بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵
در طی مدت 10 سال گذشته، تولید محصولات پتروشیمی 125 درصد، مقدار صادرات 135 درصد، مقدار فروش داخلی 176 درصد و ارزش صادرات 96 درصد رشد داشته است. در این میان، «پارسان» توانسته جایگاه 61ام را بین 100 شرکت برتر پتروشیمیایی جهان کسب کند. در آستانه مجمع سالانه، گذری بر این هلدینگ انداختیم.
کد خبر : ۱۸۶۲۷۷

به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، فردا زمان برگزاری مجمع سالانه شرکت «گروه گسترش نفت و گاز پارسيان» است. 

گذر آبسیم از کوی «پارسان» در آستانه مجمع / سبدی سبز در وضعیتی قرمز

در سال‎های نه چندان دور، این شرکت درصد بسیار بالایی از سود تحقق یافته را بین سهامداران تقسیم می‎نمود؛ اما در دو سال اخیر تصمیم بر انباشته کردن سود گرفت و در سال مالی منتهی به شهریور 96 از 541 ريال سود هر سهم، 50 درصد آن را تقسیم کرد. با توجه به شناسایی 543 ريال سود به ازای هر سهم در سال مالی 97، انتظار می رود همانند سال گذشته نیمی از آن در قالب DPS خرج شود.

گذر آبسیم از کوی «پارسان» در آستانه مجمع / سبدی سبز در وضعیتی قرمز

«پارسان» ضمن اجرای پروژه‎های جدید پتروپالایشی به ارزش 8 میلیارد ريال در داخل کشور، به دنبال مشارکت و سرمایه‎گذاری در بازارهای بین‎المللی نیز است.

این شرکت در برابر 102 هزار و 394 میلیارد ريال دارایی، 17 هزار و 216 میلیارد ريال بدهی دارد. به این ترتیب، نسبت بدهی در رقم 17 درصد قرار می گیرد که بسیار مناسب ارزیابی می شود. نسبت جاری 2.5 نیز نشان از ریسک بسیار پایین عدم ایفای تعهدات و توانایی بالا در پرداخت مطالبات از جمله سود نقدی دارد.

تحلیل فاصله ساختار دارایی‎های «پارسان» نسبت به سه شرکت هلدینگ فعال در صنعت پتروپالایشی بیانگر این است که حجم بیشتر دارایی ها به بخش غیرجاری تخصیص یافته؛ ولی میانگین سه شرکت دیگر بر دارایی های جاری تاکید دارند.

دریافتنی های تجاری با اختلاف 12 درصدی نسبت به گروه، سهم 22 درصدی از کل دارایی ها دارد. عمده دریافتنی های تجاری مربوط به سود سهام سال های گذشته شرکت های زیرمجموعه به خصوص «پتروشیمی پردیس» است. «پارسان» هنوز بخشی از سود تقسیمی سال 94 «شپدیس» را دریافت نکرده است.

گذر آبسیم از کوی «پارسان» در آستانه مجمع / سبدی سبز در وضعیتی قرمز

هر چقدر که دریافتنی های غیرتجاری حجم اندکی از دارایی های «پارسان» را مشغول خود کرده، در سه شرکت دیگر، سهم 53 درصدی دارد.

اما آن چه که بیش از همه برای این هلدینگ اهمیت دارد، سرمایه گذاری های بلندمدت است. 67 هزار میلیارد ريال در شرکت های بورسی و 6 هزار میلیارد ريال در شرکت های غیربورسی سرمایه گذاری شده است. تا پایان آذر ماه سال جاری ارزش بازار پرتفوی بورسی بالغ بر 210 هزار میلیارد ريال است.

به طور کلی، 65 درصد سرمایه گذاری ها به صنعت مواد و محصولات شیمیایی و 32 درصد به پالایشگاهها اختصاص یافته است.

ایران به طور بالقوهای از بهترین و بی‎نظیر‎ترین کشورها برای سرمایهگذاری در صنعت پتروشیمی و پالایشی تبدیل شده که این امر به «پارسان» این امکان را می دهد تا در فرآیند ایجاد ارزش افزوده جایگاه مناسبی برای خود مهیا سازد. همین موضوع عاملی شده تا با وجود شرایط خاص حاکم بر اقتصاد کشور، سودآوری این شرکت در ارقام مناسبی قرار داشته باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر