بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۳
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه پس از نفت، پتروشیمی بالاترین ارزآوری را برای کشور دارد، افزود: اصولا پتروشیمی یک صنعت شناخته شده در ایران از ناحیه کشورهای مصرف کننده است و البته محصولات ایران نیز از کیفیت مناسبی برخوردار است.
کد خبر : ۱۸۲۸۵۵

به گزارش بورس‌نیوز، اسدالله قره‌خانی با اشاره به اینکه پس از نفت، پتروشیمی بالاترین ارزآوری را برای کشور دارد، افزود: اصولا پتروشیمی یک صنعت شناخته شده در ایران از ناحیه کشورهای مصرف کننده است و البته محصولات ایران نیز از کیفیت مناسبی برخوردار است.

پتروشیمی؛ صنعتی پایدار

نماینده مردم علی‌آباد کتول در خانه ملت، بیان کرد: صنعت پتروشیمی یک صنعت پایدار است؛ چراکه تولید گاز در ایران پایدار است و ذخایر بسیار عظیمی در کشور وجود دارد. از این منظر صنعت پتروشیمی دارای جایگاه ویژه‌ای است.

لزوم سرعت‌دهی به روند سرمایه‌گذاری در پتروشیمی

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: سرمایه‌گذاری در این صنعت باید سرعت عمل بیشتری پیدا کرده و در این خصوص استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی باید روان‌تر پیش برود. در حال حاضر مطابق با اصل 44 قانون اساسی، عمدتا فعالیت پتروشیمی‌ها و سیاستگذاری در این بخش به هلدینگ‌هایی از جمله هلدینگ خلیج فارس واگذار شده و عملا شرکت ملی پتروشیمی از سرمایه‌گذاری و اقدام در جهت توسعه این صنعت کنار گذاشته شده است.

قره‌خانی بیان کرد: همین امر باعث شده که در سال‌های اخیر روند سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی کندتر شده و خسارت‌های سنگینی به بار بیاید. در همین چند ماهه اخیر حداقل بایستی ماهانه بالای یک و نیم میلیون تا دو میلیلون دلار از طریق پتروشیمی‌ها ارزآوری می‌داشتیم؛ اما متاسفانه این موضوع یا محقق نشده یا دیرهنگام محقق شده و یا تنها مقدار اندکی از آن محقق شده است.

جبران خسارت‌های ناشی از تحریم

این نماینده مردم در مجلس دهم، خاطرنشان کرد: ما از طریق صنایع پتروشیمی قادر خواهیم بود بخشی از خساراتی را که ناشی از تحریم نفتی و ممنوعیت در صادرات نفت است، جبران کنیم. در واقع بهترین راه و مناسب‌ترین گزینه ای که دارای ارزش‌افزوده بالایی است، صنعت پتروشیمی است و به همین دلیل نیز باید اقدامات جدی‌تری درخصوص پیشرفت و سرعت‌دهی به روند فعالیت آن صورت بگیرد.

نبود نظام رگولاتوری مناسب

نماینده مردم علی‌آباد کتول به وجود نظام رگولاتوری در تمامی بخش‌های صنعت از جمله پتروشیمی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر نظام رگولاتوری مناسبی در عرصه پتروشیمی وجود ندارد و به دلیل وجود همین نابسامانی و بی‌نظمی، سرمایه‌گذاران رغبت چندانی برای سرمایه‌گذاری در این بخش ندارند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر