بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۵
وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان مطرح کرد؛

ضرورت نهایی‌شدن فوری خط لوله گاز ایران به پاکستان

وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان گفت که دولت جدید این کشور به ریاست «عمران خان»، خواهان تکمیل خط لوله صادرات گاز از ایران موسوم به «خط لوله صلح» است.
کد خبر : ۱۸۶۸۲۸
به گزارش بورس نیوز، «غلام سرور خان» با بیان دستاوردهای این دولت در زمینه انرژی و نفت و گاز، با تشریح آخرین روند تکمیل خط لوله گاز صادرات گاز از ایران گفت: پاکستان این پروژه را اجرا خواهد کرد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران خواهان اقدامات و گام های عملی دولت جدید پاکستان برای تکمیل این خط لوله است و تهران نیز اقدامات لازم را برای اجرای این پروژه انجام داده است، گفت: از همتای ایرانی خود برای سفر به تهران دعوتنامه ای دریافت کرده ام ولی تاکنون جزییات دیدار و سفر با وزیر نفت ایران برنامه ریزی نشده است.

سرور خان همچنین با اشاره به تحریم های ایالات متحده آمریکا علیه ایران، تصریح کرد: دولت پاکستان تصمیم خود را بر اساس منافع خود اتخاذ می کند.

وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان اضافه کرد: اخیرا تیم کارشناسی جمهوری اسلامی ایران برای از سرگیری مذاکرات در خصوص خط لوله گاز با ایران به اسلام آباد سفر کرده است و پاکستان نیز علاقه دارد این خط لوله را با توجه به نیاز روز افزون این کشور به انرژی کامل کند.

 ایده احداث خط لوله صلح در سال 1990 مطرح شد و قرار بود این خط لوله که گاز ایران را به پاکستان و هندوستان منتقل کند پیام آور صلح و دوستی در شبه قاره باشد.

با توجه به اینکه توافق شده بود هند و پاکستان برای تامین امنیت این خط لوله، اختلافات خود را کاهش دهند، این خط به خط لوله صلح موسوم شد.

براساس توافق اولیه، قرار بود این خط لوله دو هزار و 700 کیلومتری، گاز صادراتی ایران را از مسیر پاکستان به هند منتقل کند.

پیش بینی شده بود که در صورت توافق نهایی، یکهزار و 100 کیلومتر از این خط لوله در ایران، یکهزار کیلومتر در پاکستان و 600 کیلومتر در هند احداث شود.

طبق طرح اولیه قرار بود روزانه 150 میلیون مترمکعب گاز ایران به هند و پاکستان صادر شود که 90 میلیون مترمکعب آن برای هند و 60 میلیون مترمکعب آن برای پاکستان در نظر گرفته شده بود.

پاکستان به بهانه تحریم ها و فشارهای خارجی، تاکنون به تعهدات خود برای تکمیل خط لوله آی-پی در خاک خود عمل نکرده است. اسلام آباد می گوید سخت در تلاش است تا با احداث این خط در خاک خود (بیش از 700 کیلومتر)، هر چه سریع تر زمینه واردات گاز طبیعی از ایران را فراهم کند.

ضرب الاجل تعیین شده در این قرارداد همزمان با پایان سال 2014 میلادی به پایان رسید و جمهوری اسلامی ایران مدت ها قبل از سررسیدن این ضرب الاجل، به تعهد خود عمل کرد و خط لوله گاز را از میدان گازی پارس جنوبی تا نزدیک مرز پاکستان احداث کرد.

وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان در بخش دیگری از سخنانش در نشست خبری شامگاه جمعه همچنین در خصوص طرح های انرژی و گازی این کشور گفت: دولت جدید پاکستان برای تامین نیازهای انرژی خود، در سه پروژه انتقال گاز از ایران به پاکستان موسوم به «آی - پی»، طرح انتقال گاز از ترکمنستان به افغانستان، پاکستان و هند موسوم به «تاپی» و اجرای خط لوله گاز در زیر دریا را پیگیری می کند.

در مرحله نخست، کارشناسان روسی برای عملیاتی کردن احداث خط لوله گاز در اعماق دریا اقدامات امکانسنجی انجام می دهند که پیشنهاد اجرای خط لوله گاز در زیر دریا از سال 2017 میلادی از سوی دولت پاکستان در دست بررسی بوده و در این طرح، روسیه، پاکستان، جمهوری اسلامی ایران و هند مشارکت دارند.

وزیر نفت و منابع طبیعی پاکستان همچنین در بخش دیگری از این نشست خبری در خصوص قراردادهای امضا شده از سوی دولت پیشین پاکستان در موضوع خرید (ال - ان - جی) از قطر نیز گفت:قرارداد خرید LNG از قطر، امضا شده از سوی دولت پیشین پاکستان، باید مجددا مورد بازنگری و مذاکره قرار گیرد تا در خصوص از شفافیت این قرارداد اطمینان حاصل کرد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر