بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳
دبیر انجمن صنایع لبنی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

شیر با کیفیت 2200 تا 2400 / سردرگمی نهادهای قیمت‌گذار در بازار

مکانیزم قیمت‌گذاری در ایران بر مبنای عرضه و تقاضا نیست بلکه بر اساس قیمت‌تمام شده از سوی دستگاه‌های مختلفی به تولیدکننده و عرضه‌کننده ابلاغ می‌شود.
کد خبر : ۱۸۳۴۶۵

شیر با کیفیت 2200 تا 2400 / سردرگمی نهادهای قیمت‌گذار در بازار

رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز درخصوص رسیدن قیمت شیرخام به 2هزارتومان اظهارکرد: دامداران به همراه سازمان حمایت و وزارت جهاد با آنالیز قیمت‌ها با یکدیگر توافق کرده که قیمت بین خودشان بر همین اساس توافق کردند. 

وی ادامه داد: قیمت‌هایی مورد تایید بازار شیرخام بین 2200 تا 2400 تومان بوده اما کارخانه‌های لبنی بزرگ شیرهای کیفی، ممتاز و درجه یک را با همین قیمت خریداری می‌کنند.

عضو کانون انجمن صنایع غذایی ایران درخصوص اینکه ایده‌آل قیمت‌گذاری چگونه است، افزود: زمانی که سازمان حمایت به موضوع شیر ورود می‌کند باید آنالیز بهای تمام‌شده را داشته باشد بنابراین اسناد، مدارک، فاکتورها و دفاتر قانونی را باید مورد بررسی قرار دهد.

باکری با انتقاد از شیوه قیمت‌گذاری و ورود هر نهاد به این بخش اظهارکرد: در ارزیابی بازار باید به فاکتورهایی نظیر قیمت عرضه‌وتقاضا و همچنین قیمت‌تمام‌شده نگاه کرد چراکه دو نوع قیمت‌گذاری متفاوت به بازار روانه می‌شود؛ در ابتدا قیمت براساس عرضه‌وتقاضا شده که اگر کالا با کمبود عرضه در بازار مواجه شود، قیمت رشد می‌کند و به‌عکس اگر عرضه بیش از تقاضا باشد قیمت آن کالا سقوط می‌کند؛ این یک نظام قیمت‌گذاری است که در کشورهای دنیا مثل اروپا، کانادا، آمریکا، استرالیا و خیلی از کشورهای اقیانوسیه این طور است.

وی اضافه کرد: در روش دوم قیمت‌گذاری یعنی محاسبه بهای تمام‌شده باید یکسری کشورها از این مدل تبعیت کنند؛ در واقع مکانیزم ایران همین روش بوده و در شرایطی ممکن است قیمت عرضه و تقاضای بازار با قیمت تمام‌شده مطابقت نکند و آن موقع تنش به وجود می‌آید. 

باکری گفت: قیمت‌هایی که در بازار جاری است قیمت عرضه و تقاضاست، سازمان حمایت به عنوان بهای تمام‌شده محاسباتی حساب کرده است یعنی همان 2000 تومان در واقع بهای تمام‌شده و حتما مورد قبول دامداران است که در واقع تصویب شده است چون با آنها و وزارت جهاد هم مشورت شده است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
دبیر شورای سیاستگذاری و اجرایی همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان گفت:

برگزاری همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان

ارسال نظر