بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۶
دلار در بازار معاملات آسیایی روز چهارشنبه تحت‌تاثیر اظهارات روز گذشته ترامپ درمورد ادامه جنگ تجاری میان آمریکا و چین و همچنین افزایش نرخ بهره در ماه آینده میلادی همچنان روند صعودی دارد.
کد خبر : ۱۸۴۱۷۳
به گزارش بورس نیوز، روز گذشته بود که دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در مصاحبه با وال استریت ژورنال، بار دیگر ضمن اعلام این که انتظار دارد تعرفه‌های واردات روی ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی را از ۱۰ درصد فعلی به ۲۵ درصد افزایش دهد، تهدید خود برای اعمال تعرفه روی باقی واردات چین را تکرار کرد.

بدین ترتیب بازار ارزهای جهانی نیز به شدت تحت تاثیر این خبر قرار گرفت و موجب شد بسیاری از سرمایه‌گذاران و معامله‌گران به آتش بس و پایان جنگ تجاری میان ایالات متحده آمریکا و چین ناامید شوند.

بر اساس گزارش رویترز، شاخص دلار در بازار معاملات آسیایی روز چهارشنبه در برابر سایر ارزهای بزرگ جهان به ۹۷.۳۸ واحد رسید که برای سومین روز متوالی با یک روند صعودی و افزایشی روبرو بوده است البته این در حالیست که هنوز از بالاترین میزان آن در سال جاری میلادی که ۹۷.۶۹ واحد بود، پایین تر است.

به عقیده کارشناسان و تحلیلگران بازارهای جهانی ارز، تقویت دلار در معاملات روزهای اخیر بیشتر تحت تاثیر جو روانی و رسانه ای حاصل از سخنان و اظهارات اخیر ترامپ مبنی بر عدم آتش بس و کاهش احتمال پایان جنگ تجاری میان چین و ایالات متحده آمریکا بوجود آمده است و همین امر نیز موجب شده است که معامله گران بیشتر به سمت و سوی سرمایه گذاری و خرید و فروش ارزهای امن نظیر دلار روی آورده‌اند.

سخنان ترامپ روز گذشته در حالی منتشر شد که تنها چند روز تا دیدار و ملاقات با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در جریان برگزاری نشست گروه ۲۰ در بوئنس آیرس، پایتخت آرژانتین باقی مانده است و بسیاری از کشورها و سرمایه‌گذاران نیز امیدوار بودند که این نشست و ملاقات می‌تواند آتش جنگ تجاری این دو کشور را خاموش کرده و به کاهش تعرفه‌های گمرکی و واردات محصولات مختلف منجر شود.ین ژاپن نیز در بازار معاملات روز چهارشنبه با ایستادن بر روی عدد ۱۱۳.۸ دلار به کمترین میزان خود در دو هفته اخیر رسید.

از طرفی دیگرمعامله‌گران بازار ارز  منتظر اظهارات ژرومه پاول، رئیس بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا که قرار است امروز، چهارشنبه، در خصوص احتمال افزایش نرخ بهره تا پایان سال جاری میلادی و همچنین سیاست‌های تحکیم مالی در این کشور سخن بگوید، هستند که این امر در بازارهای جهانی ارز و نوسانات آن بسیار مهم و تاثیرگذار به شمار می‌رود.

پیشتر اخبار منتشر شده حاکی از آن بود که فدرال رزرو آمریکا قصد دارد به منظور اجرای سیاست‌های تحکیم مالی یک بار دیگر تا پیش از پایان سال جاری میلادی، نرخ بهره را افزایش دهد. این در حالیست که ترامپ از تصمیمات بانک مرکزی این کشور برای افزایش نرخ بهره و سیاست‌های مالی آن به شدت انتقاد کرده و گفته بود که اعمال رشد بهره به اقتصاد آمریکا ضرر خواهد زد.

تریس وو، تحلیلگر ارشد بازارهای جهانی ارز در بانک OCBC در این باره می‌گوید: بسیار  بعید به نظر می‌رسد که ترامپ بتواند با اعمال فشار سیاسی در تغییر سیاست‌های مالی فدرال رزرو و اتخاذ تصمیمات آن موفق شود چراکه این نهاد بسیار مستقلانه از دولت آمریکا عمل می کند و هیچ‌گاه تحت فشارهای سیاسی دولت های مختلف این کشور قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: همانطور که از قبل هم برآورد شده بود، فدرال رزرو قصد دارد نرخ بهره را در سال آینده میلادی نیز چهار بار افزایش دهد.

استفان اینز، مدیر بازار معاملات APAC در Oanda در این باره گفت و تاکید کرد که سیاست‌های تحکیم مالی و افزایش نرخ بهره که توسط فدرال رزرو آمریکا تعیین و اعمال می شود، از الگو و استراتژی‌های دقیق و حساب شده ای تبعیت می‌کند که فشارهای سیاسی و اظهارات ترامپ در آن بی تاثیر خواهد بود.

یورو نیز با ۰.۰۷ درصد افزایش در مقابل دلار، در ۱.۱۲۹ دلار ایستاد و معامله شد این در حالیست که در روزهای اخیر معاملات بازارهای جهانی ارز تحت تاثیر تنش و مشکلات میان اتحادیه اروپا و ایتالیا بر سر بودجه سال آینده و همچنین آمار ضعیف اقتصادی در منطقه یورو، ۱.۵ درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داده بود.

پوند انگلیس نیز با اندکی کاهش در ۱.۲۷۴ دلار ایستاد که برآورد می‌شود همچنان تحت تاثیر احتمال عدم موفقیت ترزا می در بدست آوردن اکثریت آرا و موافقت پارلمان انگلیس بر سر پیش‌نویس توافق شده اتحادیه اروپا در مورد مساله برگزیت یک روند نزولی را تجربه کند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر