بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۲
در آخرین روز کاری ماه نوامبر به ثبت رسید؛

بدترین عملکرد ماهانه نفت در 10 سال اخیر

در آخرین روز کاری ماه نوامبر قیمت نفت در بازارهای جهانی بار دیگر در مسیر نزولی قرار گرفته است. این محصول با افت قیمتی بیش از 20 درصد در ماه نوامبر، بدترین عملکرد ماهانه خود را در 10 سال اخیر پشت سر می گذارد.
کد خبر : ۱۸۴۱۶۲
به گزارش بورس نیوز، قیمت نفت برنت و نفت خام سبک آمریکا در ماه نوابر بیش از 21 درصد کاهش یافت و به این ترتیب این محصول بدترین عملکرد ماهانه خود را در یک دهه اخیر پشت سرگذاشت. نفت نسبت به اوج قیمت تجربه شده در ماه اکتبر نیز هم اکنون  کاهش قیمتی بیش از 30درصد را تجربه می کند.

در روزهای اخیر خبر رسید که روسیه تصمیم دارد با عربستان سعودی در زمینه کاهش تولید نفت خام همراهی کند. با این وجود در آستانه نشست اوپک در هفته آینده، ابهاماتی پیش روی برنامه کاهش تولید وجود دارد. فعالان بازار انرژی احتمال عدم اتخاذ تصمیمی قاطع از سوی این سازمان در زمینه کاهش تولید را به تبع فشار رئیس جمهور آمریکا دور از ذهن نمی دانند.

در عین حال اعطای معافیت از سوی آمریکا به خریدران نفت ایران نیز عامل دیگری در تضعیف قیمت نفت در ماه نوامبر به حساب می آید. در حالی که بسیاری از فعالان بازار انتظار داشتند باآغاز دور جدید تحریم های یکجانبه خزانه داری آمریکا علیه فروش نفت ایران بازار با کمبود عرضه مواجه شود، اعطای معافیت 6 ماهه از سوی آمریکا به خریدران بزرگ نفت ایران بازار را غافلگیر کرد و قیمت ها را زیر فشار شدیدی قرار داد.چشم انداز ثبات عرضه از سوی تولیدکنندگان بزرگ به ویژه اوپک و کاهش تقاضا برای نفت خام به تبع جنگ تجاری آمریکا و چین از دلایل اصلی سقوط قیمت نفت در این ماه به حساب می آید.

افزایش ملموس سطح ذخایر نفت آمریکا را می توان سومین عامل تاثیرگذار بر بازار نفت در ماه نوامبر دانست. اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز گذشته در جدیدترین گزارش خود از افزایش مجدد ذخایر نفت این کشور برای دهمین هفته متوالی به میزان 3/6 میلیون بشکه خبر داد. این طولانی ترین دوران رشد ذخایر نفت آمریکا از نوامبر سال 2015 تاکنون به جساب می آید.

در معاملات روز جمعه هر بشکه نفت خام برنت در قرارداد ماه فوریه با افتی درصدی در سطح 59/8 دلار معامله می شود و نفت وست تگزاس نیز 0/3 درصد ارزان شده و به 51/2 دلار رسیده است.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در هفته های اخیر اتفاق افتاد؛

افزایش تولید نفت شیل آمریکا

نمایندگان مجلس شورای اسلامی قدردانی کردند؛

موفقیت آمیز بودن صد وهفتاد و پنجمین نشست اوپک

بانک آمریکایی اعلام کرد:

60 دلار، قیمت شاخص نفت خام برنت

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت:

بررسی آخرین وضع تولید نفت ایران در کمیسیون انرژی مجلس

ارسال نظر