بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۸
یکی از مهم‌ترین نقش‌آفرینی‌های بانک مسکن کمک به حوزه ساخت‌و‌ساز واحدهای مسکونی موردنیاز گروه‌های متوسط جامعه در شهرهای مختلف است.
کد خبر : ۱۸۶۰۳۹

به گزارش بورس نیوز، فرج‌اله رجبی، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین نقش‌آفرینی‌های بانک مسکن کمک به حوزه ساخت‌و‌ساز واحدهای مسکونی موردنیاز گروه‌های متوسط جامعه در شهرهای مختلف است که از عوامل مهم در کمک به ایجاد رونق ساختمانی و تامین مالی ساخت‌و‌سازهای مسکونی در جهت عرضه بیشتر در بازار مسکن محسوب می‌شود.

وی افزود: بانک مسکن با پرداخت تسهیلات به سازندگان، نقش مهمی در تامین مالی پروژه‌های ساختمانی و مسکونی ایفا می‌کند و این نهاد مالی تخصصی در واقع مهم‌ترین اهرم و بازوی تامین منابع مالی مکمل برای سازندگان محسوب می‌شود. 

رجبی با بیان اینکه هر گاه و در هر دوره‌ای تسهیلات ساخت مسکن چه به لحاظ میزان سقف و چه از نظر تعداد افزایش یافته است اثر محسوس آن در رونق فعالیت‌های ساختمانی و ساخت‌و‌سازها به وضوح مشاهده شده است، تاکید کرد: نقش تسهیلات‌دهی بانک مسکن در رونق بازار معاملات و ساخت‌و‌ساز مسکن نقشی انکارناپذیر است.

وی با بیان اینکه بررسی‌های انجام شده هم در کمیسیون عمران مجلس و هم در سازمان نظام مهندسی حاکی از استفاده بخش قابل‌توجهی از سازنده‌ها و مهندسان از تسهیلات بانکی ساخت مسکن است، گفت: در حال حاضر بانک مسکن تنها نهاد تخصصی است که به خریداران و سازندگان مسکن تسهیلات مسکن موثر پرداخت می‌کند؛ هر چند طی یکسال اخیر به‌دلیل جهش قیمت مسکن و همچنین رشد شدید هزینه‌های ساخت‌وساز اعم از جهش قیمت مصالح و افزایش شدید قیمت زمین، پوشش‌دهی تسهیلات بانکی کاهش یافته است، اما طی سال‌های اخیر افزایش سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن و همچنین افزایش تعداد تسهیلات پرداختی به این دو بخش از مهم‌ترین عوامل خانه‌دار شدن متقاضیان و همچنین تامین منابع کمکی برای ساخت‌و‌سازهای مسکونی بوده است.

رجبی تاکید کرد: برخلاف اعتقاد برخی که افزایش سقف و تعداد پرداخت تسهیلات مسکن در حوزه‌های گوناگون اعم از ساخت و خرید واحدهای مسکونی را از عوامل ایجاد بروز تورم ملکی عنوان می‌کنند چنین موضوعی در هیچ یک از ادوار رکود و رونق بازار مسکن تجربه نشده است. وی افزود: مشاهدات و تجربیات حاکی است بازار مسکن همواره تابع شرایط اقتصاد کلان و سیکل‌های رکود و رونقی بوده است که تقریبا به‌طور مشابه در دوره‌های زمانی مشابه تکرار شده است؛ بنابراین ایجاد اثر تورمی به‌واسطه پرداخت تسهیلات بانکی به سازندگان و خریداران مسکن از اساس نظریه قابل قبولی نیست.

عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: این در حالی است که به‌خصوص در مورد پرداخت تسهیلات ساخت‌و‌ساز چنین موضوعی به هیچ وجه صادق نیست؛ پرداخت منابع کمکی برای شروع و انجام پروژه‌های جدید ساختمانی با قرار دادن شروطی همچون ساخت‌و‌سازهای کوچک‌متراژ و میان‌متراژ برای گروه‌های درآمدی متوسط (نیاز غالب بازار مسکن به ساخت واحدهای مسکونی مصرفی و معمولی) نه‌تنها منجر به بروز تورم ملکی نخواهد شد بلکه به عکس، از نتایج ایجاد آرامش و ثبات قیمتی به‌واسطه افزایش عرضه واحدهای مسکونی مورد تقاضای آحاد جامعه است.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر