بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۴
مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان:

آغاز رشد قیمتی بازارسرمایه با شروع شوک ارزی

کارشناس بازار سرمایه گفت: با شروع شوک ارزی بازار سرمایه نیز از ابتدای سال رشد قیمتی را آغاز کرد اما رشد قیمت‌ها زمانی مداوم است که با رشد سودآوری شرکت‌ها همراه باشد و از همین رو بازار سرمایه اکنون در انتظار انتشار صورت‌های مالی آبان و آذر شرکت‌ها در کدال است.
کد خبر : ۱۸۳۶۵۰

به گزارش بورس‌نیوز، مصطفی صفاری، در خصوص شرایط بازار سرمایه اظهار کرد: با شروع شوک ارزی بازار سرمایه نیز از ابتدای سال رشد قیمتی را آغاز کرد اما رشد قیمت‌ها زمانی مداوم است که با رشد سودآوری شرکت‌ها همراه باشد و از همین رو بازار سرمایه اکنون در انتظار انتشار صورت‌های مالی آبان و آذر شرکت‌ها در کدال است.

مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان با اشاره به اینکه اقتصاد ایران پیش از این نیز وضعیت‌های بحرانی را تجربه کرده است و شرایط فعلی با اواخر دهه 80 و ابتدای دهه 90 قابل مقایسه نیست، گفت: بر اساس آمارهایی که گمرک اعلام می‌کند، به نظر می‌رسد به رغم تحریم‌ها شرکت‌های صادرات‌محور، همچنان به صادرات خود ادامه داده‌اند و مشکلی برای فروش محصولات خود در بازارهای جهانی نداشته‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به موضوع ارزش جایگزینی، بازار سرمایه هنوز قابلیت رشد دارد اما با این حال ارزش سودآوری شرکت‌ها نیز باید بررسی شود. در روزهای آتی افزایش ارزش سهام شرکت‌هایی که قیمت آنها متناسب با ارزش سودشان رشد داشته تداوم دارد، اما شرکت‌هایی که صرفا به دلیل ارزش جایگزینی رشد کرده اند و تغییری در سودآوری آنها صورت نگرفته احتمالا با ثبات یا اصلاح قیمت سهام مواجه می‌شوند.

صفاری با اشاره به اینکه انتشار صورت‌های مالی 9 ماهه شرکت‌ها در پایان آذرماه، بهترین معیار تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران است، تاکید کرد: آمارها نشان می‌دهد بازار سرمایه همچنان از پتانسیل رشد برخوردار است. در 6 ماه اول سال، رشد بازار سرمایه متناسب با رشد بازار ارز نبود! بنابراین در صورت کاهش قیمت ارز این دو بازار هم سطح می‌شوند.

مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان در توضیح اختلاف رشد دو بازار ارز و سرمایه گفت: شوک‌های ارزی هنوز به طور کامل بر اقتصاد اثر نگذاشته است. قیمت کالاها هنوز با قیمت ارز به طور کامل تطبیق نداشته و ما هنوز اقتصاد تورمی داریم. اقتصاد تورمی هم باعث سودآوری شرکت‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: از آن سو، بازار طلا و دلار، شاهد رشد 200 درصدی بود. اما سایر بازارها از جمله بازار سرمایه متناسب با این دو رشد قیمتی نداشته‌اند و از همین رو، انتظار تداوم رشد برای سایر بازارها دور از انتظار نیست. البته به اعتقاد من سرمایه‌گذاری در طلا و ارز سرمایه‌گذاری مناسبی نیست و جامعه نیز کم کم به این باور می‌رسد.

این کارشناس بازار سرمایه به تاثیر قیمت نفت در بازار سرمایه و کاهش حجم فروش نفت ایران اشاره و اظهار کرد: یکی از مسایلی که در روزهای گذشته کانون توجه فعالان بازار سرمایه قرار گرفت موضوع قیمت نفت و تحریم آن بود. ایالات متحده 8 کشور را از تحریم نفتی ایران معاف کرد و نفت ما کالای ضروری این هشت کشور است. اگر این کشورها نفت ایران را خریداری نکنند، اقتصاد داخلیشان با مشکل مواجه می‌شود. کالای ما مواد اولیه و ضروری آنها به شمار می‌رود. البته در خصوص کاهش قیمت نفت ما با یک بازی سیاسی نیز روبرو بودیم و همان طور که مشاهد شد قیمت این محصول کاهش یافت اما اکنون کشورهای تولیدکننده به دنبال کاهش میزان تولید هستند تا قیمت نفت به کانال بالاتری وارد شود.

مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان در خصوص چشم‌انداز بازار سرمایه نیز گفت: خوشبختانه وزیر اقتصاد معتقد است که اقتصاد باید از محور بانک به محور بازار سرمایه منتقل شود و تقویت بازار سرمایه و جذب سهامداران در اولویت دولت است.

مصطفی صفاری با اشاره به اینکه اصلاح قیمت‌ها که چند روز گذشته شاهد آن بودیم رفتار ذاتی بازار است، گفت: به نظر می‌رسد بسیاری از ناشران مشکلی در تولید و فروش ندارند و شرکت‌های بنیادی و همچنین شرکت‌های صادرات‌محور همچنان از شرایط مساعدی برخوردار هستند در نتیجه تداوم رشد بازار قابل تصور است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
​مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات:

بازار سرمایه پتانسیل خوبی برای رشد دارد

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد تهران مرکز:

بخش خصوصی در تنگنای رانت، رقابت نابرابر و دولت

مدیر کل دفتر توسعه خدمات بازرگانی سازمان توسعه تجارت ایران:

27 میلیارد دلار صادرات و 26 میلیارد دلار واردات

ارسال نظر