بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰
مدیرعامل سمات از موفقیت‌های سمات در حوزه‌های بین‌المللی خبر داد.
کد خبر : ۱۸۵۲۹۳

به گزارش بورس‌نیوز، حسین فهیمی اظهار کرد: نهادهای بین‌المللی در سال‌های اخیر تلاش بسیاری انجام دادند تا فعالیت‌های مالی به یک استاندارد مشخص برسند، به نحوی که طی سال‌های اخیر یک ادبیات مشترک مالی در سطح دنیا تعریف شد.

مدیرعامل سمات در ادامه بیان کرد: در حوزه زیرساخت‌ها، قوانین، چهارچوب‌ها، ابزارها و نهادهای مالی استاندارد مالی مشخصی در حال شکل‌گیری است. به طور کلی روند جهانی شدن برای نهادهای مالی، به این سمت پیش می‌رود که قوت و ضعف کشورها بر اساس میزان پیاده‌سازی این استانداردها شناسایی شود.

فهیمی در ادامه به استارت بین‌المللی شدن شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اشاره کرد و گفت: شرکت سپرده‌گذاری در سال‌های اخیر فعالیت خود را در جهت بین‌المللی شدن افزایش داد. یکی از نهادهایی که سمات در آن فعالیت فابل توجه دارد، گروه سپرده‌گذاری‌های کشور‌های آسیایی و اقیانوسیه است.

وی افزود: در این گروه کشورهای مطرح آسیایی نظیر ژاپن، استرالیا، هند، چین و پاکستان عضویت دارند، همچنین در این گروه آخرین وضعیت سپرده‌گذاری‌ها، آخرین استانداردهای بین‌المللی در حوزه‌های مختلف ارائه خدمات، زیرساخت‌های آی تی و حقوقی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

مدیرعامل سمات چگونگی حضور ایران در این گروه را این چنین تشریح کرد: بعد از برگزاری بیستمین گردهمایی گروه شرکت‌های سپرده‌گذاری آسیا، اقیانوسیه که در تهران و با میزبانی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی بود، همکاری‌های دو طرفه میان ایران و دیگر نهادهای مالی گسترده‌تر شد.

وی افزود: در دو سال گذشته که ایران میزبان این نشست بود، تقریبا در تمام گروه‌های کاری و نشست‌های سالانه ایران درخواست عضویت در پنل‌ها و سخنرانی‌ها را داده بود. در جریان این پنل‌ها و سخنرانی‌ها که در کشور‌های دیگر برگزار شد، از طریق فرصت‌هایی که بدست آوردیم آخرین دستاوردها، یافته‌ها، استانداردهای حاکم بر کشورمان و قوانین و مقررات و نقش شرکت سپرده‌گذاری به عنوان تنها نهاد ثبت و نگه داری و تسویه پایاپای اوراق بهادار بر کشورمان را در اختیار دیگر کشورها قرار دادیم.

فهیمی در خصوص عضویت ایران در هیات اجرایی این گروه توضیح داد: در بیست و یکمین گردهمایی سالانه سپرده‌گذاری‌های آسیا و اقیانوسیه که در هنگ کنگ برگزار شد، تقاضای عضویت در هیات اجرایی را مطرح کردیم. این تقاضا مورد پذیرش قرار گرفت و سپرده‌گذاری و تسویه وجوه ایران به عضویت هیات اجرایی این نهاد درآمد.

وی ادامه داد: در آن جلسه، کشور‌های پاکستان و ایران تقاضای عضویت نایب رییسی داشتند که کشور پاکستان رای بیشتری برای عضویت کسب کرد. با این وجود در گردهمایی امسال برای این مسوولیت نامزد شدیم و رای ایران از دیگر کشور‌ها بیشتر بود.

اثرات مثبت ایران در کارگروه آسیایی

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در بخش دیگری از اظهاراتش به امتیازات ایران با عضویت در این گروه اشاره کرد و گفت: یکی از اثرات مهم حضور ایران، حق رای و اتخاذ تصمیم برای نشست‌ها و تمام وقایعی است که در این گروه رخ می‌دهد. به عبارتی دیگر کشور ما به همراه کره جنوبی به هر توافقی برسد، دیگر کشورها تبعیت خواهند کرد.

وی افزود: ارتقای دانش اعضا از مهمترین اهداف این گروه است که می‌تواند برای ایران بسیار مفید باشد. سپرده‌گذاری مرکزی ایران با حضور مستمر در این پنل‌ها و گردهمایی‌ها می‌تواند از دانش و تجارب مفید دیگر کشورها استفاده کند.

حسین فهیمی اثر دوم عضویت در این گروه را حضور در عرصه‌های بزرگ بین‌المللی دانست و گفت: فدراسیون جهانی سپرده‌گذاری با نام WFC بزرگ ترین مجمع حضور این شرکت‌هاست. با توجه به اینکه رییس و نایب رییس سپرده‌گذاری آسیا و اقیانوسیه ، عضو هیات رییسه فدراسیون جهانی هستند، سمات این شانس را پیدا کرد به عضویت هیات رییسه فدراسیون جهانی نیز برسد.

وی همچنین خبر داد: عضویت ایران در هیات رییسه فدراسیون جهانی در گردهمایی سالانه WFC که سال 2019 در کشور مغرب برگزار می‌شود، به صورت رسمی اعلام می‌شود.

فهیمی همچنین گفت: در نشست سالانه WFC که همزمان با نشست گروه‌های آسیایی در هنگ کنگ برگزار شد، ایران به عنوان عضو پنل حضور داشت و در خصوص دستاوردهای حوزه بورس برق و نحوه تسویه آن برای دیگر کشور‌ها توضیحاتی ارائه شد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر