بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۴
رکود در فروش واحدهای ساختمانی تنها دغدغه شرکت های انبوه‎ساز محسوب نمی‎شود. افزایش چشمگیر قیمت نهاده‎های ساخت و ساز، به معضلی جدی بدل شده است.
کد خبر : ۱۸۵۸۵۳

به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، بازار مسکن ایران از اواسط سال 92 جهت تخلیه حباب قیمتی ایجاد شده طی سال های 90 تا 92 وارد دوران رکود گردید که بر اساس آمارهای موجود، طولانی‎ترین دوره رکود این بازار طی 25 سال اخیر محسوب میشود. در نتیجه آن، تعداد واحدهای مسکونی خالی از سکنه طی سال های 90 تا 96 معادل 60 درصد افزایش یافت.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، میانگین قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی در شهر تهران در آبان ماه سال جاری، 91 میلیون ريال گزارش شده که نسبت به مهر ماه 6.6 درصد و نسبت به آبان ماه سال 96 بالغ بر 91.5 درصد رشد نشان میدهد.

در چنین شرایطی، نرخ مصالح و نهاده‎های ساختمانی افزایش چشمگیری داشت و بهای گروه‎های مختلف اقلام نهاده‎های تولید ساختمان در تابستان سال 97 در مقایسه با مدت مشابه سال 96 رشد 17 تا 169 درصدی را به معرض نمایش می گذارد که در دو دهه اخیر بی‎سابقه است.

جنگ دوجانبه در گروه انبوه‎سازان / بهای نهاده‎های ساخت سر به فلک گذاشت

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
امینی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۲
باسلام باید به مدیران گروه ساختمانی آفرین گفت از سال 85 قیمت ساختمان 4 بار جهش قیمت داشته ولی شرکتهای ساختمانی افت قیمت اکثر شرکتهای این گروه در زمان رکود وارزانی افزایش سرمایه دادند لطفا کسی هست که بگه آن پولها را چکار کردند