بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۴
مدیرعامل شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس گفت:

عبور بازارسرمایه از الگوهای سنتی

مدیرعامل شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس گفت: در حال حاضر بازار سرمایه با بهره‎گیری معاملات الگوریتمی از الگوهای سنتی عبور و به سمت رفتارهای نوین و دانش بنیان معامله‎گری حرکت کرده است.
کد خبر : ۱۸۷۴۱۴

به گزارش بورس نیوز، یاسر فلاح، درباره روند این دوره از مسابقه گفت: نخستین دوره مسابقات معاملات الگوریتمی بازار سرمایه ایران با حضور ۲۰تیم و در بستر معاملات برخط کارگزاری بانک پاسارگاد در حال انجام است.

عضو شورای سیاست‌گذاری نخستین معاملات الگوریتمی افزود: در حال حاضر بازار سرمایه با بهرهگیری معاملات الگوریتمی از الگوهای سنتی عبور و به سمت رفتارهای نوین و دانش بنیان معاملهگری حرکت کرده است.

فلاح ادامه داد: تاکنون سیستم معاملاتی تیمها مشکلی نداشته و مجموعههای کارگزاری بانک پاسارگاد، داتکس و آیکو نهایت همکاری را در زمینه فرآهم سازی بستر معاملاتی آنها داشتهاند و اطلاعات زمانی معاملات در بهترین زمان ممکن به شرکتکنندگان رسیده و معاملهگران به خوبی معاملات خود را انجام میدهند.

مدیرعامل شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس با اشاره به اینکه در حال حاضر در برخی کشورها میزان معاملات در سطح معاملات الگوریتمیک تا حدود ۸۵درصد افزایش پیدا کرده است، افزود: در کشور ما نیز از سال۱۳۹۵ سازمان بورس و اوراق بهادار، بلامانع بودن معاملات الگوریتمی را اعلام کرد.

عضو شورای سیاست‌گذاری نخستین معاملات الگوریتمی یادآور شد: بازار ما نیازمند یک فرهنگسازی بود تا فعالان بازار سرمایه و آی‌تی بتوانند از آن بهره ببرند و طی این سالها در مورد این معاملات نشانهگذاری خاصی انجام نشده بود. همچنین معاملات الگوریتمی رصد نمیشد و اطلاع و میزان دقیقی از تعداد آن وجود نداشت.

فلاح تصریح کرد: حالا با توسعه و محیا شدن زمینه معاملات الگوریتمی، میتوان شاهد کاهش میزان جرایم و تخلفات در بازار باشیم. چراکه در پی آن احساسی عمل کردن معاملهگران و میزان اشتباهات آنها کاهش مییابد و در نتیجه خطاهای انسانی به حداقل میرسد که در نهایت باعث میشود بازار عمق بیشتری پیدا کند.

مدیرعامل شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس پیشبینی کرد: این معاملات راهی برای عمق بخشی به بازار است. ثبت سفارشها با این معاملات افزایش می‏ یابد و شاهد حضور سهامداران با قدرت تصمیمگیری بالاتری در بازار خواهیم بود.

فلاح درباره چگونگی استقبال از این معاملات گفت: پس از گذشت ۲۱روز از این مسابقه، شاهد جلب توجه معاملهگران و فعالان بازار هستیم و مراجعه کنندگان برای انجام این معاملات رو به افزایش است. در این راستا برخی از کارگزاریها نیز اقدام به انجام معاملات الگوریتمی کردند.

مدیرعامل شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس افزود: از آنجایی که پیش از این معاملات الگوریتمی نشانهگذاری نشده بود، معاملات آن قابل شناسایی نبودند. یکی از اقدامهایی که در کنار این مسابقه‏ انجام شد نشانهگذاری این نوع معاملات است تا مشکلات آن شناسایی و حل شود و حتی اگر نیازمند قوانین و مقررات خاصی دارد سازمان بورس آن را تهیه کند.

فلاح معاملات الگوریتمی را موهبتی برای حوزه IT و بازار مالی کشور دانست و ادامه داد: با فراگیر شدن معاملات الگوریتمی، فعالان حوزه IT هم باید به کمک بخش مالی بیایند تا استراتژی‌ها یکی شود و در این معاملات در کنار یکدیگر قرار گیرند. از سوی دیگر شرکت‏های دانشبنیان و استارت‌آپهای کشور میتوانند در حول محور الگوریتم شکل بگیرند. چراکه در پی این نوع معاملات می‌توان شاهد برچیده شدن پدیده صف‌نشینی، تک‌سهمی برخی سهامداران، سیگنال‌فروشی و... باشیم.

عضو شورای سیاست‌گذاری نخستین معاملات الگوریتمی در پایان اظهار داشت: الگوریتمنویسی احتیاجی به مجوز ندارد و تنها به یک برنامهنویس لازم دارد که استراتژی مالی را به یک الگوریتم تبدیل کند.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران صورت گرفت؛

رونمایی از کتاب «سواد مالی شخصی»

در فرابورس اتفاق می افتد؛

ثبت نام در فین استارز پلاس

در بازار اول فرابورس اتفاق می افتد؛

عرضه سهام «بپاس» در روز یکشنبه

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح کرد:

از ثبت کاغذی تا معاملات برخط

ارسال نظر