بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۹
رکود به همراه تحریم‌ها اقتصادی، موجبات افت تولید و فروش بسیاری از شرکت‌ها را فراهم آوردند اما اثر منفی این موارد با افزایش نرخ فروش محصولات خنثی گردیده و در برخی شرکت‌ها نظیر «فباهنر» عاملی برای رشد سود شده است.
کد خبر : ۱۸۵۷۰۹

به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، یکی از شرکت‌هایی که سال 97 متفاوتی از سال 96 دارد، شرکت «صنايع مس شهيد باهنر» است. چراکه نرخ فروش محصولات در تمام ماه‌های سال جاری بسیار بالاتر از سال گذشته است. رشد نرخ فروش نیز به گونه‌ای بوده که افت میزان تولید و فروش را از دیدگان محو کرده و اجازه ابراز وجود نداده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در 9 ماهه سال جاری در مجموع 19359 تن محصول به تولید رساند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، 8درصد افت نشان می‌دهد؛ البته نمودار مقدار تولید بیانگر آن است که به جز ماه‌های مهر و آبان، در تمام ماه‌های سال 97 مقدار تولید به پای سال 96 نرسید ولی برخلاف سال قبل، افت و خیز چندانی ندارد و تقریبا توانسته تولید خود را در محدوده ای مشخص حفظ کند.

نرخ فروش ناجی «فباهنر» / تعدیل سود در انتظار این شرکت

مقدار فروش نیز مسیری مشابه با تولید را طی کرده و رکوردهای سال گذشته تکرار نشده است. 

از ابتدای سال جاری تا پایان آذر ماه 16438 تن از انواع محصولات به فروش رسیده که نسبت به مدت مشابه گذشته کاهش قابل ملاحظه 21درصدی را حکایت می‌کند، به غیر مهر 97 که فروش از مهر 96 فراتر رفته، فروش ماهانه کمتر از میزان سال گذشته بوده است.

شایان ذکر است که «فباهنر» در آخرین گزارش مالی خود پیش‌بینی کرده بود در 6 ماهه دوم سال به فروش مقداری 13449 تنی دست یابد تا مجموع فروش به رقم 23653 تنی برسد.

نرخ فروش ناجی «فباهنر» / تعدیل سود در انتظار این شرکت

نرخ های فروش ناجی «فباهنر» شده اند و کمبودهای مقدار تولید و فروش را به دوش کشیده است. 

همانطور که در شکل ذیل مشاهده می کنید، میانگین نرخ فروش محصولات در تمام ماه های سال جاری بسیار بالاتر از سال گذشته بوده و این اختلاف در برخی ماه ها به 2 برابر رسیده است. 

نتیجه آن، تحقق 6935 میلیارد ريال درآمد فروش در 9 ماهه سال 97 است که از درآمد 4337 میلیارد ريالی مدت مشابه سال 96، حدود 60 درصد رشد را به معرض نمایش می گذارد که رقم خیرهکنندهای است. شایان ذکر است این میزان درآمد حتی از 12 ماهه سال 96 نیز بیشتر است.

نرخ فروش ناجی «فباهنر» / تعدیل سود در انتظار این شرکت

با ثبت چنین درآمدی، به طور یقین باید به انتظار سودی فراتر از سال گذشته نشست و از سوی دیگر، همواره 3 ماهه پایانی سال برای «فباهنر» پربار بوده و درآمد فروش رشد فزاینده ای داشته است. 

42درصد درآمد کل سال 96 در زمستان تحقق یافت و از همین رو، انتظار می رود این اتفاق در سال جاری نیز تکرار شود. مجموع این عوامل در کنار برخی پتانسیل های دیگر نظیر تولید و فروش محصول جدید «باسپار مسی»، سودآوری «فباهنر» را دستخوش تغییرات زیادی خواهد کرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر