بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۳
مدیرعامل سرمایه گذاری توسعه صنعت و تجارت گفت:

تاثیر تحریم روی صادرات

مدیرعامل سرمایه گذاری توسعه صنعت و تجارت گفت: بررسی علل و عوامل کاهش تولید حاکی از آن است که تحریم‌ها می‌تواند بر روی صادرات تاثیرگذار باشد.
کد خبر : ۱۸۶۹۷۷

به گزارش بورس نیوز، امیرتقی خان‌ تجریشی با اشاره به انتشار گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌های بورسی و تاثیر این گزارش‌ها بر روند معاملات در ماه‌های باقی مانده از سال ۹۷ و صنایع پیشرو در این مدت اظهار کرد: در حال حاضر گزارش‌های ۹ ماهه فعالیت شرکت‌ها یکی پس از دیگری در حال انتشار است. در این میان شاهد افزایش سرمایه برخی شرکت‌ها از محل تجدید ارزیابی در دارایی‌هایشان هستیم.

وی ادامه داد: موضوعی که در گزارش‌ها مشهود است این است که متاسفانه اغلب شاهد کاهش مقداری فروش در متوسط گزارش‌ها هستیم. این در حالی است که فروش نسبت به دوره مشابه سال گذشته از لحاظ ریالی افزایش داشته است، تا جایی که حتی در اکثریت توانسته کاهش مقداری فروش را جبران کند. بنابراین ما عملکرد بهتری را در حوزه ریالی می‌بینیم.

این کارشناس بازار سرمایه نگرانی ناشی از بررسی دلایل کاهش تولید را از دید فعالان بورسی، نقطه بازدارنده فعالیت آن‌ها عنوان کرد و افزود: بررسی علل و عوامل کاهش تولید حاکی از آن است که تحریم‌ها می‌تواند بر روی صادرات تاثیرگذار باشد.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری توسعه صنعت و تجارت شرایط پیش رو برای وقوع تغییر و حل مشکلات کنونی را غیرقابل پیش‌بینی دانست و اظهار کرد: به دلیل عدم امکان پیش‌بینی شرکت‌ها، بازار نیز نمی‌تواند تحلیل قطعی از وضع موجود داشته باشد و به همین دلیل بورس در وضعیت احتیاط است.

وی عوامل تاثیرگذار در پیشی گرفتن برخی صنایع از سایرین در شرایط فعلی را اتفاقات پایان دهنده به بلاتکلیفی‌ها دانست و خاطرنشان کرد: میزان توان صنایع در مقابله با تحریم‌ها می‌تواند تعیین‌کننده زمان اتمام بلاتکلیفی آن صنعت نسبت به ادامه فعالیت خود باشد. علاوه بر آن قیمت کامودیتی هم بسیار مهم است؛ چراکه در روزهای اخیر نیز شاهد این بودیم که با تغییر مثبت قیمت نفت، بازار نیز واکنش مثبتی از خود نشان داد. این که این قیمت‌ها پایدار بماند و رشد کند یا پایین بیاید، می‌تواند موجب جذاب شدن سهام کالامحور صادراتی و جذاب شدن یا نشدن برخی صنایع شود.

این کارشناس بازار سرمایه علت افزایش فعالیت سرمایه‌گذاران حقیقی در شرایط فعلی را بحث ریسک‌پذیری عنوان کرد و با اشاره به معامله صنایع با P/E پایین در بین حقیقی‌ها افزود: وجود این نوع معاملات انگیزه اصلی سهامدارن حقیقی برای حضورشان در بازار سرمایه در شرایط فعلی است. همواره شاهد این بوده‌ایم در استقبال از سهام معمولا ابتدا حجم معامله‌گران حقیقی بالا می‌رود وسپس حقوقی‌ها وارد میدان می‌شوند.

مدیرعامل «وصنعت» در خصوص ارزیابی خود از وضعیت بازار تا پایان سال گفت: این مساله بیش از این که تحت تاثیر عوامل درونی بازار باشد، تحت تاثیر عوامل بیرونی است که حدس آنها نیز به راحتی ممکن نیست. مثلا باید دید که تحریم در نهایت چقدر می‌تواند برای صادرات ما محدودیت ایجاد کند؟ در این میان ما چگونه می‌توانیم با اروپا و چین تعامل کنیم؟ ضمن این که باید ببینیم وضعیت فروش نفت ما چه می‌شود؟ این‌ها عوامل تاثیرگذاری است که در کنار آن بحث بازار بین المللی کامودیتی‌ها و جنگ تجاری بین آمریکا و چین نیز مطرح است.

وی افزود: اما اگر شرایط به همین منوال باشد و تغییر نکند و بنا را بر این بگذاریم که تحریم‌ها نیز تاثیر خود را گذاشته و آثار آن از این بیشتر نمی‌شود، می‌توانیم شاهد افزایش قیمت‌ها در بورس باشیم.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیرکل دفتر نوآوری و حمایت از سرمایه‌گذاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت:

10 درصد از مشکلات کشور مربوط به تحریم‌ها است

ارسال نظر