بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۴
در بازار سهام برخی سهم ها در شرایطی رشد قیمت مناسب رقم می زنند که کمتر کسی به آن ها نگاه می کند. سهام بازار پایه از این قِسم نمادهاست که در کنار ریسک بالا، بازدهی مناسب نیز در کوتاه مدت رقم می‎زنند.
کد خبر : ۱۸۶۱۱۴

به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، بازار پایه فرابورس همواره برای برخی سرمایهگذاران ریسکپذیر به خصوص نوسانگیران، جذابیت خاصی دارد. دامنه نوسان قیمت 10 درصدی و برای برخی نمادها بدون محدودیت نوسان، عامل اصلی جذابیت نمادهای این بازار است. اما از سوی دیگر، همین موضوع به عنوان یک ریسک جدی تلقی میشود و اجازه حضور سهامداران ریسکگریز را نمیدهد. این موارد سبب شده تا حجم معاملات در نمادهای بازار پایه چندان بالا نباشد و قدرت نقدینگی نداشته باشند.

اما بررسی روند معاملات برخی نمادهای بازار پایه بیانگر این است که حجم معاملات در مدت اخیر روند صعودی داشته و در حالی که نگاه‎های زیادی را به دنبال خود حس نمی کنند، توانسته بازدهی قابل قبولی را به ثبت برساند. این در شرایطی است که در سهم های بنیادی و بزرگ بازار چندان خبری نیست و اغلب در تعادل قرار دارند.

همانطور که در تصویر ذیل مشاهده می کنید، حجم معاملات سه نماد «خصدرا»، «غپونه» و «گکیش» از ابتدای دی ماه تاکنون، در مجموع رو به افزایش بوده است.

ارمغانی از بازار پایه / نمادهایی که در کنج عزلت خوش می‎درخشند

در ادامه میزان بازدهی چندین نماد از ابتدای دی ماه سال جاری تا به امروز را مشاهده می کنید. 

ثبت برخی ارقام در حالی برای سهم های بازار پایه اتفاق افتاده که چنین ارقامی در نمادهای بزرگ بازار کمتر به چشم می خورد. به عنوان مثال، نماد «تپکو» از ابتدای پاییز تاکنون 110 درصد بازدهی برای سهامداران خود به ارمغان آورد و از ابتدای دی ماه نیز 6 درصد رشد قیمت داشته است.

ارمغانی از بازار پایه / نمادهایی که در کنج عزلت خوش می‎درخشند

اشتراک گذاری :
ارسال نظر