بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۷
تحریم ها همواره به عنوان بزرگترین ریسک اقتصاد ایران معرفی می شود اما بررسی ها و مطالعات بر روی برخی شرکت های پتروشیمی نتایج دیگری را نشان می دهد.
کد خبر : ۱۸۲۶۸۳

به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، دور بعدی تحریم ها که قرار است از 13 آبان ماه آغاز گردد، سرمایه گذاران و سهامداران را به ناحیه تردید وارد کرده است.

«شپدیس» در دایره امن / بررسی اثر تحریم ها بر این پتروشیمی

در دور قبلی تحریم ها در سال 91، برخی کشورها همچون هند، ترکیه و چین چندان در ابتدا به تهدیدهای آمریکا گوش ندادند و به رابطه تجاری و خرید نفت و سایر کالاها از ایران ادامه دادند.

بررسی روند فروش و سودآوری شرکت ها در سال های اخیر نشان می دهد که تحریم ها آنچنان که باید و شاید اثرگذار نبوده و حتی در مواقعی با اعطای مجوز افزایش نرخ فروش محصولات، از افت درآمد شرکت ها جلوگیری شد.

بررسی های آبسیم بیانگر این است که میزان فروش و سود خالص شرکت «پتروشیمی پردیس» در سال های تحریم نه تنها تغییری نکرده بلکه روند رو به رشدی داشته است.

همان طور که در تصویر ذیل مشاهده می کنید، از سال 89 تا 91 که شروع تحریم ها بود، درآمد حاصل از فروش «شپدیس» با شیب تند، در کانال صعود قرار داشت. اما تحریم ها تنها مانعی بر سر راه رشد فروش شد و انقدر قدرت نداشت تا این شرکت را به ورطه نزول بیاندازد. حتی سال پس از شروع تحریم ها، مبلغ فروش اندکی نسبت به سال 91 افزایش به خود دید.«شپدیس» در دایره امن / بررسی اثر تحریم ها بر این پتروشیمی

هر چند که مقدار فروش در سال 92 افت کرد، اما با افزایش نرخ ها، از افت مبلغ جلوگیری شد و در سال های پس از آن، به مرور توانست بازارهای خود را بدست آورد و مجددا فروش مقداری در مدار صعود قرار گیرد.«شپدیس» در دایره امن / بررسی اثر تحریم ها بر این پتروشیمی

لازم به توضیح است که تنزل فروش در سال 93 به دلیل تغییر سال مالی بود که به موجب آن سال مالی 93 تنها 9 ماه بوده است.

اما سال 92 آغاز زمان رشد بهای تمام شده بود و در این سال به مدد تسعیر تسهیلات ارزی، توانست بر رقم سود خالص خود بیافزاید. اما در سال های پس از آن، افزایش هزینه ها اثر خود را بر سود گذاشت. علاوه بر این، در سال 96 هزینه مالی سنگینی در صورت های مالی نشست که موجب تداوم افت سود گردید.

«شپدیس» در دایره امن / بررسی اثر تحریم ها بر این پتروشیمی

حاشیه سود خالص این شرکت پتروشیمی در سال های نه چندان دور بسیار بالا و چشم نواز بود اما این مورد نیز روندی مشابه را در پیش گرفت که در تصویر ذیل مشاهده می کنید.

«شپدیس» در دایره امن / بررسی اثر تحریم ها بر این پتروشیمی

در مجموع می توان چنین نتیجه گیری کرد که تحریم ها بر مقدار و مبلغ فروش «شپدیس» تاثیر چندانی نداشته و شرکت توانسته بازار مصرف خود را حفظ و حتی گسترش دهد. تنها اثر تحریم ها و در کنار آن، افزایش نرخ خوراک، بر بهای تمام شده تولید نمود پیدا کرده است.

با این اوصاف و با توجه به عدم همراهی برخی دولت ها با تحریم های آمریکا و همچنین معافیت هایی که برای برخی کشورها از سوی آمریکا در نظر گرفته شده، قطعا تحریم های پیش رو چندان «شپدیس» را متاثر نخواهد کرد و نگرانی از این بابت وجود ندارد و در صورتی که بتواند هزینه های خود از جمله هزینه مالی را کنترل کند، همچنان در دایره امن حرکت خواهد کرد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر