بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۶
طی روزهای گذشته و به دنبال پایان مهلت اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، شاهد انتصاب‎هایی در سطح وزارت نفت بوده‎ایم.
کد خبر : ۱۸۳۹۷۰

به گزارش بورس‌نیوز، بیژن زنگنه، وزیر نفت روز ۲۶ آبان و پیش از انتصاب مدیران جدید به جای مدیران بازنشسته، در پیام‌‏های جداگانهای از خدمات و تلاشهای مرضیه شاهدایی، قائم‌مقام وزیر نفت، رکنالدین جوادی، معاون نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت، محمدمهدی رحمتی، معاون برنامهریزی وزارت نفت، حبیبالله بیطرف، معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت، حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، رضا نوروززاده، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، اصغر هندی، عضو اصلی هیئتمدیره شرکت ملی نفت ایران و مشاور وزیر، غلامرضا منوچهری، معاون توسعه و مهندسی و عضو اصلی هیئتمدیره شرکت ملی نفت ایران، فاطمه تندگویان، محسن امیریان و محمود آستانه، مشاوران وزیر قدردانی کرد.

زنگنه در پیام قدردانی از شاهدایی، وی را یار و یاور صنعت نفت و نماد توانمندی و قابلیت‌های زنان شاغل در این صنعت خطاب و در قدردانی از جوادی، به طور ویژه بر خدمات ارزشمند وی در مدت عهده‌داری مدیریت شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد. وزیر نفت در پیام قدردانی از رحمتی، به نقش وی در مدتی قریب ۳۰ سال در بخش انرژی کشور از مواضع مختلف که در جهت صیانت از منافع ملی و خدمت به مردم بوده اشاره داشت و در پیام قدردانی از عراقی، توسعه شبکه اصلی گاز کشور، بهره‌برداری مطلوب از پالایشگاه‌ها و اجرای طرح گازرسانی به روستاها و شهرهای کوچک را از یادگارهای دوران مدیریت موفق وی در صنعت گاز عنوان کرد. زنگنه خطاب به هندی نیز از هدایت مدبرانه و موفق پروندههای بزرگ حقوقی داخلی و دعاوی دشوار بینالمللی قدردانی کرد. زنگنه خطاب به منوچهری، نقش وی در شکل‌دهی شرکت پتروپارس، در تجدید فعالیت شرکت تاسیسات دریایی و نهایتا در به مدار آوردن فازهای متعدد از طرح توسعه پارس جنوبی و نیز قراردادهای جدید نفتی را فراموش‌ناشدنی خواند.

وزیر نفت همچنین در پیام جداگانهای از علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به پاس ۳۰ سال خدمت در صنعت نفت به ویژه در مدت عهدهداری مدیریت شرکت ملی نفت ایران قدردانی کرد؛ روحیه جنگنده و مقاوم وی در برابر مشکلات به ویژه فشارهای ناشی از تحریمهای ظالمانه اخیر را درسآموز دانست و تامین منابع مالی برای طرحهای توسعه غرب کارون و پارس جنوبی و ادامه موفقیتآمیز توسعه آنها، نهایی شدن مدل جدید قراردادهای نفتی برای توسعه میادین هیدروکربوری و پیگیری مجدانه برای عقد قراردادها و به سرانجام رساندن قراردادهای جمعآوری گازهای همراه نفت را از یادگارهای دوران مدیریت کاردر خواند.

انتصاب ۳ عضو جدید هیئتمدیره شرکت ملی نفت ایران

با رفتن علی کاردر، غلامرضا منوچهری و اصغر هندی، انتصاب سه عضو جدید در هیئتمدیره شرکت ملی نفت ایران اجتنابناپذیر بود که به این منظور، وزیر نفت با صدور احکامی، سعید خوشرو، زهرا گودرزی و مسعود کرباسیان را به عنوان اعضای اصلی هیئتمدیره این شرکت منصوب کرد. خوشرو، مدیر فعلی امور بینالملل شرکت ملی نفت ایران، بیش از ۲۰ سال در بخشهای مختلف صنعت نفت اشتغال داشته و طی ۱۰ سال گذشته در امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران، سمتهایی از جمله معاونت بازاریابی فرآوردههای نفتی، مسئولیت فرآوردههای نفتی و میعانات گازی در دفتر امور بین‌الملل در چین، ریاست واحد فروش داخلی میعانات گازی و ریاست واحد بررسی قیمت فرآورده را عهده‌دار بوده است.

زهرا گودرزی هم به عنوان عضو هیئت مدیره شرکت ملی نفت منصوب شد تا هم رویکرد وزیر نفت مبنی بر جوانگرایی را نشان دهد و هم برای نخستین بار باشد که یک خانم در بین اعضای اصلی هیئتمدیره این شرکت قرار گیرد. وی کارشناس قراردادها و دعاوی خارجی مدیریت امور حقوقی شرکت ملی نفت ایران و دارای دکترای حقوق نفت و گاز از دانشگاه تهران است. زنگنه در حکم انتصاب گودرزی تاکید کرد: «دقت فرمایید اکنون که در اجرای سیاستهای نظام و دولت در ارتقای جایگاه جوانان و زنان در ساختار مدیریتی کشور، به عنوان نخستین بانویی که به عضویت مهمترین بنگاه اقتصادی کشور منصوب میشوید، مسئولیتی مهم نیز در ارائه الگوی مدیریتی یک خانم متعهد در چنین مسئولیت سنگین نیز بر عهده خواهید داشت

زنگنه همچنین کرباسیان را به عضویت در هیئتمدیره و مدیرعاملی شرکت ملی نفت ایران منصوب کرد و در حکم انتصاب وی به عنوان مدیرعامل NIOC، به تعهد، تجارب و سوابق درخشان مدیریتی کرباسیان در سطوح عالی اجرایی و اقتصادی و همچنین مجوز دریافتی برای انتصاب وی اشاره کرد.

بعد از این انتصابها، برخی به بند ۲۹ قانون اساسنامه شرکت ملی نفت ایران استناد کردند که بر مبنای آن، شرط عضویت در هیئتمدیره باید حداقل ۱۵ سال سابقه فعالیت در این شرکت (پنج سال آن در سمت‏های مدیریتی) باشد و به این ترتیب، انتصاب زهرا گودرزی و مسعود کرباسیان را مغایر اساسنامه خواندند که در پاسخ، شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد: «در همین ماده قانونی تصریح شده است که حداقل دو سوم از مجموع اعضای اصلی و علی‌البدل باید واجد شرایط تعیین شده باشند. بنابراین روشن است که انتصاب یک سوم اعضا چنانچه همه شرایط یاد شده در ماده ۲۹ را هم نداشته باشند، بلامانع و کاملاً قانونی است.»

سیاستهای مورد تاکید در صنعت پتروشیمی

زنگنه در ادامه انتصابها، محسن پاکنژاد را به عنوان معاون خود در نظارت بر منابع هیدروکربوری، حسن منتظر تربتی را به عنوان مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و بهزاد محمدی را به عنوان عضو هیئتمدیره و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی منصوب کرد. وی در حکم انتصاب پاکنژاد، بر ضرورت افزایش بازیافت از میدانهای در دست بهرهبرداری تاکید و در حکم انتصاب محمدی ابراز امیدواری کرد که با تجهیز منابع مالی موجود در کشور به روش‌های مختلف با استفاده از مشورت نخبگان این عرصه و بهره‌گیری از ظرفیت استثنایی در تنوع و مقدار خوراک واحدهای پتروشیمیایی، عملکرد شرکت ملی صنایع پتروشیمی در تحقق جهش دوم صنعت پتروشیمی موفق باشد. افزایش صادرات و نیز تأکید بر تکمیل زنجیره ارزش در این صنعت با حمایت از توسعه موزون صنایع میان‌دستی و پایین‌دستی پتروشیمی از دیگر موارد مورد تاکید زنگنه در حکم انتصاب مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی بود.

با توجه به مجموع انتصابهای صورتگرفته، ۲ معاونت وزارت نفت همچنان در انتظار تعیین مدیران خود هستند. معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری و معاونت برنامهریزی که احتمالا احکام این ۲ معاون وزیر نیز همین روزها صادر خواهد شد.

انتصابهای جدید در شرکتهای زیرمجموعه شرکت ملی نفت

با مشخص شدن مدیرعامل جدید شرکت ملی نفت ایران، تکلیف مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب نیز مشخص شد و مسعود کرباسیان، یکم آذرماه امسال با صدور حکمی، احمد محمدی را به این سمت منصوب کرد که در این حکم، بر مواردی از جمله بازبینی ساختار و روش‌ها با هدف ایجاد شفافیت تسهیل و تسریع انجام وظایف، ایجاد فرصت برای نیروهای متخصص و متعهد، توسعه و تعمیق آموزش کارکنان در همه سطوح، اولویت‌بندی طرح‌های توسعه‌ای با نگاه میدان‌های مشترک، توجه به توسعه و بهره‌برداری صیانتی از مخازن نفت و گاز، افزایش ظرفیت و میزان تولید، نوسازی و بهسازی تاسیسات موجود و بررسی، پیش‌بینی و اتخاذ تدابیر لازم برای ایجاد انعطاف در تولید متناسب با برنامه‌ها و تعهدات شرکت و نیازهای صادرات نفت خام تاکید شده است.

کرباسیان در حکم دیگری، جهانگیر پورهنگ را به عنوان مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان منصوب و در این حکم بر ضرورتهایی از جمله بازبینی و متناسب‌سازی ساختار برای عهدهدار شدن ظرفیت تولید بیش از یک میلیون بشکه نفت در روز، برنامه‌ریزی برای به‌کارگیری حداکثری نیروهای کیفی بومی در خوزستان با اولویت شهرهای منطقه عملیاتی و همراهی و هماهنگی مستمر با شرکت متن تاکید کرد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، عبدالله موسوی را هم به عنوان مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران منصوب کرد که برنامه‌ریزی برای افزایش بازدهی حفاری و کاهش زمان‌ انتظار، استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و به‌ویژه دانشگاه‌ها برای به‌کارگیری روش‌های نوین حفاری، حمایت از ساخت داخل و ارتقای هرچه بیشتر بومی‌سازی در صنعت حفاری و توجه به حوزه اچ‌اس‌یی، از جمله مباحث مورد تاکید در حکم انتصاب وی به شمار میرود.

حال باید دید با توجه به بازنشستگی غلامرضا منوچهری، معاون سابق توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران و تغییر جایگاه محسن پاکنژاد از معاونت امور تولید شرکت ملی نفت ایران به معاونت نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت، آیا مدیران جدیدی برای این سمتها معرفی خواهند شد یا خیر.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیرعامل پیشین شرکت پتروپارس گفت:

پتروپارس سازمانی رو به رشد و بین المللی

شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب انجام شد؛

تعمیـرات اساسی واحد نخست کارخانه گاز و گاز مایـع ۷۰۰

سرپرست معاونت مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت:

لزوم نوسازی دستگاه‎های حفاری

ارسال نظر