بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۹
مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت:

زابل نیز در صف دریافت گاز طبیعی قرار گرفت

مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران گفت: روژه عظیم انتقال گاز از عسلویه به سیستان‌ و بلوچستان به طول ۹۰۷ کیلومتر و قطر ۵۶ اینچ با عنوان خط هفتم سراسری راه‌اندازی شد و پس از گازدار شدن این خط، با انشعابی از خط هفتم، ایرانشهر و زاهدان از نعمت گاز برخوردار شدند و پس از این دو شهر، زابل نیز در صف دریافت گاز طبیعی قرار گرفت.
کد خبر : ۱۸۴۷۶۸

به گزارش بورس نیوز، سعید مومنی، درباره گازرسانی به شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: پروژه عظیم انتقال گاز از عسلویه به سیستان‌ و بلوچستان به طول ۹۰۷ کیلومتر و قطر ۵۶ اینچ با عنوان خط هفتم سراسری راه‌اندازی شد و پس از گازدار شدن این خط، با انشعابی از خط هفتم، ایرانشهر و زاهدان از نعمت گاز برخوردار شدند و پس از این دو شهر، زابل نیز در صف دریافت گاز طبیعی قرار گرفت. این شهر به ۷۵۰ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع نیاز دارد که تاکنون ۵۰ کیلومتر آن اجرا شده است.

وی با بیان این‌که ادامه و تکمیل گازرسانی به شهرهای زاهدان و زابل، کارخانه‌های سیمان زابل و سیمان خاش از اولویت‌های گازرسانی در استان سیستان و بلوچستان است که شرکت ملی گاز همواره آن را پیگیری می‌کند، ادامه داد: پیمانکار احداث ایستگاه سی‌ان‌جی گازرسانی به شهر زابل، در حال اجرای مراحل نهایی نصب ایستگاه دریافت سی‌ان‌جی در این شهر است تا بخشی از زابل از این طریق گازرسانی شود؛ البته این روند فقط برای مدت زمان محدودی که خط انتقال گاز ۲۴ اینچ این شهر از زاهدان آماده می‌شود در نظر گرفته شده است.

به گفته مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران، متولی اجرای طرح خط ۲۴ اینچ و انتخاب سرمایه‌گذار و پیمانکار اجرایی آن، شرکت مهندسی و توسعه گاز است که مطابق برنامه‌ریزی این شرکت، ساخت خط انتقال گاز زاهدان - زابل به حدود ۲ تا ۲ سال و نیم زمان نیاز دارد؛ به همین سبب روش گازرسانی سی‌ان‌جی برای مدت زمان یاد شده در شهر زابل از سوی رئیس‌جمهوری وعده داده شده است.

مومنی محل تامین اعتبار این طرح را بهره‌مندی از بند «ق» تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۳۹۳ و ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید عنوان کرد و افزود: تاکنون هزاران میلیارد تومان از محل منابع جدید ناشی از صرفهجویی در مصرف سوختهای مایع برای گازرسانی استان سیستان و بلوچستان هزینه شده و در این عملیات بزرگ از بودجه عمومی دولت استفاده نشده است.

ایستگاه دختر در مرحله پیش‌راه‌اندازی است

رضا پنجابی، سرپرست شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان نیز درباره آخرین اخبار از راه‌اندازی ایستگاه سی‌ان‌جی دختر در شهر زابل اظهار کرد: ایستگاه سی‌ان‌جی زابل ۹۹ درصد از مراحل پیشرفت خود را سپری کرده است و به زودی پیش‌راه‌اندازی می‌شود.

وی محل استقرار ایستگاه مادر را شهر بیرجند در استان خراسان جنوبی اعلام کرد و افزود: این ایستگاه به طور موقت انتخاب شده تا ایستگاه اصلی در زاهدان آماده شود.

پنجابی درباره بهره‌مندی مردم زابل از گاز طبیعی توضیح داد: بخشی از شبکه گازرسانی درون شهری زابل احداث شده است که مطابق آن، هنگامی که گاز سی‌ان‌جی در ایستگاه دختر زابل دریافت شد، مورد تغییر فشار و تغییر دما قرار می‌گیرد تا از حالت فشرده خارج شود؛ سپس وارد شبکه گاز درون شهری خواهد شد و بدون هیچ خطر یا مشکلی از سوی مشترکان گاز دریافت و استفاده میشود.

به گفته سرپرست شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان، تا زمان اتمام خط انتقال گاز زاهدان به زابل، شبکه گاز درونشهری زابل نیز کامل خواهد شد؛ این شبکه اکنون مرحله طراحی را سپری کرده است.

بنابر این گزارش، گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان در اوایل سال ۹۶ وارد مرحله عملیاتی شد و گاز به زاهدان رسید، گازرسانی به دیگر شهرهای عمده استان از جمله خاش، زابل، سراوان، میرجاوه، چابهار و کنارک و مجتمع پتروشیمی مکران نیز در دستور کار قرار دارد.

طرح گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان در سفر فروردین ۹۷ رئیس جمهوری به این استان با هدف گازرسانی به ۳۰۰ هزار خانوار شهری و روستایی در شهرستان‌های ایرانشهر، زاهدان، چابهار، خاش، زابل و کنارک تصویب شد و سپس مورد بازنگری قرار گرفت. سرانجام، طرح جامع گازرسانی با هدف گازرسانی به ۷۰۰ هزار خانوار شهری و روستایی، صنایع و واحدهای تولیدی تا پایان سال ۱۴۰۱، با سقف اعتبار ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار اکنون در مرحله تصویب و بررسی قرار گرفت.

شهر زابل نیز به ۴۵۰ کیلومتر طراحی شبکه نیاز دارد که اکنون ۵۰ کیلومتر آن اجرایی شده و به‌زودی تزریق گاز آغاز خواهد شد. پس از اتمام پروژه خط انتقال گاز زاهدان - زابل، این شهر نیز از خط سراسری گاز استفاده خواهد کرد. شهر زابل پس از شهرهای رینه در استان مازندران و خور در استان اصفهان، سومین شهر در کشور است که با روش سی‌ان‌جی گازرسانی می‌شود.

اکنون ۲ پروژه خط انتقال گاز برای زابل در استان سیستان و بلوچستان اجرایی می‌شود؛ نخست خط انتقال گاز از زاهدان به سه‌راهی دشتک با قطر ۳۶ اینچ و به طول ۱۱۰ کیلومتر است که پیمانکار در حال اجرای کار است. خط انتقال گاز دیگری نیز از سه‌راهی دشتک تا شهر زابل به قطر ۲۴ اینچ و به طول ۱۱۰ کیلومتر اجرا خواهد شد که اکنون در آستانه انتخاب پیمانکار است.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت:

128 جایگاه سی‌ان‌جی در حال ساخت

ارسال نظر