بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

ذره‌بین سهامداران باید متانول‌سازان را ببیند/ پتروشیمی‌های منتفع از کاهش نرخ نفت

کاهش نرخ برای تمامی شرکت‌های گروه‌ پتروشیمی بد نبوده بلکه برخی از شرکت‌ها به واسطه نبود وابستگی مستقیم به محصولات نفتی، مواداولیه خود را ارزان‌تر خریده‌اند.
کد خبر : ۱۸۵۴۳۹
ذره‌بین سهامداران باید متانول‌سازان را ببیند/ پتروشیمی‌های منتفع از کاهش نرخ نفت

سعید خانی‌نژاد تحلیلگر کارگزاری درخصوص وضعیت بازار و مثبت شدن شاخص‌ها به بورس‌نیوز گفت: به‌دلیل انتشار گزارش‌های ماهانه و دوره‌ای که از سوی شرکت‌ها منتشر شده که بسیاری از صنایع، میزان فروش داخلی مثبتی را به ثبت رسانده‌اند.

وی اضافه کرد: بسیاری از صنایع داخلی فروش مانند گروه‌های صنایع‌غذایی، خودرو و حتی گروه‌ بانک در بازارسرمایه می‌توانند در این برهه نقش ویژه‌ای در بازار بازی کنند.

کارشناس بازارسرمایه با ارزیابی وضعیت پتروشیمی‌ها اظهارکرد: منفی بودن نمادهایی همچون «شخارک» دلایل بنیادی خاص خود را داشته که برای مثال این واحد پتروشیمی متانول‌ساز بوده و گزارش‌های عجیبی از آن منتشر شده که حاکی از افت میزان تولید و قیمت بود اما در نگاهی دقیق‌تر حتی می‌توان به این موضوع اشاره داشت که قیمت این واحد، از قیمت‌های جهانی خیلی پایین‌تر بود.

وی افزود: درخصوص فروش با نرخ پایین‌تر از حد جهانی باید منتظر گزارش شرکت‌های دیگر متانول‌ساز مانند زاگرس نشست تا پس از آن تصمیم‌گیری نهایی ابراز کرد اما اگر در حیطه چنین قیمت‌هایی محصولات به‌فروش رسد، سهامدار باید تجدیدنظری بر چنین سهم‌هایی داشت.

این تحلیلگر کارگزاری درخصوص دیگر پتروشیمی‌ها نیز به قیمت نفت اشاره داشت و تاکید کرد پتروشیمی اراک «شاراک» و شرکت پتروشیمی شیمیایی ایران «ایران» به‌خاطر کاهش قیمت نفت منتفع می‌شوند چراکه محصولات آنها وابسته به نفت نیست اما ماده‌اولیه مورد نیاز آنها در مسیر کاهش قیمت نفت، با افت نرخ مواجه شده و ریزش را تجربه کرده است.

خانی‌نژاد در پایان خاطرنشان کرد: گزارش‌های گروه پتروشیمی و شیمیایی می‌تواند در 9ماهه بازار را سورپرایز کند و باید منتظر انتشار آن نشست.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
یکی از بزرگترین و مهمترین مناطق خطوط لوله و مخابرات نفت ایران؛

خطوط لوله و مخابرات منطقه تهران با 2هزار کیلومتر

وزیر انرژی روسیه اعلام کرد:

باثبات شدن قیمت نفت در نیمه نخست 2019

ارسال نظر