بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۸
درحالی که این روزها روند فرسایشی معاملات در بازار سهام و سایه سنگین رکود اقتصادی بر سر تالار حافظ باعث شده تا اندک انگیزه های سهامداری نیز ذره ذره آب شود و سرمایه گذاران تازه واردی که پس اندازهای خانگی خود را به امید کسب اندکی سود وارد بازار سرمایه کردند ، با ضرر و زیان عطای این بازار را به لقایش ببخشند و از تالار فرار کنند، آشفته بازی پر از نگرانی برای سهامداران در تالار حافظ ساخته است، اتفاق عجیبی از جنس قطع شدن سیستم ارتباطی کارگزاران با هسته معاملات، آب سردی است که در این زمستان بورس بر سر سهامداران ریخته می شود.
کد خبر : ۱۸۴۸۲۷
به گزارش بورس نیوز، امروز هسته معاملات فرابورس مختل شد ،اتفاقی که حداقل در سال جاری برای سومین بار است که در بورس یا فرابورس رخ داده و باعث فلج شدن معاملات بازار سهام شده است.

تصمیم گرفتم به عنوان یک خبرنگار که سالهاست در حوزه بازار سرمایه قلم می زنم ، پیگیری جدی در این خصوص داشته باشم، می دانستم که به در بسته خواهم خورد اما بازهم تلاش خودم را کردم تا شاید این بار مسولی پاسخ گو باشد.

مدیران سازمان بورس که همیشه برای تشریح دستاوردهای مهم این بازار در صف اول پاسخ گویی ایستاده اند، امروز تصمیم به سکوت گرفتند و انگشت های اتهام به سمت شرکت مدیریت فناوری بورس بود. شرکتی که نفوذ به آن کار بسیار سختی است . بارها برای گفت و گو با مدیرعامل این شرکت چندین ساعت زمان گذاشته ام اما هیچ وقت موفق نشدم. گویی در این مجموعه نه تنها مدیرعامل بلکه هیچ کس پاسخ گو نیست.

در مجموعه ای که رگ حیاتی بازار سرمایه را در دست دارد ، هیچ کس صدای تورا نمی شنود. خودم را لحظه ای جای سهامدار خردی گذاشتم که امروز برای فروش سهامش برنامه ریزی کرده بود و حالا نه تنها با در بسته مواجه است بلکه اصلا نمی داند این قطع سامانه معاملاتی چه زمان برطرف می شود. دریغ از یک اطلاع رسانی هرچند ناچیز....

در ادامه تلاش های خودم را برای گرفتن خبری حتی کوتاه از این شرایط آشفته تشریح می کنم.

ساعت 10 صبح است. یکی از دوستان سهامدار برایم پیامی داده که هسته معاملات فرابورس قطع شده، امکان خرید و فروش سهام نیست. پیگیری می کنم. خبر درست است.

با روابط عمومی فرابورس تماس میگیرم، خبر را تایید می کنند اما مسولیت اطلاع رسانی و مصاحبه را بر عهده شرکت مدیریت اطلاع رسانی بورس می داند.

تصمیم میگیرم تماسی با مدیران سازمان بورس داشته باشم. به عنوان نهاد ناظر شاید پاسخی قانع کننده داشته باشند، توضیحی که کمی سهامداران را قانع کند، تماس ها بدون پاسخ می ماند، رد تماس می کنند ، سرانجام  یکی از مقام های مسول سازمان بورس در پاسخ به پرسش های من درباره اینکه چرا باید بازار سهام یک کشور به دلیل نقص سامانه معاملاتی به حالت نیمه تعطیل در آید، تکلیف سهامداران چیست و چه کسی پاسخ گوی آنهاست ، مسولیت را بر عهده شرکت مدیریت فناوری دانسته و تاکید می کند: این موضوع در حیطه وظایف من نیست، از روابط عمومی سازمان بورس پیگیری کنید!!!

رییس روابط عمومی سازمان بورس نیز به دلیل حضور در جلسات متعدد و مشغله های شغلی ، پاسخ گوی من نیست و با رد تماس ارسال پیامی اعلام می کند به دلیل حضور در جلسه نمی تواند پاسخی به تماس هایم بدهد.

با یکی از کارمندان روابط عمومی تماس میگیرم. تمام تلاشش را می کند تا توضیحی بدهد، اما بی فایده است، او هم نمی داند چه باید کرد!!!! در نهایت به من توصیه می کند از طریق شخص آقای آنالویی، مدیر عامل شرکت مدیریت فناوری بورس پیگیری کنم. ساعت از 11 گذشته و من به هیچ نتیجه ای نرسیدم.

تماس با  مدیر عامل شرکت مدیریت فناوری بورس نیز بی فایده بود، این مقام مسول اصولا هیچ وقت در دسترس نیست. جلسات متعدد مدیران اجازه نمی دهد تا آنها بتوانند اندکی فراغت داشته باشند و به برخی مشکلات پیش پا افتاده مثل مختل شدن هسته معاملاتی فرابورس !! برسند.

تصمیم میگیرم به جای تماس با شماره تلفن همراه مدیر عامل شرکت مدیریت فناوری بورس، با شرکت تماس بگیرم شاید که کسی پاسخی بدهد. بازار به ساعت پایانی نزدیک می شود و همچنان هسته معاملات فرابورس قطع است. امروز بازار فرابورس ایران تعطیل بود و هیچ کس برای این تعطیلی حتی توضیحی هرچند کوتاه نداشت.

بالاخره با شرکت مدیریت فناوری بورس تماس گرفتم. مسول دبیرخانه گفت باید با دفتر مدیر عامل صحبت کنم و شماره ای جدید به من داد ، با دفتر مدیر عامل تماس گرفتم،مسول دفتر مدیرعامل گفت باید با بخش help desk تماس بگیرم و این بخش مسول پاسخ به چنین پرسش هایی است. با مسول بخش help desk تماس گرفتم، با تعجب به من گفت نباید با آنها تماس بگیرم و مسول دفتر مدیرعامل باید پاسخ گوی این مشکلات باشد!!!

گفتم همین الان زنگ زدم دفتر مدیر عامل، مسول دفتر گفت با واحد شما تماس بگیرم. بعد از مدتی معطلی اعلام کرد فعلا نمی توانیم توضیحی بدهیم ،با شما تماس میگیریم!!!

یک ربع بعد از شرکت مدیریت فناوری بورس با موبایل من تماس گرفتند. مکالمه جالبی بود: 

شما با موبایل آقای دکتر آنالویی تماس گرفتی؟

-  بله. 

-  شما کی هستی؟

-  خبرنگارم.... چرا هسته معاملات فرابورس خراب شده؟

- باید با روابط عمومی سازمان تماس بگیری.

-  آقای محترم من به روابط عمومی سازمان بورس، روابط عمومی فرابورس، معاون سازمان بورس و مدیر روابط عمومی سازمان بورس زنگ زدم، همه گفتند شرکت مدیریت فناوری بورس باید توضیح بدید.

گفت : اشتباه کردن!!! بازهم به روابط عمومی سازمان بورس زنگ بزن.

بعد هم از من شماره ثابت گرفت که مطمئن بشه کلاه برداری ، اغتشاش گری، دروغ گویی ،چیزی نباشم!!!

ساعت بازار تمام شد، فرابورس تعطیل بود. من ماندم مشتی پرسش های بی جواب در کشوری که مسولانش به دلیل جلسات زیاد ، فرصتی برای پیگیری مسایل و مشکلات پیش پا افتاده و پاسخ گویی ندارند.

من ماندم و نظاره سهامدارانی که سرمایه شان در بازاری آب می شود که فرابورس آن امروز تعطیل بود. من ماندم و نگاه کردن به مدیرانی که در همایش های متعدد و جلسات پشت سر هم در حال تشریح و توضیح دستاوردهای بزرگ خود برای توسعه هر چه بیشتر بازار سرمایه هستند. من ماندم خبرهایی از جنس عضویت پیوسته بازار سرمایه ایران در آیسکو، گامی دیگر در جهت بین المللی شدن بورس و تضادش با قطع هسته معاملاتی فرابورس در یک روز کامل...

من ماندم ذهنی مشوش از معرفی ابزارهای جدید در بازار سرمایه ، تبلیغ های تلویزیونی برای جذب سرمایه های مردم، عرضه های اولیه ،هزینه های سنگین همایش ها و نمایشگاه های تخصصی برای بازار سرمایه ای که تعطیل است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر