بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۵
عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس گفت:

مهمترین هدف صندوق توسعه ملی، اعطای تسهیلات برای تولید

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس گفت: مهمترین هدف صندوق توسعه ملی با توجه به اساسنامه قانون آن، اعطای تسهیلات به بخش غیردولتی برای تولید و توسعه سرمایه‌گذاری بوده است.
کد خبر : ۱۸۵۲۸۱

به گزارش بورس نیوز، غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی با اشاره به مصارف صندوق توسعه ملی از ابتدای تاسیس تا پایان سال 96، گفت: مهمترین هدف صندوق توسعه ملی با توجه به اساسنامه قانون آن، اعطای تسهیلات به بخش غیردولتی برای تولید و توسعه سرمایه‌گذاری بوده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس عنوان کرد: میزان تحقق اهداف صندوق توسعه ملی با لحاظ 100 درصد پرداخت تسهیلات از محل سپرده‌گذاری، صرفا معادل 24 درصد مصارف بوده است و پرداختی از محل صندوق توسعه ملی به منظور اهداف بودجه و برنامه‌های توسعه بالغ بر 35.2 میلیارد دلار بوده که حدود 38 درصد از مصارف صندوق است که عموما مربوط به تامین کسری بودجه است.

بدهی دولت به صندوق توسعه ملی بیش از 5 میلیارد دلار است

نماینده مردم رشت در خانه ملت در خصوص بازپرداخت تعهدات دولت به صندوق توسعه ملی گفت: در خصوص مطالبات سر رسید گذشته صندوق از محل تضامین ارزی دولت باید گفت، مجموع تعهدات دولت از جمله اصل و سود تسهیلات اختصاص یافته از محل منابع صندوق توسعه ملی با تضمین و تعهد پرداخت از سوی دولت، منتهی به اسفند سال 97 بیش از 5 میلیارد دلار است که تاکنو وجهی به حساب صندوق واریز نشده است.

وی بیان کرد: در خصوص بازپرداخت ریالی تعهدات دولتی نیز این نکته حائز اهمیت است که مجموع تعهدات ریالی دولت 14 هزار میلیارد تومان بوده که بازپرداخت آن باید از سال 98 تا سال 1402 در قالب بودجه‌های سنواتی پیش‌بینی شود.

ردیف‌هایی که به آن عمل نشده است

این نماینده مجلس با اشاره به منابع عمومی فاقد وصولی گفت: برای مواردی چون بدهی معوقه اپراتورهای مخابراتی، درآمد حاصل از حق انتفاع بهره برداری از معادن، حق مالکیت دولت در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، درآمد حاصل از واگذاری استخراج و فروش معادن، درآمد حاصل از افزایش 20 درصد نفتگاز، فروش پادگان‌ها به شهرداری‌ها، درآمد حاصل از فروش مجتمع‌های دستگاه‌های اجرایی، درآمد حاصل از فروش زندان‌های قدیمی، واگذاری طرح تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و دریافت وام داخلی دولت از شرکت‌های آب و برق در بودجه سال‌های 93 تا 96 ردیف در نظر گرفته شده است که وصولی آنها صفر بوده است.

جعفرزاده ایمن‌آبادی تاکید کرد: واگذاری طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای از مهم ترین طرح‌های است از محل آن که در سال گذشته 3هزار و 500 میلیارد تومان درنظر گرفته شده بود که میزان وصولی آن صفر است.

مدیریت دارایی‌های دولت

نایب رئیس فراکسیون مستقلین ولایی در مجلس شورای اسلامی در خصوص مدیریت دارایی‌های دولت بیان کرد: اطلاعات ثبت شده در سامانه سادا تا پایان شهریور ماه سال جاری به این قرار بوده است که دولت 353هزار و 240 فرقه املاک دارد از سوی دیگر 356 هزار و 408 فقره ملک دولت اسناد دارد و 73هزار و 955 فقرره ملک بدون سند است.

وی ادامه داد: میزان فضای اداری دولت 16هزار و 292 فقره است که ارزش ریالی دارایی‌های دولت 18 میلیون و 872 هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود.

جعفرزاده ایمن‌آبادی بیان کرد: محاسبات نشان می‌دهد که درآمدهای اختصاصی در سال 97 نسبت به سال 90 حدود 277 درصد رشد داشته در حالی که نرخ رشد منابع عمومی دولت حدود 150 درصد است، به عبارتی دستگاه‌های اجرایی بیشتر از آنکه به وظایف شان بپردازند بنگاه‌داری می‌کنند.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در ۹ بخش بزرگ اقتصادی بررسی شد؛

جزئیات پرداخت تسهیلات ارزی

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت تشریح کرد:

۴ برنامه‌ مهم در دستور کار وزارت صنعت

ارسال نظر