بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴
مدیرعامل شرکت ایران ترانسفو در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

بررسی آخرین وضعیت مطالبات «بترانس» / تغییر کاربری طرح توسعه کلید می خورد؟

ایران ترانسفو مجموعه ای قدرتمند بوده و با نگاه تحلیلی، هیچ مشکلی بر سر راه تولید و فروش شرکت وجود ندارد که سودآوری شرکت را در معرض تهدید قرار دهد و سهامداران را نگران کند.
کد خبر : ۱۸۴۷۲۵
به گزارش بورس نیوز از جمله سهم های بنیادی بازار که معمولاً سود قابل اتکایی دارد، سهم شرکت ایران ترانسفو است. این شرکت که بزرگ ترین تولیدکننده تراسنفورماتورهای قدرت و فوق توزیع در منطقه هم هست، محصولات خود را به شرکت های برق منطقه ای، شرکت های توزیع نیروی برق، شرکت های بزرگ دیگر همانند مپنا و ... می فروشد و با توجه به وضعیت نقدینگی شرکت های مذکور، دوره طولانی وصول مطالبات، چالش اصلی این شرکت محسوب می گردد. اخیراً بحث تهاتر بدهی دولت به بخش خصوصی با بدهی شرکت ها به سازمان امور مالیاتی و بانک ها جدی تر شده که اگر امکان تهاتر مطالبات این شرکت با تسهیلات بانکی تائید شود، اتفاق خوشایندی در «بترانس» رقم خواهد خورد. 
طبق آخرین صورت های مالی منتشر شده، هزینه های مالی به تنهایی 23 درصد از درآمد فروش شرکت را نابود می کند. نکته دیگر این که ایران ترانسفو تا پایان سال 96 بالغ بر 165 میلیارد تومان تسهیلات از بانک ها دریافت کرده که در مدت گذشته از سال 97 برخی تسهیلات دریافتی تسویه شده است. در صورتی که «بترانس» موفق شود مطالبات خود را با بدهی های مالیاتی و بانکی تهاتر کند، بار سنگین هزینه های مالی از دوش شرکت برداشته خواهد شد. 


بهزاد ظهیری مدیرعامل شرکت ایران ترانسفو در گفتگو با بورس نیوز درخصوص آخرین وضعیت وصول مطالبات شرکت بیان کرد: پیگیر وصول مطالبات شرکت و نیز تهاتر مطالبات با بدهی های شرکت به بخش بانکی و مالیاتی هستیم؛ ولی هنوز اتفاق خاصی رخ نداده و از آنجا که یک طرف قضیه، بخش دولتی است؛ پیش بینی زمان دقیق وصول مطالبات کار آسانی نیست. ضمناً رایزنی هایی هم انجام شده تا شاید بتوان بخشی از مطالبات را به شکل ارزی دریافت کرد که اگر این موضوع مورد تائید قرار گیرد و عملی شود، اتفاق مثبتی در شرکت رقم خواهد خورد.

وی در رابطه با همکاری های خارجی این شرکت و روند توسعه صادرات محصولات اظهار داشت، صادرات به چند کشور خارجی از جمله عراق و ترکمنستان در حال انجام است. ضمن اینکه برنده چند مناقصه هم در کشور سوریه شده ایم و به محض گشایش خط اعتباری ایران- سوریه ارسال سفارشات آغاز خواهد شد. برآورد شده امسال ارزش صادرات محصولات شرکت حدود 15 تا 20 میلیارد دلار باشد که برای تحقق آن تلاش می کنیم.

مدیرعامل ایران ترانسفو در رابطه با احتمال افزایش قیمت محصولات در سال جاری گفت: امسال افزایش قیمت دیگری نخواهیم داشت. خریدار محصولات این مجموعه، زیرمجموعه های توانیر هستند و هرگونه افزایش قیمت محصولات منجر به افزایش هزینه های دولت خواهد شد. از این رو نمی توان همپای افزایش نرخ ارز، قیمت فروش محصولات را هم افزایش داد. البته در راستای مدیریت هزینه های شرکت اقداماتی همچون تغییر طراحی ها، استفاده بهینه از مواد اولیه، کاهش ضایعات و ... صورت گرفته است. 

ظهیری درخصوص وضعیت طرح توسعه نیمه تمام شرکت عنوان کرد: توقف طرح توسعه کارخانه ترانسفورماتورهای قدرت فقط ناشی از کمبود نقدینگی نبوده، با توجه به شرایط فعلی به این نتیجه رسیدیم که اجرای این طرح و  ایجاد خط جدید تولید ترانس، توجیه اقتصادی چندانی ندارد و باید در حوزه دیگری سرمایه گذاری کرد. البته اجرای طرح توسعه کلاً متوقف نخواهد شد و احتمالاً با  تغییر کاربری، سرمایه گذاری جدید در تأمین زنجیره ارزش شرکت و تکمیل چرخه تولید انجام خواهد شد. این موضوع فعلاً در حال بررسی است.

وی در مورد روند سودآوری شرکت های زیرمجموعه گفت: سودی که ایران ترانسفو در 6 ماهه نخست امسال محقق کرده، به سبب افزایش نرخ تسعیر ارز رشد چشمگیری نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته؛ اما در نیمه دوم سال به اندازه نیمه اول سال سود شناسایی نخواهد شد ضمن اینکه قطعاً EPS شرکت محقق خواهد شد. البته وضعیت شرکت های زیرمجموعه از جمله شرکت ترانسفورماتور توزیع زنگان متفاوت بوده و سود تحقق یافته در نیمه اول سال عملیاتی است و تداوم خواهد داشت. 

ظهیری در خاتمه تصریح کرد: مهم ترین مشکل حال حاضر، کندی روند تأمین ارز از سامانه نیما برای واردات مواد و تجهیزات مورد نیاز شرکت است. اما در کل، ایران ترانسفو مجموعه ای قدرتمند بوده و با نگاه تحلیلی، هیچ مشکلی بر سر راه تولید و فروش شرکت وجود ندارد که سودآوری شرکت را در معرض تهدید قرار دهد و سهامداران را نگران کند. ضمن اینکه امیدواریم با تعیین تکلیف هر چه زودتر مطالبات شرکت، از بار هزینه های مالی کاسته شود. البته روند کلی بازار سرمایه تمامی سهم ها را تحت تأثیر قرار می دهد و «بترانس» هم از این قاعده مستثنی نیست.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر