بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲
نفت به عنوان یکی از محصولات اثرگذار در چرخه اقتصادی جهان به شمار می رود و در عرصه های بین المللی، اقتصادی و سیاسی نقش پررنگی ایفا می کند. افت شدید قیمت نفت، کشورهای تولیدکننده که اقتصاد آن ها متکی به این ماده است را با رکود مواجه می سازد. از همین رو، در سالیان اخیر در چند نوبت شرکت های عضو اوپک بر سر کاهش تولید به توافق رسیدند. این اقدام چه اثری بر روند قیمت نفت گذاشته، جای بررسی دارد.
کد خبر : ۱۸۴۵۷۴

به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، هر بار با کاهش میزان عرضه نفت، قیمت آن در سطح جهانی رشد کرد، ولی هر بار به تناسب موقعیت و زمان، میزان اثرگذاری بر قیمت آن متفاوت بود.

واکاوی رفتار نفت در برابر اوپک / اقدامی تکراری اما مثبت

دسامبر 2008

همزمان با اوجگیری بحران مالی جهانی در سال 2008، اوپک برای کاهش تولید گروهی به میزان 2 میلیون بشکه در روز به توافق رسید. به دنبال این توافق، دیگر کشورهای تولیدکننده نفت غیرعضو اوپک همانند روسیه، تولید خود را کاهش دادند و به رشد قیمت نفت، شدت بخشیدند. در نتیجه، بلافاصله نرخ نفت خام در بازار نیویورک، بیش از 5 درصد صعود کرد. در زمان این توافق، نرخ نفت 53.6 دلار بود اما پس از آن، تا طی تنها چند ماه تا حدود 82 دلار نیز صعود کرد.

نوامبر 2016

اعضای اوپک در 171اُمین نشست خود توافق کردند که روزانه یک میلیون و 200 هزار بشکه از تولیدات خود کم کنند تا سقف تولید به 32.5 میلیون بشکه در روز کاهش یابد. رشد بیش از 7 درصدی قیمت نفت خام برنت، نتیجه این اقدام بود.

پس از توافق اعضای اصلی اوپک در نوامبر 2016، کشورهای غیرعضو اوپک نیز کاهش تولید به میزان 600 هزار بشکه در روز را از اول ژانویه 2017 آغاز کردند. در مجموع توافقات اعضای عضو و غیرعضو اوپک، نرخ جهانی نفت در مرحله اول از 51.8 دلار تا 56 دلار صعود کرد.

دسامبر 2018

به دلیل مازاد عرضه در بازار و جلوگیری از افت بیشتر قیمت نفت، اعضا اوپک به کاهش 800 هزار بشکه ای تولید از ابتدای سال 2019 رضایت دادند تا بازار نفت به تعادل برسد. ایران به همراه لیبی و ونزوئلا از این توافق معاف شد؛ اتفاقی که در توافق سال 2016 نیز رخ داد و اوپک پذیرفت که ایران تولید خود را به 3.9 میلیون بشکه در روز افزایش دهد. ظاهرا مطابق روال گذشته، قرار است کشورهای غیرعضو نیز با کاهش 400 هزار بشکه ای، اعضای اصلی را همراهی کنند. تحت تاثیر این توافق، در اولین واکنش، قیمت نفت در بازارهای جهانی 5 درصد افزایش یافت.

واکاوی رفتار نفت در برابر اوپک / اقدامی تکراری اما مثبت

با توجه به سوابق گذشته و رفتار بازار جهانی به خصوص در سال 2008 نسبت به کاهش تولید نفت از سوی اعضای اوپک، باید منتظر ماند و دید قیمت آن که در سطح 51.5 دلار قرار داشت، تا چه نرخی صعود می کند! آیا نفت باز هم رنگ قیمت هایی بیش از 90 دلار را خواهد دید؟!


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
نگاه بورس‌نیوز به ارقام اصلی لایحه بودجه سال 1398؛

خوش‌بینی مفرط در تحقق درآمدها برای سال آینده

نگاه بورس‌نیوز به ارقام اصلی لایحه بودجه سال 1398؛

خوش‌بینی مفرط در تحقق درآمدها برای سال آینده

ارسال نظر