بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۹
با توجه به رشد فزاینده پرداخت الکترونیک در عرضه خارجی و داخلی و ورود تکنولوژی‎های جدید، این صنعت چشم‌انداز بسیار روشنی دارد. به‌این‌ترتیب، در آینده‌ای نه‌چندان دور شیوه‌های پرداخت دگرگون خواهد شد و دیگر خبری از کارت‌های بانکی نخواهد بود.
کد خبر : ۱۸۶۳۶۴
به گزارش واحد سنجش و راه‌حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، در حال حاضر 12 شرکت PSP مشغول به ارائه خدمات پرداخت الکترونیکی هستند که در این میان، شرکت «به پرداخت ملت» جایگاه مناسبی دارد. ولی در دو سال گذشته، رقبای با بهبود زیرساخت‌های فنی و افزایش کیفیت خدمات خود، توانسته‌اند بخشی از بازار پایانه‌های فروشگاهی را از چنگ این شرکت درآورند.

تحلیل فاصله ساختار فروش این شرکت بیانگر خودنمایی هزینه‌ها در صورت‌های مالی است. چراکه حاشیه سود ناخالص 23 درصدی، در فرایند عملیاتی و غیرعملیاتی، به حدود 15 درصد حاشیه سود خالص تنزل پیدا می‌کند.


 
همان‌طور که در تصویر مشخص است، حاشیه سود ناخالص در سال‌های اخیر روند رو به افول داشته و از 40 درصد در سال 95 به 23 درصد در 6 ماهه اول سال 97 رسیده است. از علل رشد بهای تمام‌شده می‌توان به افزایش هزینه مواد مصرفی اشاره کرد.

نکته منفی دیگر هزینه اداری و عمومی است که نسبت به میانگین 4 شرکت دیگر حاضر در بورس، بالاتر است. مهم‌ترین بخش این سرفصل، هزینه تبلیغات است که در 6 ماهه نخست سال جاری بیش از 12 ماهه سال گذشته بوده است. تاکنون بالغ‌بر 257 میلیارد ريال صرف هزینه تبلیغات شده و در 6 ماهه دوم نیز 175 میلیارد ريال دیگر هزینه خواهد شد. صرف این میزان هزینه تنها برای یک سرفصل جای تأمل دارد و آیا در شرایط کنونی، برگشت درآمد دارد؟!

«پرداخت» با سرمایه 1450 میلیارد ريالی، 979 میلیارد ريال تسهیلات بانکی با نرخ سود 20 درصد در حساب‌های خود دارد که رقم قابل‌توجهی است.

نتیجه این شرایط، قرار گرفتن حاشیه سود خالص در ارقامی اندک است که در تصویر ذیل به‌خوبی مشخص است.


 
بررسی وضعیت درآمدزایی «پرداخت» از برخی کاستی‎ها و کمبودها حکایت می‌کند. در آذر ماه سال جاری تعداد تراکنش‌های اینترنتی روندی صعودی داشته که فعالیت پرداخت یارها در این امر بی‌تأثیر نبود. در بین 12 شرکت PSP، «آپ» با کسب سهم 30 درصدی از این بازار، در رتبه اول قرار دارد. در بخش تعداد تراکنش‌های ابزار پذیرش اینترنتی، «پرداخت» به سهم 9.58 درصدی و رتبه چهارم قناعت کرده است. در این ماه مبلغ تراکنش‌های اینترنتی شرکت‌ها عمدتاً با افت مواجه شده و بیش از 7 درصد در حیث ارزش ریالی تنزل یافته است. بیشترین ریزش نیز به نام این شرکت ثبت شده است.

از میان 12 شرکت، «به پرداخت ملت» از تعداد تراکنش‌های ابزار پذیرش موبایلی سهم بسیار ناچیز 0.23 درصدی و از مبلغ نیز سهم 0.45 درصدی دارد و به ترتیب در جایگاه هفتم و ششم قرارگرفته است.

در این ماه، سهم شرکت «به پرداخت ملت» از تعداد و مبلغ تراکنش‌های کارت‌خوان فروشگاهی به ترتیب 0.4 و 0.45 درصد افت کرد که جزو بیشترین میزان افت در بین شرکت‌های این گروه محسوب می‌شود.

شایان ذکر است که بازار تراکنش‌های کارت‌خوان فروشگاهی که «پرداخت» خوب عمل می‌کند، بین شرکت‌ها توزیع‌شده و نمی‌توان گفت که در انحصار شرکت‌های خاصی قرار دارد. اما تعداد کمی از شرکت‌ها سهم قابل‌توجهی از بازار ابزارهای پذیرش اینترنتی و موبایلی دارند که نام «به پرداخت ملت» به چشم نمی‌خورد.

این شرکت اقدام به ارائه نرم‌افزار سکه کرد؛ ولی همانند اپلیکیشن‎های شرکت‌های دیگر چندان مورد توجه نیست و مخاطبین کمتری دارد. به‌علاوه این‌که، حذف امکان مشاهده ده گردش آخر و اعلام موجودی بانک، موجب نارضایتی استفاده‌کنندگان از اپلیکیشن سکه شده است.

درمجموع، هرچقدر که «به پرداخت ملت» درزمینه کارت‌خوان فروشگاهی خوب عمل کرده، در دو زمینه پرداخت‌های اینترنتی و موبایلی ضعیف بوده و سهم اندکی دارد. همین موضوع سبب شده پرداخت قبض و خرید شارژ کمتری از درگاه این شرکت نسبت به سایر شرکت‌های رقیب انجام گیرد. بنابراین، در این حیطه از سایر شرکت‌ها عقب است و باید تمرکز بیشتری بر این دو حوزه داشته باشد؛ به‌خصوص حوزه پرداخت‌های موبایلی که روزبه‌روز این وسیله ارتباطی قدرت بیشتری پیدا می‌کند و نقش پررنگی در زندگی افراد دارد.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عملکرد 9 ماهه این شرکت حکایت دارد؛

افزایش سودآوری با مجموع فروش 130درصدی دو محصول

اظهارنظر حسابرس در خصوص افزایش سرمایه این داروساز؛

رشد 62درصدی سرمایه برای اصلاح ساختار تولید

حساب و کارت بانکی‌تان را اجاره ندهید

هشدار بانک مرکزی درخصوص کارت‌های بانکی

ارسال نظر