بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۴
در گزارشی اعلام شد؛

واردات مس چین در نوامبر ۲۰۱۸

آخرین وضعیت واردات مس چین در نوامبر ۲۰۱۸ بررسی شد.
کد خبر : ۱۸۵۳۰۰
به گزارش بورس نیوز، واردات مس چین در نوامبر امسال در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۷ با افت ۳ درصدی مواجه شد، به طوری که میزان واردات مس خام و کارنشده این کشور به ۴۲۳ هزار تن رسید. همان گونه که در نمودار مشاهده می کنید، این رقم نخستین کاهش ماهانه ۲۰۱۸ در مقایسه با مدت مشابه ۲۰۱۷ به شمار می رود.

با این وجود، کاهش ۳ درصدی واردات نباید سرمایه گذاران این بخش را عصبی کند، چراکه در وهله نخست میزان واردات مس خام چین در ۱۱ ماهه ۲۰۱۸ با رشد قابل توجه ۱۴.۸ درصدی مواجه شد و دوم اینکه حجم واردات مس چین در نوامبر ۲۰۱۷ رقم بالایی بود.

همچنین واردات سنگ و کنسانتره مس چین نیز در ماه نوامبر ۲۰۱۸ با افت ۴.۵ درصدی نسبت به نوامبر ۲۰۱۷ مواجه شد که البته این کاهش همچون مس خام نمی تواند سبب نگرانی خاصی شود، چون در نوامبر ۲۰۱۷ شاهد حجم بالایی از واردات کنسانتره مس از سوی چین بودیم.

فراموش نکنیم با وجود افت واردات سالانه در نوامبر، شاهد افزایش واردات کنسانتره و مس خام چین در مقایسه با اکتبر بودیم. با نگاه به نماگرهای اصلی بازار، رشد تقاضای چین در سال آینده می تواند نسبت به امسال کاهش یابد.شرکت های معدنی مس مانند واله، BHP و فریپورت مک موران شاید بسته محرک چین برای تقویت بخش ساخت و ساز و خودرو را تصدیق کنند.

هزینه های نقدی

باید توجه داشته باشیم که سوخت دیزل به عنوان یک ورودی کلیدی برای معادن مس محسوب می شود. شرکت های معدنی مس مانند «واله» به فشارهای تورمی بویژه از قیمت های بالای انرژی طی سه ماهه سوم ۲۰۱۸ اشاره کرده اند.

در حال حاضر قیمت انرژی در مقایسه بالاترین قیمت ها در سال ۲۰۱۸ کمتر شده است و این موضوع می تواند سبب کاهش فشار هزینه ای روی شرکت های معدنی شود. البته تجربه سال های اخیر در مورد همبستگی بالای قیمت نفت و مس نشان داده که هر میزان از قیمت انرژی کاسته شود، دارای تاثیر منفی بر قیمت مس خواهد بود.

در همین حال «فریپورت مک موران» یکی از شرکت های بزرگ معدنی مس جهان در گزارش مربوط به هزینه نقدی اعلام کرد: هزینه های نقدی تولید مس شرکت در سه ماهه سوم به ۰.۹۶ دلار به ازای هر پوند تولید مس کاهش یافته است. قیمت کنونی مس حدود ۲.۷۵ دلار در هر پوند است.

همان گونه که در نمودار مشاهده می کنید، شرکت های «فرست کوانتوم» و «ساوترن کاپر» در سه ماهه سوم با افزایش هزینه نقدی در مقایسه با سه ماهه دوم مواجه شده اند.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
خداداد غریب‌پور رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی شد

سوابق سکاندار جدید ایمیدرو

کارشناس بازار‌سرمایه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

ورود شاخص به وضعیت تعادل

بر اساس آمار بانک مرکزی ایران؛

تورم کالاهای صادراتی ایران ۱۰۰درصد شد

ارسال نظر