بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷
مجمع جهانی اقتصاد پیش‌بینی کرد؛

اقتصاد جهان برای سال 2019

اقتصاد جهانی سال 2018 را با رشدی قوی و هماهنگ آغاز کرد. اما همین طور که روزهای سال سپری می‌شد، رشد اقتصادی محو شد و روند رشد نزولی ادامه پیدا کرد.
کد خبر : ۱۸۶۱۵۱

به گزارش بورس نیوز، مجمع جهانی اقتصاد، 5 پیش‌بینی برای اقتصاد جهان در سال 2019 انجام داده است. این گزارش می‌نویسد: اقتصاد جهانی سال 2018 را با رشدی قوی و هماهنگ آغاز کرد. اما همین طور که روزهای سال سپری می‌شد، رشد اقتصادی محو شد و روند رشد نزولی ادامه پیدا کرد.

اقتصاد امریکا به لطف محرک‌های مالی که ابتدای سال انجام داده بود، وضعیت بهتری داشت، این در حالی بود که اقتصادهای منطقه یورو، انگلیس، ژاپن و چین شروع به ضعیف شدن کردند. این روند متفاوت در سال 2019 هم ادامه پیدا خواهد کرد.

موسسه IHS Markit که اطلاعات جهانی را آنالیز و منتشر می‌کند، پیش‌بینی کرده است رشد اقتصادی از 3.2 درصد سال 2018 به 3.1 رصد در سال 2019 کاهش می‌یابد و این کاهش تا چند سال بعد هم ادامه پیدا خواهد کرد.

یکی از ریسک‌های اصلی سال آینده افت شدید در رشد تجارت جهانی است که از ابتدای سال 2018، 5 درصد کاهش یافت و در نهایت به صفر رسید. حتی با افزایش پیش‌بینی برای تنش‌های تجاری، کاهش تجارت جهانی می‌تواند اقتصاد جهانی را پایین تر بکشد.

همزمان، اثرات ترکیبی افزایش نرخ بهره، برهم خوردن تعادل بازار سهام و نوسانات بازار شرایط مالی سراسر جهان را فشرده‌تر کرده است. این ریسک‌ها به افزایش آسیب‌پذیری اقتصاد جهانی، افزایش شوک‌ها و احتمال افزایش رکود در چند سال آینده اشاره دارد.

ما 5 پیش‌بینی برای سال 2019 را در اینجا عنوان می‌کنیم:

1.اقتصاد امریکا در همین روند رو به رشد باقی می‌ماند

براساس برآورد‌های رشد پایدار نیروی کار و بهره وری، ما پیش‌بینی می‌شود که گرایش یا پتانسیل رشد اقتصادی امریکا حدود 2 درصد خواهد بود. در سال 2018، رشد اقتصادی امریکا 2.9 درصد بود، البته که احتمالا به دلیل محرک‌های مالی در قالب کاهش مالیات و افزایش هزینه‌ها رخ داده است. تاثیر این محرک هنوز در سال 2019 باقی خواهد ماند، اما پیشرفت آن برای سال آینده کاهش می‌یابد. در نتیجه ما انتظار داریم که رشد در سال 2019، 2.6 درصد –کمتر از سال 2018- باشد اما روند همچنان صعودی است.

2.رشد اروپا آهسته‌تر می‌شود

رشد اقتصادی منطقه اروپا اوج خود را در نیمه دوم سال 2017 گذراند و از آن زمان به طور پیوسته کاهش یافته است. IHS Markit پیش‌بینی کرده است که این کاهش در سال 2019 بیشتر خواهد شد و به 1.5 درصد می‌رسد.

عدم اطمینان‌های سیاسی مانند برگزیت، چالش‌های دولت امانوئل مکرون، تمام شدن دوران آنگلا مرکل، همگی به کاهش تمایلات کسب و کارها کمک کرده است. فاکتورهای اقتصادی مانند تنش‌های تجاری هم باعث کاهش رشد اقتصادی در این منطقه شده است.

3.ژاپن همین طور ضعیف باقی ماند و اقتصادش در سال 2019 کمتر از یک درصد رشد خواهد کرد

اقتصاد ژاپن انتظار داشت سال 2018به میزان 0.8 درصد رشد کند. این رشد سال 2019 با کمی افزایش به 0.9 درصد خواهد رسید.

کاهش رشد اقتصادی چین و عواقب تنش تجاری بین امریکا و چین رشد اقتصادی را کاهش داده است. از طرفی در ژاپن نیروی کار کاهش یافته است. در واقع آمار جمعیتی معیوب، رشد اقتصادی را خنثی کرده است. با این حال شینزو آبه قصد دارد اصلاحات ساختاری قابل توجهی انجام دهد تا میزان بهره وری افزایش یابد.

4.اقتصاد چین کاهش می‌یابد

نرخ رشد سه ماه چین از ابتدای سال 2017، به طور متوسط کاهش یافته است. تا اینکه رکورد کمترین سطح در 10 سال گذشته در سه ماه سوم سال 2018 رقم خورد.

براساس اطلاعات سالیانه، سرعت رشد از 6.9 درصد در سال 2017 به 6.6 درصد در سال 2018 رسیده است و در سال 2019 به 6.3 درصد کاهش خواهد یافت.

5.رشد در بازارهای نوظهور به 4.6 درصد در سال 2019 کاهش خواهد یافت

بعضی اقتصادها از جمله برزیل، هند و روسیه رشد خفیفی در سال 2018 داشتند در حالی که دیگر کشورها مانند آرژانتین، آفریقای جنوبی و ترکیه تحت فشار مالی شدید قرار گرفتند و اقتصادهایشان دچار رکود یا نزدیک به رکود قرار گرفت.

این کشورها با مسایلی از جمله کاهش رشد اقتصادی در کشورهای پیشرفته و تاثیر آن در سرعت رشد تجارت جهانی، دلار قوی امریکا، افزایش عدم اطمینان سیاسی در کشورهایی مانند برزیل و مکزیک رو به رو بوده است.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر