بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴
رشد هزینه‌های خانوار؛

عبور تورم از مرز 15درصد

به گزارش مرکز آمار در آبان ماه ١٣٩٧ عدد شاخص کل (١٠٠=١٣٩٥) به ١٤٧,٨ رسید که نسبت به ماه قبل ٢.٦ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٣٤,٩ درصد است.
کد خبر : ۱۸۳۸۰۵

به گزارش بورس نیوز، خانوارهای کشور به طور میانگین ٣٤,٩ درصد بیشتر از آبان ١٣٩٦ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کردند که نسبت به این اطلاع در ماه قبل (٣٢,٨ درصد) ٢.١ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به آبان ماه ١٣٩٧ به ١٥.٦ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل (١٣,٤ درصد) ٢.٢ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

به گزارش مرکز آمار در آبان ماه ١٣٩٧ عدد شاخص کل (١٠٠=١٣٩٥) به ١٤٧,٨ رسید که نسبت به ماه قبل ٢.٦ درصد افزایش نشان می‌دهد. در این ماه درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٣٤,٩ درصد است.

شاخص قیمت در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٤,١ درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» ٢.٠ درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییرات قیمت در ماه جاری نسبت به آبان ماه ١٣٩٦ برای این دو گروه به ترتیب ٥٠.٣ و ٢٩.٠ درصد است.

هزینه خانوارهای شهری کل کشور در آبان ماه نسبت به ماه گذشته 2.6 درصد بیشتر شده است و خانوارهای روستایی در آبان ماه 2.7 درصد بیشتر از مهرماه هزینه کرده اند. این رشد هزینه‌های خانوار ناشی از افزایش قیمت در بیشتر بخش‌های زیرمجموعه شاخص کل است. در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل به ترتیب مربوط به گروه «گوشت» (انواع ماهی، گوشت گوسفند و گوشت گاو)، گروه «میوه و خشکبار» (پسته، مغز بادام، مغز گردو، موز)، گروه «شیر، پنیر و تخم مرغ» (شیر پاستوریزه، خامه پاستوریزه و پنیر پاستوریزه)، گروه «محصولات خوراکی طبقه بندی نشده در جای دیگر» (سس گوجه فرنگی، رب گوجه فرنگی)، گروه «آشامیدنی‌ها» (نوشابه گازدار) و گروه «نان و غلات» (انواع نان و رشته آش) می‌باشد. در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» گروه «مبلمان، لوازم خانگی و نگهداری معمول آنها» (انواع شوینده‌ها)، گروه «پوشاک و کفش» گروه «کالاها و خدمات متفرقه» (دستمال کاغذی و لوازم آرایشی و بهداشتی) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

دامنه تغییرات نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به آبان ماه ١٣٩٧ برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ١٤,٨ درصد برای دهک اول تا ١٦.٨ درصد برای دهک دهم است.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
معاون وزیر جهاد کشاورزی مطرح کرد:

فصلی بودن تولید برخی از محصولات کشاورزی

به دلیل نوسانات دمایی رخ داد؛

70درصد خسارات به باغ های پسته

ارسال نظر