بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴
به نظر می‎رسد که «حآسا» با مشکل کمبود نقدینگی مواجه است و از همین رو شاهد رشد روزافزون بدهی‎ها هستیم. هر چند که غالب بدهی‎ها مربوط به شرکت مادر است. در چنین شرایطی، شاهد رشد درآمدها هستیم.
کد خبر : ۱۸۷۶۸۸

به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «آسيا سير ارس» که زیرمجموعه شرکت «توکاریل» محسوب میشود، نسبت بدهی 0.61 را دارد که نسبتا مطلوب است؛ اما نسبت جاری با رقم 0.68 قرار دارد که در ناحیه قرمز قرار گرفته است. به عبارت دیگر، داراییهای جاری این شرکت کفاف بدهیهای جاری را نمیدهد.

شتاب «حآسا» روی ریل بدهی‎ها / بار سبک نقدینگی در واگن‎های این شرکت

تحلیل فاصله ساختار بدهی «حآسا» از 9 شرکت دیگر هم‎گروه نشان از یک نقطه تمایز آشکار دارد. در حالی که غالب (64 درصد) بدهیهای گروه در بخش غیرجاری قرار گرفته اند، 99 درصد بدهیهای «حآسا» به بدهیهای جاری تعلق دارد.

پرداختنیهای تجاری با سهم 50 درصدی، بیشترین سهم را در این ساختار به خود اختصاص داده که غالب آن به شرکت راه آهن جمهوری اسلامیبابت حق دسترسی به شبکه ریلی است. این بخش در میانگین گروه تنها 4 درصد کل بدهیها را شامل میشود.

شتاب «حآسا» روی ریل بدهی‎ها / بار سبک نقدینگی در واگن‎های این شرکت

پراختنیهای غیرتجاری نیز سهم بالایی از بدهیهای جاری دارند که نقش «توریل» در این بخش به عنوان شرکت مادر بسیار پررنگ است و جالب‎تر آن‎که این بخش در دورههای اخیر روند صعودی داشته است.

نکته مثبت «حآسا» این است که تسهیلات مالی تنها 3 درصد از کل بدهیها را تشکیل میدهد اما در میانگین گروه به 18 درصد نیز میرسد.

در بخش غیرتجاری این شرکت تقریبا هیچ گونه تحرکی از خود نشان نمیدهد اما در میانگین گروه شاهد هستیم که حدود 60 درصد از مجموع بدهیها ناشی از تسهیلات مالی بلندمدت است.

در مجموع به نظر میرسد که «حآسا» با مشکل کمبود نقدینگی مواجه است و از همین رو شاهد رشد روزافزون بدهیها هستیم. هر چند که غالب بدهیها مربوط به شرکت مادر است و خطر چندانی متوجه شرکت نمیکند؛ اما ساختار ترازنامه و نسبتهای مالی را بهم ریخته است.

علاوه بر حجم اندک وجه نقد در ساختار مالی، سود انباشته چندانی نیز در چنته ندارد. بنابراین، «حآسا» علاوه بر تلاش برای کاهش دوره وصول مطالبات خود، باید به فکر افزایش سرمایه از محل آورده نقدی نیز باشد.

البته از این نکته نیز نباید گذشت که با وجود افزایش قابل توجه هزینه استفاده از شبکه ریلی، این شرکت حمل و نقل توانسته در بخش درآمدزایی عملکرد خوبی داشته باشد و به سطوح بالاتری از سودآوری نسبت به گذشته دست یابد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر