بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۶
بین ایران، هند و افغانستان صورت می‌گیرد؛

خدمات حمل‌ونقلی و ترانزیتی با محوریت بندر چابهار

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی درباره توافق‌نامه بین‌المللی چابهار گفت: تعیین کریدور‌های حمل‌ونقلی و توافق بر سر پروتکل‌های اجرایی در حوزه‌های بندری، جاده‌ای و گمرکی، مهم‌ترین دستاوردهای نشست راهکار‌های عملیاتی‌سازی موافقت‌نامه چابهار بین کشورهای ایران، هند و افغانستان است.
کد خبر : ۱۸۵۷۶۲
به گزارش بورس نیوز، محمدعلی حسن‌زاده با تاکید بر اینکه دالان چابهار پیش از این نیز شاهد ترانزیت محموله‌هایی از کشور هندوستان به مقصد افغانستان از طریق بندر چابهار بوده است، افزود: تا به امروز توسط ۱۰ کشتیبزرگ حدود ۱۲۰ هزار تن کالا شامل گندم و حبوبات، از مسیر بندر چابهار به افغانستان ترانزیت شده است. وی با بیان اینکه چهار بندر کوچین، کاندلا، ماندرا و جواهر لعل نهرو به‌عنوان بنادر مبدا بارگیری کالاهای ترانزیتی و صادراتی از هندوستان به بندر چابهار انتخاب شده‌اند، گفت: در بحث تعیین کریدورهای ترانزیتی و حمل‌ونقلی، چابهار بندر واسط و سه مرز زمینی بین ایران و افغانستان به‌عنوان نقاط گمرکی تعیین شده‌اند.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر در تبیین تاثیر اقتصادی اجرایی‌سازی موافقت‌نامه چابهار بر اقتصاد کلان کشور گفت: در ایران و همچنین در منطقه، این امکان که یک بندر همزمان بتواند خدمات ترانزیتی و ترانشیپی ارائه کند، به‌صورت محدود وجود دارد. این درحالی است که بندر چابهار هم از نظر ترانشیپی به‌واسطه برخورداری از کوتاه‌ترین فاصله با مسیر کشتیرانی آسیا – اروپا و هم از حیث ترانزیتی به جهت هم مرز بودن با کشور افغانستان، موقعیت ممتاز و برجسته‌ای نسبت به سایر بنادر منطقه دارد.

به گفته حسن‌زاده، کشور هندوستان براساس آمار و ارقام حدود ۱۵ میلیون تن با کشور روسیه و کشور‌های CIS تجارت دارد که انتظار می‌رود بخشی از این کالاها از مسیر چابهار تخلیه و بار‌گیری شود. عضو هیات‌عامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: رونق فعالیت بندر چابهار در سه سطح کالا‌های صادراتی و وارداتی استان‌های شرق و شمال شرقی، کالاهای ترانزیتی و کالا‌های ترانشیپی تعریف شده است. وی در ادامه از رشد ۵۱ درصدی عملیات بندری، افزایش ۱۵ درصدی سایز کشتی‌های ورودی، رشد ۵۷ درصدی کانتینری و افزایش ۶۰ درصدی کاپوتاژ نفتی در بندر چابهار، طی ۹ ماه گذشته، در مقایسه با سال گذشته در همین مدت خبر داد.

وی با بیان اینکه موافقت‌نامه چابهار جزو قانون سه کشور ایران، هند و افغانستان محسوب می‌شود، گفت: هدف این موافقت‌نامه ارائه خدمات حمل‌ونقلی و ترانزیت با محوریت بندر چابهار، کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و تسهیل جابه‌جایی کالا و همچنین احیای کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی در گام اول است.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد:

درخواست شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در بندرچابهار

از ضایعات محصولات کشاورزی جلوگیری می‌شود؛

کاهش حجم بودجه با اجرای طرح «قیمت تضمینی گندم»

به منظور جبران هزینه‌های تولید گندم؛

دولت ترکیه از تولیدکنندگان گندم حمایت می‌کند

ارسال نظر