بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۸
به دلیل ارتباط مستقیم وضعیت بورس با صندوق های سرمایه گذاری در آبان ماه که بورس به دلایلی هچون کاهش قیمت نفت،کامودیتی‌ها و میعانات نفتی و قوانین دولتی حاکم بر بازار روند نزولی را در پیش گرفت صندوق‌های سرمایه گذاری نیز با زیان مواجه شدند.
کد خبر : ۱۸۴۷۲۴

به گزارش بورس نیوز، بررسی عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری در ماه گذشته حاکی از آن است که در مجموع عملکرد این نهادهای مالی چندان مناسب نبود به‌طوری‌که تنها ۵صندوق از مجموع ۶۱ صندوق‌ سرمایه‌گذاری در سهام توانستند بازدهی مثبت را تجربه کنند بنابراین می توان گفت تعداد زیادی از این صندوق‌ها در آبان ماه با زیان مواجه شدند که البته در مقایسه با عملکرد شاخص کل بورس و افت ۴/ ۶درصدی این نماگر در ماه گذشته باید گفت که این صندوق ها خوش درخشیدند.

در این خصوص فعالان بازار سرمایه در میزگردی با میزبانی بورس نیوز به بررسی عوامل افت صندوق‌های سرمایه‌‍گذاری در آبان ماه و پیش بینی وضعیت این صندوق ها در ماه های آینده پرداختند.

کاهش ارزش سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری

محمدرضا معتمد مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس گفت: اطلاعات مالی مربوط به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سایت و پرتفوی ماهیانه آن‌ها منتشر می شود اما اگر زیان حاصل شده در آبان ماه ناشی از کاهش ارزش سهام این صندوق‌ها باشد در میزان سود این شرکت‌ها نیز تغییراتی ایجاد خواهد شد.

 وی با بیان اینکه این صندوق‌ها قبل از آبان ماه سهام‌هایی را خریداری کردند، گفت: پس قیمت تمام شده این سهم ها کمتر از نرخ‌های فعلی بوده بنابراین مقداری از سود صندوق‌های سرمایه گذاری محقق شده و باقی آن به دلیل کاهش یا افزایش قیمت سهام ها تغییراتی را تجربه کرده اما در روند کلی صندوق ها تاثیری برجای نگذاشته است.

معتمد خاطرنشان کرد: سودآوری این صندوق ها متناسب با تغییرات روزانه در قیمت صدور، ابطال و خرید و فروش سهام این صندوق ها ایجاد می شود.

سود اوراق عامل جبران زیان ناشی از افت سهام ها

مرتضی احمدی مدیر سرمایه‌گذاری تامین سرمایه نوین نیز گفت: در صندوق‌های با درآمد ثابت چون سبدی از دارایی‌ها مانند اوراق مشارکت، سپرده بانکی، گواهی سرده و... وجود دارد و تنها 5 تا 10 درصد حجم منابع این صندوق‌ها از طریق سهام‌ها تامین می‌شود زیان سهم‌ها تاثیرات زیادی را برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری به همراه نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: در زمانی که سهام‌ها روند نزولی را در پیش گرفته بودند اوراق که حدود 40 درصد از منابع صندوق‌ها را تشکیل می‌دهند روند صعودی را طی کردند بنابراین سود آن‌ها موجبات جبران زیان ناشی از افت سهام‌ها را فراهم کرد.

احمدی با بیان اینکه صندوق‌ها زیانی برای سرمایه گذاران ایجاد نکردند، تاکید کرد: زیرا 5 درصد از دارایی آن‌ها زیان را تجربه کرده اما در مقابل 35 درصد دیگر دارایی ها با رشد قیمت و سود مواجه شده است.

مدیر سرمایه گذاری با اشاره به اینکه منابع صندوق ها جز دارایی های نقدپذیرهستند، گفت: این صندوق ها با مشکل کمبود نقدینگی و زیان های ناشی از آن مواجه نخواهند شد بنابراین می توان گفت صندوق ها پس از افت سهام خود آسیب زیادی را تجربه نکردند.

همبستگی مثبت بین وضعیت بازار و بازدهی صندوق ها

مهدی افضلیان مدیر آموزش و فرهنگسازی کارگزاری آگاه نیز به بورس نیوز گفت: صندوق های سرمایه گذاری به سه دسته صندوق های در سهام، صندوق های درآمد ثابت و صندوق های مختلط تقسیم می شوند که کارکرد آن ها با یکدیگر متفاوت است.

وی ادامه داد: عمده دارایی‌های صندوق‌هایی که در بازار سهام باشند در سهم‌ها سرمایه گذاری می شود بنابراین با توجه به واکنش بازار سرمایه درصد بازدهی این صندوق‌ها نیز تغییراتی را تجربه می کند.

افضلیان بابیان اینکه به تبع ایجاد شرایط مثبت در بازار سهام شاهد رشد این صندوق‌ها نیز خواهیم بود، گفت: برای برخی از صندوق‌ها این رشد با توجه به نوع پرتفو و سهام آن‌ها بیشتر اما در مقابل برخی دیگر از صندوق‌ها نیز رشد کمتری را تجربه می کنند.

وی با تاکید براینکه رشد بازار سهام معیار بازدهی صندوق های در سهام محسوب می شود، افزود: اما صندوق‌های درآمد ثابت بازدهی مشخصی را برای سرمایه گذاران تعیین و متعهد به پرداخت این بازدهی خواهند شد به همین دلیل بخش عمده‌ای از دارایی‌های خود را در اوراق بدون ریسک مانند اوراق خزانه، مشارکت، اجاره و صندوق های قابل معامله سرمایه‌گذاری می کنند.

فعال بازار سرمایه ادامه داد: این صندوق‌ها بازدهی را از طریق این اوراق دریافت می کنند و آن را در فواصل زمانی مشخص در اختیار سرمایه گذار قرار می دهند بنابراین سرمایه گذار متحمل ریسک نخواهد شد.

وی با بیان اینکه صندوق های مختلط یکی دیگر از انواع صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک محسوب می شوند، گفت: براساس قانون این صندوق‌ها می توانند 60 درصد از دارایی خودرا در سهام سرمایه‌گذاری کند و 40 درصد در اوراق با درآمد ثابت و یا بالعکس.

افضلیان با تاکید بر اینکه در این صندوق ها نیز میزان بازدهی مشخص است، افزود: درصد مشخصی از پرتفوی این صندوق به سهام اختصاص داده می شود بنابراین سرمایه گذار ریسکی را متحمل نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه استراتژی سرمایه گذاران در انتخاب این صندوق ها متفاوت است، تاکید کرد: رشد یا ریزش این صندوق‌ها به بازدهی بازار سرمایه بستگی دارد به همین دلیل ازاوایل مردادماه تا اواخر مهرماه این صندوق‌ها بازدهی مطلوبی را تجربه کردند زیرا بازار سرمایه با رشد همراه بود اما در آبان ماه که بورس به دلایلی هچون کاهش قیمت نفت،کامودیتی‌ها و میعانات نفتی و قوانین دولتی حاکم بر بازار روند نزولی را در پیش گرفت صندوق‌های مالک سهام نیز با کاهش قیمت مواجه شدند.

افضلیان با تاکید براینکه یک همبستگی مثبت بین وضعیت بازار و بازدهی صندوق های در سهام وجود دارد، افزود: در صورت پیش بینی آینده بازار سرمایه وضعیت سهام این صندوق ها نیز مشخص خواهد شد که در این خصوص قیمت نفت و کامودیتی ها نقش موثری را ایفا می کنند زیرا پتروشیمی ها 70 درصد بازار بورس را تشکیل می دهند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر