بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۵
در حال حاضر دو عامل نرخ ارز و تحریم ها بیش از هر چیز می تواند فرآیند عملیاتی شرکت ها را تحت تاثیر قرار دهد. نحوه و میزان اثرگذاری این دو عامل بر شرکت های گروه ماشین آلات و تجهیزات، نتایج جالبی در پی داشت.
کد خبر : ۱۸۲۶۱۵

به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، در شرایط کنونی دو مؤلفه نرخ ارز و تحریم ها، بر صورت های مالی شرکت ها بسیار اثرگذار است و روند سودآوری حساسیت بالایی به این دو موضوع دارد.

همان گونه که بسیاری از شرکت ها با افزایش نرخ ارز توانستند به مبالغ بالا در فروش دست یابند. آغاز دور دوم تحریم ها طی روزهای آینده، می تواند به تهدیدی برای شرکت ها مبدل شود.

به همین بهانه به سراغ شرکت های حاضر در گروه ماشین آلات و تجهیزات رفتیم تا اثر تغییرات نرخ ارز و همچنین تحریم ها را بر آن ها بسنجیم.

همانطور که در تصویر ذیل مشاهده می کنید، در 6 ماهه نخست سال 97 «تایرا» با فروش 4737 میلیارد ريالی، بالاترین میزان فروش را در این گروه به نام خود ثبت کرد. از این میزان فروش، تنها 10 درصد مربوط به فروش خارجی بوده است. از سوی دیگر، تمام مواد اولیه مورد نیاز برای چرخه تولید، از منابع داخلی تامین می شود. بنابراین، تحریم ها اثری بر بهای مواد اولیه ندارد و همچنین تاثیر چندانی بر فروش شرکت نمی گذارد. اما از آن جا که ارز چندانی از محل فروش به شرکت تزریق نمی شود، افزایش نرخ ارز که رشد هزینه ها را به دنبال دارد، می تواند موجبات بالا رفتن بهای تمام شده را فراهم آورد.

رتبه دوم فروش در گروه از آن «لبوتان» است که فقط 7 درصد مبلغ کل فروش در 6 ماه گذشته از درگاه صادرات حاصل شده است. این شرکت بیش از 985 میلیارد ريال مواد اولیه وارد کرده؛ بنابراین افزایش نرخ ارز و تحریم ها یک ریسک جدی به شمار می رود.

«لخزر»، «لابسا» و «تکشا» نیز دیگر شرکت های گروه هستند که برای تامین مواد اولیه خود به منابع خارجی وابسته هستند.

گردش در خارج از مدار تحریم / بررسی دو عامل حساس در گروه تجهیزاتی ها

در مجموع می توان گفت شرکت های حاضر در این گروه چندان از تحریم ها اثر نمی پذیرند و تغییرات نرخ ارز بیشتر به سمت قطب مثبت حرکت می کند تا منفی.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر