بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۳
این شرکت تولید صنایع شیمیایی ایران در سال مالی منتهی به 30 آذرماه 1397 و بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی نشده، سود خالص 3.535 میلیارد ریالی را محقق کرده است.
کد خبر : ۱۸۷۰۹۷

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، شرکت صنایع شیمیایی ایران در سال مالی منتهی به 30 آذرماه 1397 و بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی نشده، سود خالص 3.535 میلیارد ریالی را محقق کرده است که در مقایسه با سال مالی قبل، رشد 18 درصدی را نشان می‌دهد.

این در حالی است که با توجه به رشد قابل‌ملاحظه نرخ فروش محصولات شرکت به‌خصوص در بخش صادراتی، انتظار رشد بسیار بالاتری از سودآوری شرکت وجود داشت. بااین‌حال، دو دلیل عمده در کاهش سود محقق شده نسبت به انتظارات سودآوری این شرکت وجود دارد.


مورد اول، لحاظ نمودن مبلغ 1.275 میلیارد ریال در بخش هزینه‌های استثنایی شرکت بابت لحاظ نمودن ذخیره مطالبات مشکوک الوصول بابت بخشی از مطالبات ارزی شرکت است که ظاهراً شرکت قادر به دریافت مبالغ حاصل از این بخش از فروش صادراتی نبوده است و پرونده حقوقی این مطالبات در کشور ترکیه در حال پیگیری است. بدیهی است که در صورت دریافت منابع مالی ناشی از این فروش در سنوات آتی، این مبلغ در تعدیلات سنواتی شرکت منظور خواهد شد.

همچنین در سال مالی گذشته شاهد افت درآمدهای غیرعملیاتی شرکت بوده‌ایم. درآمدهای غیرعملیاتی شرکت که در سال مالی 96 مبلغ 1.395 میلیارد ریال بوده است ، در سال مالی 1397 به کمتر از 472 میلیارد ریال رسیده است که ناشی از کاهش 400 میلیارد ریالی سود سپرده‌گذاری بانکی، کاهش 400 میلیارد ریالی درامد ناشی از استحصال پلاتین از کاتالیست های مستعمل شرکت و همچنین شناسایی مبلغ 75 میلیارد ریال به عنوان هزینه هدایا و ... بوده است.

همچنین، بخشی از درآمدهای عملیاتی شرکت که ناشی از تسعیر ارز بوده است، رشد قابل‌ملاحظه‌ای داشته است و این درامد در سال‌های اتی در صورت ثبات نرخ‌های بازار ارز امکان تکرار را نخواهد داشت . مبلغ سود تسعیر شناسایی‌شده در سال 1397، 1.431 میلیارد ریال بود.

درآمدهای عملیاتی شرکت با رشد 40 درصدی نسبت به سال 1396 به بیش از 9.208 میلیارد ریال رسیده است که ناشی از رشد 50 درصدی متوسط نرخ‌های فروش محصولات شرکت و کاهش 10 درصدی مقادیر فروش نسبت به سال قبل بوده است.

یکسان‌سازی نرخ ارز محاسباتی در بهای خوراک مصرفی نفت سفید و محصولات می‌تواند حاشیه سود عملیاتی شرکت را در سال جاری با کاهش روبرو سازد. یکی از عوامل اصلی حاشیه سود بالای شرکت در سال‌های اخیر ناشی از محاسبه نرخ خوراک مصرفی با ارز دولتی و محاسبه نرخ‌های فروش بر اساس نرخ‌های ارز بازار آزاد بوده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر