بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۵
یکی از صنایع پربازده، صنعت دارو است که چندان در تیررس تحریم ها قرار نمی گیرد و از حاشیه سود بالایی برخوردار است. این موارد در کنار حمایت دولت سبب شده تا شرکت های داروساز با وجود رکود اقتصادی و شرایط تحریمی کشور، چندان متضرر نشوند و روال همیشگی خود را ادامه دهند. در این میان، گزارش «دفارا» به خوبی مؤید این موضوع است و بررسی ها از شرایط بهتر حکایت دارد.
کد خبر : ۱۸۶۵۸۵

بنا به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «داروسازی فارابی» طی عملکرد 9 ماهه منتهی به آذر ماه سال جاری، نزدیک به 336 میلیارد ريال سود خالص کسب کند که نسبت به گذشته نشان از بهبود شرایط دارد. چرا که در دوره مشابه سال قبل متحمل 237 میلیارد ريال زیان شده بود.

در کنار افزایش نرخ و درآمد فروش، هزینه ها کنترل شده و کاهش یافته که نتیجه این موارد به سوددهی ختم شده است.

اما نکته جالب توجه در گزارش «دفارا» این است که برای 3 ماهه آخر سال، براورد تحقق درآمد فروش 860 میلیارد ريالی نموده است.

آیا این میزان درآمد به واقعیات نزدیک است و قرابت تاریخی دارد؟

این داروساز در 3 ماهه نخست سال 97 بیش از 327 میلیارد ريال و در 3 ماهه دوم 852 میلیارد ريال فروش داشت. در 3 ماهه سوم با رشدی قابل توجه 1112 میلیارد ريال درآمد فروش به دست آورد که بالاترین مبلغ فروش فصلی در سالیان اخیر است. به عبارت بهتر، در 3 ماهه سوم سال حدود 2 برابر 6 ماهه نخست درآمد حاصل شده است. در چنین شرایطی، برای 3 ماهه چهارم، پیش بینی کرده 860 میلیارد ريال فروش انجام گیرد.

در شکل زیر روند فروش کل شرکت طی سال های 91 تا پایان آذر ماه 97 را ملاحظه می کنید:

بازگشت به کانال صعود در این داروساز / تزریق بالای درآمد در «دفارا»

روند رو به رشد فروش در سال 96 قطع شد اما انتظار می رود در سال جاری به ارقامی بیش از سال 95 دست یابد و مجددا در کانال صعود قرار گیرد.

بررسی روند فصلی فروش «دفارا» حکایت از این دارد که در سال 95 که مبلغ فروش در بالاترین سطح خود قرار گرفت، بیشترین میزان فروش در زمستان تحقق یافت.

بازگشت به کانال صعود در این داروساز / تزریق بالای درآمد در «دفارا»

با وجود آن که همواره صحبت دولت از عدم افزایش نرخ دارو صحبت به میان می آورده، اما نرخ های فروش در «داروسازی فارابی» رشد فزاینده ای نسبت به سال گذشته داشته است. از آن جایی که همواره در فصل سرد سال میزان فروش شرکت های داروساز افزایش می یابد و با نیم نگاهی به روند نرخ و مبلغ فروش فصلی در سال های گذشته، انتظار می‎رود در فصل زمستان سال جاری رقمی بیش از 860 میلیارد ريال درآمد عملیاتی ثبت گردد.

شایان ذکر است که «فارا» پیش بینی کرده در 3 ماهه نخست سال 98 به فروش 851 میلیارد ريالی دست یابد که در مقایسه با مدت مشابه دوره های گذشته بی سابقه است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر