بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵
مدیر مالی «فرآور» در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

خوشبینی به بهبود وضعیت در نیمه دوم سال / صادرات مجدد، نقطه قوت «فرآور»

اثر صادرات بر درآمد شرکت مثبت خواهد بود؛ ولی بااهمیت بودن این تاثیر منوط به افزایش قیمت های جهانی است.
کد خبر : ۱۸۴۳۷۶
به گزارش بورس‌نیوز، آمارهای گمرک در روزهای اخیر نشان می دهد صادرات مس و روی شتاب بیشتری نسبت به ماه های گذشته گرفته است، ولی هنوز با اوج خود اختلاف جدی دارد. این در حالی است که صادرات سرب و روی مدتی متوقف شده بود و موجب اعتراض برخی فعالان صنعت سرب و روی شده بود. 

یکی از شرکت های فعال در حوزه تولید شمش روی، شرکت فرآوری مواد معدنی ایران است که امروز با صف خرید به کار خود پایان داد.
«فرآور» در ۶ ماهه نخست امسال با جهش ۱۱۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۲۵۲۴۶۷ میلیون ریال سود خالص محقق کرده و با توجه به روند مطلوب درآمد فروش این شرکت در  آبان ماه، اقبال سهامداران به این سهم چندان عجیب نیست.

ذبیح اله دواجی مدیر مالی شرکت فرآوری مواد معدنی ایران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت صادرات بیان کرد: پس از اجرای بخشنامه ارزی بر مبنای دلار ۴۲۰۰ تومانی، بخشنامه ای جهت صادرات صادر شد که در واقع تله ای برای تولیدکنندگان شمش روی محسوب می شد؛ چرا که طبق این بخشنامه شرکت های تولیدی می بایست در ابتدا شمش روی را در بورس کالا عرضه می کردند و بر اساس میزان عرضه و فروش در بورس کالا، اجازه صادرات به اندازه سهمیه های در نظر گرفته شده داده می شد. ایراد بخشنامه، قیمت گذاری بر مبنای دلار ۴۲۰۰ تومان بود که باعث می شد عرضه شمش روی در بورس کالا، برای تولیدکنندگان با زیان همراه باشد. 

وی افزود: این شرکت هم در تیرماه سال جاری محموله ای ۴۰۰ تنی را روانه مرزهای صادراتی کرد که از گمرک بازرگان برگشت داده شد. از ماه گذشته، با رعایت شرط عرضه بخشی از محصولات در بورس کالا، امکان صادرات هم برای شرکت فراهم شده است. اثر صادرات بر درآمد شرکت مثبت خواهد بود؛ ولی بااهمیت بودن این تاثیر منوط به افزایش قیمت های جهانی است؛ زیرا که نرخ ارز رو به کاهش نهاده است.

فعال صنعت سرب و روی در خصوص پیش بینی قیمت جهانی روی اظهار داشت: با توجه به مذاکرات دولت چین با آمریکا در نشست G20 به افزایش قیمت های جهانی خوشبین هستم. ضمن اینکه معمولا در اوایل سال میلادی و با پایان تعطیلات، قیمت های جهانی روند افزایشی به خود می گیرد و این موضوع می تواند قیمت های جهانی را در اواخر زمستان و اوایل بهار، بهبود بخشد.

دواجی در رابطه با پیش بینی روند سودآوری شرکت در نیمه دوم سال گفت: با توجه به جمیع شرایط، مبلغ سود تحقق یافته در نیمه دوم سال احتمالا از نیمه نخست سال بالاتر خواهد بود. امیدواریم هم شرایط صادرات مهیا باشد و هم قیمت های جهانی بهبود یابد تا سودآوری این شرکت هم افزایش یابد و موجبات رضایت خاطر سهامداران فراهم شود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر