردین ماه، معاون اول رییس‌جمهوری دلار را با قیمت 4200 تومان تک‌نرخی اعلام کرد. بعد از آن بخشنامه‌های مختلف ارزی توسط بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرگ ابلاغ شد که تنها فعالان اقتصادی را دچار سردرگمی می‌کرد و عملا فرصت برنامه‌ریزی برای ادامه کار را از بخش خصوصی گرفت.

,وی ادامه داد: به همین دلیل تصمیماتی که دولت در ماه‌های اخیر برای کنترل بازار ارز گرفته را نمی‌توان «سیاست»‌های ارزی نامید؛ در واقع قیمت دلار افزایش پیدا کرد و دولت به دنبال آن دوید؛ وقتی نتوانست آن را کنترل کند، شبانه تصمیماتی گرفت که مدتی تاثیر گذاشت اما دوباره شرایط مثل قبل شد. بنابراین سیاست خاصی در کار نیست. تاکنون چندین بار حرف و تئوری مسوولان دولتی تغییر کرده که هیچکدام هم موفق نبوده است. حالا هم بانک مرکزی وارد عمل شده، در فاصله کوتاهی اقداماتی انجام داده اما هیچ تضمینی وجود ندارد که قیمت دلار دوباره بالا نرود.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران درباره چندنرخی بودن ارز اظهار کرد: معتقدم بزرگترین اشکال موجود، چند نرخی بودن ارز است. دولت باید یک بار برای همیشه این ارز را تک‌نرخی کند و بعد سراغ سایر مشکلاتی که از پی آن به وجود می‌آید، برود. البته معتقدند فعلا شرایط این کار فراهم نیست اما من فکر می‌کنم فقط یک اراده قوی نیاز است. همان زمان که بازار ثانویه را درست کردند، باید اجازه می‌دادند قیمت ارز در بازار تعیین شود و هرکسی دلار می‌خواهد از بازار تامین کند.

وی افزود: باید به کالاهای اساسی سوبسید می‌دادند. در این صورت شرایط درست می‌شد. این کارها را انجام ندادند و دلار چند نرخی شد. به عنوان یک فعال اقتصادی، در ماه‌های اخیر نتوانستم برنامه‌ریزی خاصی داشته باشم. یک ماه پیش که دلار از 18 هزار و 600 تومان به مرز 14 هزار تومان رسید، مردمی که دلار خریده بودند از ترس کاهش ارزش آن اقدام به فروش کردند اما اگر دوباره رشد قیمت‌ها به وجود بیاید، بار دیگر برای خرید می‌آیند. این یعنی بی ثباتی؛ در چنین شرایطی هیچ تاجری نمی‌تواند برنامه‌ریزی کند چون نیاز اول همان تثبیت نرخ ارز است. وقتی نتوان قیمت آن را پیش بینی کرد، ترجیح بر این است که اصلا کاری هم انجام نشود.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر