بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۸
عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز؛

جذابیتی که از کف بورس‌انرژی می‌رود/ اصلاح نحوه پرداخت پول نفت‌خام ضروری است

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران گفت: به دلیل وجود مشکلات ناشی از تحریم خریداران نفت خام در بورس انرژی باید قبل از بارگیری و ارسال پول را پرداخت کنند که این امر موجبات عدم استقبال خریداران از این محصول در بورس انرژی را فراهم می کند.
کد خبر : ۱۸۷۴۸۴

نحوه پرداخت پول فروش نفت خام در بورس انرژی باید اصلاح شود

فرهاد فرونی عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز گفت: قیمت نفت خام باید به طور روزانه حتی براساس ساعت و دقیقه تعیین شود.

وی با بیان اینکه سایر شرایط فروش همچون نحوه پرداخت‌ها نیز در زمینه موثر هستند، افزود: شرکت نفت این محصول پول ناشی از فروش این محصول را 3 یا 6 ماه بعد از موعد تحویل دریافت می‌کند اما در بورس انرژی به دلیل وجود مشکلات ناشی از تحریم باید این مبلغ قبل از بارگیری و ارسال پرداخت شود.

فزونی با اشاره به اینکه ثابت بودن قیمت یکی دیگر از عوامل موثر در عدم استقبال از نفت در بورس انرژی محسوب می‌شود، گفت: خرید و فروش طلای سیاه با قیمت ثابت انجام نمی‌شود بلکه نرخ این محصول در روز بارگیری باید براساس قیمت نفت برنت تعیین شود.

وی خاطرنشان کرد: در این دوره از عرضه شرایطی همچون خرید بدون احراز صلاحیت در نظر گرفته شده بنابراین هر کسی که پول کافی داشته باشد می تواند این محصول را خریداری کند.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه خریداران نفت این محصول را برای پالایشگاه‌ها خریداری می کنند، افزود: بنابراین در راستای تامین مواد اولیه مورد نیاز خود به صورت تک محصولی خرید نمی کنند و قراردادهای بلندمدت با فروشنده کالا منعقد می‌کنند در حالی که ایران در شرایط فعلی قادر به انعقاد قرارداد بلندمدت با خریداران نیست.

وی با تاکید براینکه بورس انرژی نباید به صورت تک محموله‌ای این محصول را عرضه کند، تاکید کرد: نرخ فروش این محصول نیز باید براساس قیمت نفت برنت تعیین شود .

فزونی گفت: به احتمال زیاد از خریداران نفت از چهارمین عرضه این محصول در بورس انرژی نیز استقبال نخواهند کرد و در صورت ادامه عرضه این محصول با شرایط فعلی قطعا مشکلاتی در فروش نفت ایجاد خواهد شد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس مطرح کرد:

فعال شدن بخش خصوصی با عرضه نفت در بورس

ارسال نظر