بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵
رییس اتاق مشترک ایران و سوییس گفت: کانال مالی ایران و اروپا در آینده‌ای نزدیک و به احتمال قریب به یقین در کشورهای آلمان یا فرانسه پا می‌گیرد.
کد خبر : ۱۸۴۳۳۴

به گزارش بورس‌نیوز، شریف نظام مافی درباره کانال مالی ایران و اروپا اظهار کرد: کانال مالی ایران و اروپا در آینده‌ای نزدیک و به احتمال قریب به یقین در کشورهای آلمان یا فرانسه پا می‌گیرد. این دو از کشورهای اروپایی به شمار می‌آیند که تا حدودی می‌توانند فشارهای مالی امریکا را تحمل کنند. از سوی دیگر سوییس به دنبال راه‌اندازی کانال مالی اختصاصی خود است تا در حوزه سلامت و غلات با ایران تجارت کند. مذاکره برای راه‌اندازی این کانال مالی به جریان افتاده تا هرچه زودتر مجوزهای لازم دریافت شده و امکان استفاده از این کانال برای طرفین فراهم شود.

وی ادمه داد: جزییات مربوط به چگونگی فعالیت کانال مالی ایران و اروپا باید تا 15دسامبر سال جاری میلادی اعلام شود. تا این تاریخ دست کم باید ساختار اولیه و مکان استقرار این نهاد مالی مشخص شود چراکه پس از آن تعطیلات کریسمس در کشورهای غربی آغاز می‌شود و بعد تعطیلات سال نو در ایران آغاز خواهد شد و در عمل راه‌اندازی این کانال به سال آینده میلادی و خورشیدی موکول می‌شود.

رییس اتاق مشترک ایران و سوییس افزود: شواهد کنونی نشان می‌دهد که بدون اشاره مستقیم به این مسئله، ایران به سمت نفت در برابر غذا و دارو حرکت می‌کند. به نظر نمی‌رسد که تا دو سال آینده تجارت در حوزه‌های مختلف از جمله تکنولوژی‌های روز مثل هواپیما و ماشین‌آلات برای ایران ممکن شود یا دست‌کم به راحتی انجام شود. فکر می‌کنم در دوسال پیش رو بیشتر تمرکز طرف‌های خارجی برای تجارت با ایران در حوزه غلات و سلامت است و این فعالیت‌ها هم باید با دریافت مجوزهای لازم از جمله اوفک و دیگر نهادهای بین‌المللی انجام شود.

نظام مافی درباره اینکه ایران باید از فرصت تجارت با کشورهای شرقی استفاده کند، بیان داشت: در این بین ایران باید از فرصت تجارت با کشورهای شرقی استفاده کند. هرچند تجارت با کشوری مثل چین برای ایرانیان خوش سابقه نیست اما نباید فراموش کرد که این کشور چین سابق نیست و در عرصه فناوری‌های روز بومی‌سازی و سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی را انجام داده است. بدسابقه بودن چین در تجارت با ایران بیش از طرف خارجی به عوامل داخلی باز می‌گردد که به دنبال واردات کالای بی کیفیت و با فناوری‌های پایین از کشورهای شرقی بودند.

رییس اتاق مشترک ایران و سوییس در پایان گفت: باید دید قدرت مالی بخش خصوصی در استفاده از فرصت‌های تجارت با هر یک از کشورها به چه اندازه است و البته در شرایط کنونی باید از هر فرصتی به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر