بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۵
عرضه‌ها در بورس ایران مانند سال‌های گذشته بیشتر شد؛

وضعیت بورس تهران​​​​​ در هفته‌های پایانی سال

کاهش نقدینگی در پایان سال، ابهامات در افزایش سرمایه برخی از شرکت‌ها در کنار افزایش ریسک‌های سیستماتیک بازار سرمایه، زمستان کسالت‌باری را برای بورس تهران رقم زده است.
کد خبر : ۱۸۷۶۷۶
به گزارش بورس نیوز، با نزدیک شدن به هفته‌های پایانی سال، عرضه‌ها در بورس و فرابورس ایران مانند سال‌های گذشته بیشتر شده و بازار سرمایه در کمبود نقدینگی به سر می‌برد.

در این مدت تعداد زیادی از سهام‌داران عمده اقدام به فروش می‌کنند و تقاضا از طرف آنها نسبتاً کاهش می‌یابد؛ این موضوع به شدت کفه عرضه را نسبت به تقاضا سنگین‌تر می‌کند.

در این هفته شاهد کاهش قیمت‌ها در بیشتر گروه‌های بزرگ بودیم و بازار بر پایه گروه‌های کوچک از جمله قندی‌ها و سیمانی‌ها چرخید؛ به طوری که در روزهایی شاخص کل هم وزن بر خلاف نماگر اصلی بازار حرکت کرد.

در این مدت موضوع افزایش سرمایه شرکت‌ها از طریق تجدید ارزیابی دارایی‌ها اخباری است که گه‌گاه به گوش سهام‌داران می‌رسد، اما همچنان به وقوع پیوستن این افزایش سرمایه‌ها با اما و اگرهایی روبرو است.

در پنج روز کاری هفته جاری در بورس تهران شاخص کل ۲۶۴۶ واحد کاهش یافت و از تراز ۱۶۲ هزار و ۹۴۱ واحدی تا رقم ۱۶۰ هزار و ۲۹۵ واحدی افت کرد و در نتیجه کاهش ۱.۶ درصدی را رقم زد. این شاخص از ابتدای سال جاری رشد ۶۴ هزار واحدی را نشان می‌دهد که علت این رشد به افزایش قیمت ارزهای خارجی برمی‌گردد.

در سوم بهمن ماه سال جاری شاخص آزاد شناور در تراز ۱۷۸ هزار و ۵۲ واحدی قرار داشت که تا پایان روز معاملاتی این هفته ۲۴۶۶ واحد افت کرد و رقم ۱۷۵ هزار و ۵۸۶ واحدی را تجربه کرد. با این حساب شاخص آزاد شناور در پنج روز کاری افت ۱.۴ درصدی را نشان می‌دهد.

شاخص بازار اول نیز در هفته اخیر کاهشی بود و در نهایت ۲۰ هزار و ۴۸ واحد کاهش یافت همچنین شاخص بازار دوم به افت ۴۸۰۹ واحدی روبرو شد.

در این مدت شاخص صنعت با ۲۵۲۰ واحد کاهش در تراز ۱۴۳ هزار و ۱۳۸ واحدی قرار گرفت و شاخص ۵۰ شرکت فعال‌تر ۱۴۴ واحد افت کرد.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
پس از تجمیع گزارش عملکرد فدراسیون جهانی مشخص شد؛

بورس تهران با رشد 112 درصدی در صدر جدول فدراسیون جهانی بورس‌ها

پس از تجمیع گزارش عملکرد فدراسیون جهانی مشخص شد؛

بورس تهران با رشد 112 درصدی در صدر جدول فدراسیون جهانی بورس‌ها

ارسال نظر