بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با اشاره به این که موافقت اصولی راه‌اندازی ایرلاین اختصاصی این منطقه اخذ شده از مذاکره برای خرید هواپیماهای امبرائر خبر داد و گفت: قرار است تا قبل از پایان سال ۲۰۱۸ میلادی تحویل موقت بندر به هندی ها انجام شود.
کد خبر : ۱۸۴۷۵۳


به گزارش بورس نیوز، عبدالرحیم کُردی در نشست خبری اظهار کرد: از دو دهه قبل فضای جهانی به سمتی رفته که سهم نهاده‌های تولید در قیمت تمام شده کالا کاهش یافته است. از سوی دیگر با اتفاقات حوزه صنعت به خصوص دسترسی به اطلاعات و الحاق به سازمان‌های بین المللی، شکاف قیمت تمام شده در همه حوزه‌ها کم شد.

وی تصریح کرد: در فضای رقابت همواره رقبا به دنبال آن هستند که حاشیه سود را در سطح مشخصی حفظ کنند اینگونه شد که بسیاری از کارخانه‌ها شروع به انتقال خود به مراکز مصرف کردند.

وی با اشاره به این‌که آسیای میانه، روسیه و کشورهای آفریقایی بازارهای مصرف مناسبی هستند، افزود: به دلایلی، بسیاری از خلیج فارس در حال خارج شدن هستند و به دریای عمان می‌آیند.

وی با اشاره به سند توسعه سواحل مکران از دهه 60 بیان کرد: از سوی دیگر سند توسعه محور شرق را نیز داریم که نقطه تلاقی این دو سند چابهار است. در واقع چابهار توسعه شرق ایران است و جدی‌ترین کانون توسعه منطقه محسوب می‌شود.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار اظهار کرد: توافقنامه چابهار بین هند، افغانستان و ایران امضا شد که منافع عده‌ای را درگیر کردده و تلاش می‌کنیم در مسیر آرامی توسعه را طی کنیم. باید از این دست توافقنامه درس بگیریم و از آنها برای توسعه اقتصاد کشور استفاده کنم.

کردی در بخش دیگری از اظهاراتش از امضای 400 قرارداد سرمایه گذاری طی دو سال اخیر در این منطقه خبر داد و گفت: ارزش این قراردادها حدود 3500 میلیارد تومان است که هم اکنون 130 واحد فعال سرمایه‌گذاری در چابهار دارد ضمن اینکه 167 پروژه در حال حاضر پیشرفت بالای 30 درصدی دارند.

وی بیان کرد: همچنین اولین کارخانه فولاد چابهار به ظرفیت 16 میلیون تن با پیشرفت فیزیکی 30 درصد در حال ساخت است.

وی همچنین با اشاره به اینکه ارزش تولیدات چابهار در سال 92 بالغ بر 50 میلیارد تومان بود یادآور شد: به دلیل تغییر استراتژی‌ها در کل مناطق آزاد کشور، ارزش تولیدات چابهار در پایان سال 96 به 1056 میلیارد تومان افزایش یافته است.

کردی با بیان اینکه به دنبال کاهش هزینه سفر به چابهار هستیم از اخذ موافقت اصولی راه اندازی ایرلاین اختصاصی منطقه آزاد چابهار خبر داد و گفت قرار بود این ایرلاین بهار سال گذشته راه اندازی شود اما برخی مشکلات باعث شد تا اجرای این برنامه با تاخیر مواجه شود.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار از مذاکره برای خرید هواپیماهای دست دوم از جمله امبرائر از طریق برخی کشورها (واسطه‌ها) خبر داد و اظهار کرد: بر اساس توافق صورت گرفته با نیروی هوایی 250 هکتار زمین در انتهای باند فرودگاه کنونی چابهار خریداری شده و طراحی ترمینال مسافری آن در حال انجام است که منابع مالی مورد نیاز این طرح از طریق فاینانس و یکی از بانک های داخلی تامین می‌شود. تلاش می‌کنیم به زودی عملیات اجرایی آن آغاز شود.

کردی ادامه داد به طور همزمان برنامه ساخت یک فرودگاه کارگو را داریم.

وی در خصوص سرمایه‌گذاری هندی‌ها در بندر چابهار نیز گفت: قرارداد هندی ها بر اساس اظهارات مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی چابهار تا یک ماه دیگر عملیاتی می‌شود،  قرار است تا قبل از پایان سال 2018 میلادی تحویل موقت بندر به هندی ها انجام شود.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با اشاره به اینکه در راه آهن چابهار زاهدان هشت کارگاه فعال است و پیشرفت زیر سازی آن حدود 68 درصد است اظهار کرد: خط آهنایرانشهر تا چابهار پیشرفت فیزیکی حدود 30 درصد دارد.

کردی تاکید کرد: یکی از برنامه‌های ما مجموعه ای از اقدامات نیازمند تامین زیرساخت‌های حمل و نقل منطقه است در این راستا مطالعات ساخت آزادراه چابهار کنارک رو به اتمام است و از وزارت راه و شهرسازی انتظار داریم عملیات اجرایی آن تا پایان سال جاری آغاز شود.

وی از کلنگ‌زنی بیمارستان 540 تختخوابی چابهار در اوایل ماه آینده خبر داد و اظهار کرد: زمین مورد نیاز این بیمارستان توسط منطقه آزاد چابهار تامین شده و توسط سازمان مجری ساختمان‌ها و تاسیسات عمومی و دولتی (وزارت راه و شهرسازی) ساخته خواهد شد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر