بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۹
سفیر اسبق ایران در چین گفت: اکنون در چین بانک کونلون به طور اختصاصی به مبادلات ایرانیان با چین می‌پردازد و البته هزینه بالای خدمات در این بانک مورد انتقاد قرار گرفته است.
کد خبر : ۱۸۲۰۴۸

به گزارش بورس نیوز، فریدون وردی‌نژاد درباره مناسبات ایران و چین اظهار کرد: مناسبات ایران و چین از دو بُعد قابل بررسی است. بُعد اول سیاسی است که به کنش‌های این کشور در رابطه با تحریم و دیگر مسائل سیاسی مربوط است. بعد دوم اما در رابطه با رویه‌ها و مقررات تجاری و اقتصادی مورد تحلیل قرار می‌گیرد. چینی‌ها در یک سال گذشته شیوه تعاملات بین‌المللی‌شان را تغییر داده و تلاش می‌کنند در خصوص ضوابط، معیارها و توافقات تجاری و بین‌المللی مسئولانه‌تر عمل کنند. عضویت‌های بین‌المللی، اصلاح قوانین و رویه‌های اقتصادی جاری در زمینه‌های مختلف از جمله گمرک و بانک از مسائلی است که چین حساسیت بیشتری نسبت به آن به خرج می‌دهد. برای مثال چین تلاش کرده در فرایند الحاق به سازمان تجارت جهانی و FATF سیستم‌های مالی و تجاری‌اش را اصلاح و به‌روز کند. 

وی افزود: بر این اساس این کشور تعهد بیشتری نسبت به اجرای ضوابط مربوط به پولشویی نشان داده و مقررات سخت‌تر از گذشته در چین اعمال می‌شود. مشکلی که بین بازرگانان ایرانی و چین به وجود آمده بود، ناشی از این بُعد از مناسبات دو کشور است. با توجه به سخت‌گیری بیشتر چین در اجرای قوانین حساب‌های بعضی دانشجویان و افراد ایرانی در چین بسته شد که بیشتر جنبه اصلاح روش‌ها و مقررات را داشت تا یک تصمیم سیاسی مرتبط با تحریم‌ها باشد و این مسئله باید توسط دیپلمات‌های دو کشور و هم چنین نمایندگانی از وزارت خانه‌های مسئول در اقتصاد و تجارت کشورها مورد بررسی قرار بگیرد.

سفیر اسبق ایران در چین گفت: اکنون در چین بانک کونلون به طور اختصاصی به مبادلات ایرانیان با چین می‌پردازد و البته هزینه بالای خدمات در این بانک مورد انتقاد قرار گرفته است. به طور طبیعی انحصار در اقتصاد پیامدهایی مثل رانت، باریک شدن راه‌های ارتباطی و گرانی را به دنبال دارد. طبیعی است زمانی که کانال‌های بانکی، مالی و اعتباری متعدد در مناسبات خارجی وجود نداشته باشد و به کانال‌های مشخص و معینی مثل بانک کونلون برسیم، با افزایش هزینه‌ها نیز روبه‌رو خواهیم شد.

وردی نژاد افزود: بانک کونلون بانکی است که توسط امریکایی‌ها تحریم شده است و البته بانک‌های دیگر چین که امریکایی‌ها در آن سرمایه‌گذاری کرده اند به دلیل نگرانی از تحریم حاضر به همکاری با ایران نیستند. اکنون این انحصار همکاری بانکی با چین است که به مشکلات دامن زده و البته گله فعالان اقتصادی کشورمان از بانک کونلون بیشتر ناشی از تلاش این بانک برای مبادله با یوآن و اجتناب از مبادله با یورو و دلار است. این مسئله باعث شده هزینه‌هاو کارمزدهای خدمات بانکی در این بانک بیشتر و شرایط برای تجار ایرانی سخت شود. به‌تازگی اخباری از همکاری چند بانک کوچک دیگر چینی با تجار ایرانی در آینده منتشر شده است تا از مشکلات کاسته شود.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر